7-1Interviu cu prof. Alin Novac, inspector şcolar general al ISJ Bihor


Stimate domnule profesor, cum a fost anul şcolar care tocmai se încheie? Care au fost cele mai mari provocări pentru dumneavoastră, pentru ISJ Bihor în 2015-2016?
Cea mai mare provocare a fost în momentul în care am acceptat funcția de inspector şcolar general. Ştiam că nu va fi uşor, deoarece instituția trecea printr-o perioadă destul de grea. Au fost de notorietate problemele din vară de la examenul național de bacalaureat, iar ulterior acestora s-au adăugat şi cele legate de admiterea la liceu. Una peste alta, am reuşit să organizăm în bune condiții bacalaureatul de toamnă, precum şi etapele de mobilitate a cadrelor didactice, iar începerea anului şcolar a debutat în condiții optime.
Pe plan personal, după o perioadă de nouă luni în care am condus Inspectoratul Şcolar Județean Bihor cu detaşare, a venit momentul promovării examenului organizat de Ministerul Educației pentru funcția de inspector şcolar general. Acest pas pe care l-am făcut îl consider unul deosebit de important deoarece la nivelul instituției va exista stabilitate şi o coerență pentru cel puțin următorii patru ani.
Se apropie, domnule inspector general, examenele naționale, evaluarea la clasa a VIII-a şi bacalaureatul. Ce măsuri va lua ISJ Bihor pentru bunul mers al acestora?
Da, aşa este, ne apropiem cu paşi repezi de examenele naționale. Pot să vă mărturisesc că nu vom mai trece prin ceea ce am trecut anul trecut. Am luat toate măsurile necesare respectării prevederilor metodologiilor de concurs şi pot să vă asigur că voi supraveghea îndeaproape toate examenele naționale, voi fi prezent, alături de colegii mei, în teritoriu. Mă bucur că pot transmite şi prin intermediul publicației dumneavoastră un apel către cadrele didactice din Bihor să ni se alăture în demersul nostru de a organiza şi desfăşura în cele mai bune condiții examenele naționale. Şi când spun asta fac un apel către toți colegii care vor face parte din comisiile de examen, preşedinți, vicepreşedinți, membri, profesori evaluatori sau profesori asistenți.
În lumina rezultatelor de la simulările de la începutul primăverii, la nivel național, prestația elevilor din anii terminali, atât la clasa a VIII-a, cât şi la clasa XII-a, lasă de dorit. Care este situația la anii terminali în județul Bihor? Sunt mai bine pregătiți elevii decât anul trecut, decât anii trecuți?
Într-adevăr, ne-am fi aşteptat la rezultate mai bune. Experiența anilor trecuți ne-a demonstrat că elevii tratează cu o anumită lejeritate simulările naționale, iar când vine vorba de examenele naționale se mobilizează mult mai bine. Această mobilizare reiese şi din procentele de promovabilitate, care sunt mult mai mari la examenele naționale decât la simulări. De asemenea, această creştere poate fi pusă şi în seama dascălilor care îşi dirijează resursele în a corecta carențele identificate la simulări. Vorbim de o perioadă de trei luni în care, printr-un program intens de remediere şi pregătire suplimentară la clasă, pot fi acoperite o parte din dificultăți.
În ceea ce priveşte simulările naționale din această primăvară, județul Bihor s-a încadrat în media pe țară.
Ce faceți pentru susținerea unui nivel ridicat al calității într-o societate în care se vorbeşte foarte mult despre acest aspect?
Aveți dreptate, se pune un accent foarte mare pe susținerea unui nivel ridicat al calității. Obținerea unui nivel ridicat al calității este un proces mai complex. Dacă e să mă întrebați pe mine, cred că vine şi în urma unei oferte manageriale concrete şi ancorate în realitate. O să vă exemplific cu primele două ținte strategice pe care mi le-am propus în acest mandat:

  • Susținerea unui învățământ de calitate prin implementarea politicilor educaționale în beneficiul actorilor educaționali. Aici am setat ca obiective: a. Asigurarea creşterii calității demer­sului paideutic în şcolile bihorene, sub semnul standardelor de eficiență şi eficacitate din planul național şi european. b. Creşterea gradului de acces la educație al copiilor şi tinerilor în sistemul de învățământ bihorean.
  • Realizarea unui management de contingență în vederea eficientizării demersului paideutic în şcolile bihorene. Şi aici avem două obiective:
  1. Creşterea randamentului managerial printr-o acțiune sinergică a componentelor de proiectare, coordonare, antrenare, îndrumare şi control-evaluare la nivelul unităților de învăță­mânt bihorean. b. Asigu­rarea implementării punctuale şi corecte a normelor de încadrare, salarizare, normare şi obținerea de resurse financiare pentru recompensarea performanțelor unităților de învățământ bihorene.

În momentul în care primele două ținte strategice vor fi bifate, cred eu, va exista un nivel ridicat al calității.
Cum stați la capitolul abandon şcolar? La nivelul Uniunii Europene, suntem, din nefericire, pe primul loc la părăsirea timpurie a şcolii.
Strategia educației şi formării profesionale din România în perioada 2014-2020 are ca obiectiv principal scăderea abandonului şcolar timpuriu din sistemele de educație şi formare, care ar trebui să ajungă sub 10%. În județul Bihor suntem deja sub acest procent de 10%. Totuşi, ne îngrijorează foarte tare abandonul şcolar în învățământul primar şi învățământul gimnazial. De asemenea, în județul Bihor se desfăşoară cu succes programul „A doua şansă”, care se adresează celor care au părăsit timpuriu şcoala şi are ca obiectiv reintegrarea acestora.
Profilul absolventului de gimnaziu, în lumina noului plan-cadru, este considerat de multe cadre didactice unul destul de confuz. Care este opinia dvs. despre cum trebuie să arate absolventul clasei a VIII-a, conform celor care au întocmit planul-cadru actual? Care este opinia dvs. despre acesta?
Planul-cadru este axat pe obiective clare la final de ciclu, pe cele opt competențe-cheie: comunicare, matematică, ştiințe şi tehnologii, competențe digitale, a învăța să înveți, competențe sociale şi civice, antreprenoriale şi competențe de exprimare culturală.
Trebuie evidențiat faptul că prin noul plan-cadru profesorul beneficiază de mai mult timp pentru inovare şi creativitate la clasă.
O să mă întrebați cum. Pentru că timpul lăsat la dispoziția dascălului creşte la 25%, iar 75% din timpul de la clasă va fi dedicat procesului de învățare şi evaluare. Acest timp pus la dispoziția profesorului poate fi folosit în funcție de nevoile constatate în munca la clasă.
Revenind la vara în care deja am intrat, ce altceva va face ISJ Bihor pe perioada vacanței mari?
Pentru Inspectoratul Şcolar Județean Bihor, precum şi pentru toate inspectoratele din țară, nu există noțiunea de vacanță de vară. Urmează o perioadă plină de examene naționale: evaluarea națională, bacalaureatul, examenul de definitivare în învățământ, titularizarea, iar ulterior, şedințele publice de ocupare a posturilor din învățământul preuniversitar. De asemenea, vor exista evaluări ale personalului din inspectoratul şcolar, precum şi ale directorilor din unitățile de învățământ din județ.
Pe lângă aceste activități, vom monitoriza atent pregătirea şcolilor pentru noul an şcolar, aşa încât procesul instructiv-educativ să se poată desfăşura în condiții optime.
Interviu realizat de Marcela GHEORGHIU
 

Distribuie acest articol!