Va fi o olimpiadă națională de Inteligență Artificială în 2024?La finalul anului 2023 am primit invitația de a participa la prima Olimpiadă Internațională de Inteligență Artificială organizată de LERAI Fundation în Bulgaria, la Burgas, în perioada 9-15 august 2024.

Cum ne-am gândit să finanțăm participarea la IOAI? Folosim buget propriu UPIR, dar cea mai mare parte este susținut de Bitdefender, de altfel susținătorul Olimpiadelor AcadNet și InfoEducație…

Cum ne-am gândit să constituim cele două echipe ce vor merge la IOAI? Am lansat invitații către organizatorii concursurilor de matematică, informatică, olimpiada de informatică aplicată AcadNet, lingvistică, securitate cibernetică.

Am primit o invitație din Bulgaria, de la organizatorii primei competiții internaționale de acest tip. Sunt implicați în organizare oameni de știință, membrii unei noi instituții de prestigiu din Bulgaria – LERAI Foundation –, dar și profesori din universități europene sau US, Oxford, Copenhaga, Huston University, MIT. Am fost impresionați de structura concursului, format din două runde: științifică – măsurată prin scorul obținut în rezolvarea unei cerințe, practică – măsurată pe baza designului unei aplicații legată de capabilitățile și limitele AI.

Mulțumită unui sponsor apropiat, generos și mai ales atent la educația IT&C, Bitdefender, am înscris în concurs două echipe ce vor fi selectate după ju­mătatea lunii iulie. S-au înscris până acum peste 70 de elevi de liceu, medaliați la olimpiadele naționale de matematică, informatică, lingvistică, ­interoperabilitate software, rețelistică, calculatoare (AcadNet), securitate cibernetică. Elevii înscriși vor beneficia de o pregătire online timp de aproximativ o lună, apoi o primă se­­lecție a unui lot de 20 ce se vor pregăti în București cu o echipă a Universității Bu­­curești, condusă de profesor dr. Alin Ștefănescu, directorul Departamentului de Informatică. Urmare a pregătirii lotului și a filtrelor de selecție, se va stabili componența celor două loturi ce vor reprezenta România la Olimpiada ce va avea loc la Burgas în perioada 9-15 august 2024.

De ce am abordat proiectul – olimpiada de AI?

Pentru că ne-am gândit că educația tinerilor până în clasa a XII-a are nevoie și de elemente de Inteligență Artificială, învățare automată sau procesarea limbajului natural.

Pentru că, începând din 2021 am avut ca țintă să valorificăm inițiativa grupului AI România condus de genialii Viorica Pătrăucean și Răzvan Pașcanu, de la Google Deep Mind UK, de implementare în școli a noțiunilor de bază AI. Un grup de lucru compus din profesori membri UPIR, membri AI România, ARIA, specialiști Bitdefender au construit un conținut și o programă adresate elevilor de liceu, oficializate la Ministerul Educației. Asociat programei, ca resursă, un mediu de învățare online – www.pyml.ro. Și, în sfârșit, peste 90 de profesori instruiți pentru predarea noii discipline, la un prim nivel.

Ce va fi în anul școlar 2024-2025?

În luna septembrie va urma o nouă etapă de pregătire a profesorilor pe tema algoritmi de învățare automată, limbaj Python, proiecte AI în licee. Va fi o pregătire de performanță în liceele care vor avea grupe ce urmează programa școlară acreditată de Ministerul Educației.

Vom avea două etape de concurs: județean, în martie 2025, și național, în aprilie. Va fi o selecție de lot și o pregătire specială la Universitatea din București.

Să întrebăm ChatGPT ce știe despre Olimpiada Internațională de AI

Olimpiada Internațională de Inteligență Artificială (IA) este o competiție globală destinată tinerilor talentați din domeniul inteligenței artificiale. Aceasta a fost inițiată pentru a încuraja interesul și dezvoltarea abilităților în domeniul IA printre elevi și studenți din întreaga lume.

Caracteristici principale ale Olimpiadei Internaționale de IA

1. Participanți: De obicei, competiția este deschisă elevilor de liceu, care se or­­ganizează în echipe pentru a rezolva di­verse probleme și provocări legate de IA.

2. Probe și provocări: Competiția include diverse probe care pot cuprinde:

  • Dezvoltarea și implementarea de algoritmi de machine learning.
  • Rezolvarea unor probleme complexe folosind tehnici de IA.
  • Participarea la hackathoane în care se dezvoltă soluții inovatoare pentru probleme reale.

3. Domenii de aplicare: Provocările pot acoperi o gamă largă de domenii, in­clusiv recunoașterea imaginilor, procesarea limbajului natural, robotică, jocuri, și altele.

4. Evaluare: Performanța echipelor este evaluată pe baza acurateței, eficienței și inovației soluțiilor propuse. În unele cazuri, sunt organizate sesiuni de prezen­tare în care echipele își explică și demonstrează soluțiile în fața unui juriu de experți.

5. Premii și recunoaștere: Cele mai bune echipe primesc premii și recunoaștere internațională, ceea ce poate oferi oportunități pentru burse, stagii și colaborări cu instituții de cercetare și companii din domeniul tehnologic.

Importanța Olimpiadei Internaționale de IA

¬ Dezvoltarea abilităților: Participanții își dezvoltă abilități tehnice avansate în IA și machine learning.

¬ Inovație și creativitate: Competiția stimulează inovația și creativitatea în abordarea problemelor complexe.

¬ Networking: Participanții au ocazia să cunoască alți tineri pasionați de IA și să interacționeze cu experți din industrie și mediul academic.

¬ Promovarea IA: Evenimentul contribuie la promovarea educației și cercetării în domeniul inteligenței artificiale la nivel global.

Olimpiada Internațională de IA reprezintă o platformă excelentă pentru tinerii care doresc să-și testeze cunoștințele și să contribuie la avansarea tehnologică în acest domeniu dinamic și esențial pentru viitor.

Să întrebăm dacă există o astfel de competiție în România?

Da, în România există competiții și olimpiade naționale care se concentrează pe inteligența artificială și tehnologia informației. Una dintre acestea este Olimpiada de Informatică, care include secțiuni și probleme ce implică algoritmi și, ocazional, elemente de inteligență ar­­tificială. De asemenea, există și alte inițiative și concursuri specifice pentru inteligența artificială și robotică organizate de diverse instituții și universități,

Exemple de competiții și inițiative relevante în România

1. Olimpiada de Informatică: Aceasta este una dintre cele mai importante competiții pentru elevii pasionați de programare și algoritmi. În cadrul acestei olimpiade, elevii pot întâlni probleme ce necesită cunoștințe avansate de matematică, algoritmică.

2. Concursuri universitare: Mai multe universități din România organizează concursuri și hackathoane în care studenții își pot demonstra abilitățile în domeniul IA. De exemplu, Universitatea Politehnica din București și Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca au diverse competiții și proiecte legate de IA, iar Universitatea din București organizează deja de 2 ani concursul NitroNLP, unde participă atât studenți din întreaga țară, cât și elevi de liceu.

3. Inițiative private și ONG-uri: Di­verse organizații non-guvernamentale și companii din domeniul tehnologiei or­ganizează concursuri de IA. Acestea in­clud hackathoane, competiții de dezvoltare de aplicații și evenimente educaționale menite să încurajeze tinerii să ex­­ploreze IA.

4. Tabere și școli de vară: Există tabere și școli de vară dedicate IA, unde elevii și studenții pot învăța și aplica concepte de bază și avansate în IA. Aceste programe sunt adesea susținute de universități sau de companii din domeniul tehnologic.

Beneficiile participării la aceste competiții

  • Dezvoltarea competențelor: Elevii și studenții își dezvoltă abilități tehnice avansate în programare și IA.
  • Networking: Participanții au ocazia să întâlnească și să colaboreze cu alți tineri pasionați de tehnologie.
  • Recunoaștere: Performanțele re­marcabile sunt recunoscute și premiate, deschizând oportunități pentru burse și cariere în domeniul tehnologiei.
  • Motivație și inspirație: Aceste competiții stimulează interesul pentru IA și tehnologie, inspirând tinerii să continue studiile și cercetările în aceste domenii.

În concluzie, în România există multiple oportunități pentru tinerii interesați de inteligența artificială de a participa la competiții și evenimente relevante, contribuind astfel la dezvoltarea cunoștințelor și abilităților lor în acest domeniu de viitor.

Răspunsul la cele două întrebări mo­­tivează ceea ce am scris mai sus, anume că este nevoie de studiul unor elemente de bază a algoritmilor de programare automată, rolul Inteligenței Artificiale în educație, sănătate, economie… De asemenea, avem motivația cultivării performanței în domeniu și promovarea elevilor care au preocupări dincolo de programa școlară curentă.

Iată mai jos motivațiile tinerilor, elevi de liceu, care solicită pregătire și performanță în acest domeniu. Am extras din formularul de înscriere pentru selecția lotului.

Nicu

Îmi doresc să particip la olimpiada de AI deoarece sunt pasionat de aspectele concrete ale programării și utilizării AI în viața de zi cu zi. Consider că generația noastră va fi cea care va facilita AI ca noua revoluție industrială și tehnolo­gică. Am experiență în mai multe limbaje, cum ar fi C/C++/C#, Python, PHP, Qiskit (quantum computing). Am avut oportunitatea de a învăța cum să codez într-un mediu industrial la Bitdefender, în vara anului 2022. În vara anului trecut am lucrat la ELI-NP, unde am reușit să îmi dezvolt abilitățile în baze de date, programare cuantică și în optică. Tot în 2023, la compania Wave Motions Labs, am învățat despre construirea produselor în do­meniul IoT, cât și despre cum se lucrează cu sisteme embedded.

Laura

AI-ul mi-a atras atenția încă din clasa a IX-a. Am ajuns până în semifinala Tehnovation Girls ’23 cu proiectul EcoReads. Am folosit OCRizare pentru a scana coperta cărților donate și a lua informațiile relevante de pe ea (autor, titlu etc.) și a le salva în baza de date. Am îmbunătățit partea de OCR pentru proiectul EduScanTest, cu care am ajuns la etapa națională la Olimpiada InfoEducație. Folosind pagini de caiet scanate, generam cu API-ul de la Gemini teste pentru ca elevii să se poate verifica.

Alexandru

Am făcut un stadiu de cercetare la IFIN-HH pe ML și DS. La UNSTPB, stadiu de cercetare în NLP (Ștefan Trăușan-Matu, Alexandru Hossu, 2023. Analysis of Polyphonic Interanimation in Novels, a Support for Understanding Beyond ChatGPT Answers, în International Journal of User-System Interaction). Particip anul acesta la școala de vară Stanford Pre-Collegiates AI și la Columbia Pre-College ML&DS 2. Am participat la școala de vară ML@AIMAS. Sunt fondator al clubului Vianu AI din liceu.

Bogdan

Certificat curs „Inteligența Artificială – Machine Learning în programa de liceu – Introducere, clusterizare, clasificare“, emis de Uniunea Profesorilor de Informatică din România. Am făcut câteva laboratoare și experimente pe platforma Kaggle. Participare la olimpiadele de informatică, experiență multă pe algoritmică. Mentorship la Bosch Cluj-Napoca (Full Stack) și la NTT DATA Romania (Information Security). Anul acesta am obținut locul 3 la Olimpiada de Cybersecurity și calificare la baraj.

Raul

AI-ul combină materiile mele preferate: matematica și informatica, eu fiind olimpic medaliat național la ambele. Îmi place să îmbin demonstrațiile și calculele matematice cu optimizarea algoritmică spre prelucrarea datelor și schimb de informații. Am completat cursul Supervised Machine Learning: Regression and Classification (Stanford, deeplearning.ai, coursera) și am parcurs parțial cursul Advanced Learning Algorithms, dezvoltat de aceeași instituție. Din iunie 2023 până în ianuarie 2024 am avut un internship unde am dezvoltat programe și scripturi în Python. Sunt unul dintre puținii elevi ai generației mele cu calificări constante atât la olimpiada națională de informatică, cât și la cea de matematică.

Bogdan-Andrei

Anul trecut am participat la un proiect de voluntariat din cadrul Omdena, unde am dezvoltat un model TFIDF care putea distinge tweet-urile care erau legate de un dezastru natural de cele care nu erau, astfel putând spori timpul de răspuns în caz de urgență. De asemenea, am fost admis la școala de vară de AI de la Stanford, care va avea loc online, între 17 și 28 iunie, și am primit o finanțare de 150.000 de euro de la Early Game Ventures pentru dezvoltarea unei aplicații bazate pe AI.

David

Am experiență în inteligență artificială, inclusiv auto-găzduirea Stable Diffusion și LLaMA 2 pe propriul calculator. Aceste proiecte mi-au oferit o înțelegere practică a modelării și generării de conținut bazat pe ML, consolidându-mi abilitățile tehnice și cunoștințele în generare de conținut și de manipulare a acestuia, de utilizare a ecosistemului CUDA și PyTorch.

Laurian

Am o bază solidă de programare în Python, dobândită prin proiecte individuale. Dețin cunoștințe de matematică esențiale pentru înțelegerea conceptelor fundamentale ale AI. Am cunoștințe introductive despre paralelismul în programare, înțelegând beneficiile și principiile de bază ale implementării sale. Am o familiarizare minimă cu PyTorch, o bibliotecă populară pentru deep learning, cu care am experimentat proiecte simple de recunoaștere a imaginilor.

Șerban

Participând la olimpiada de informatică și Moisil din clasa a V-a, mai apoi și la C#, AcadNet, InfoEducație, mi-am dorit mereu să mă implic în tot ce înseamnă informatică. Acum, la final de clasa a XII-a, oportunitatea de a fi la IOAI mi se pare extraordinară. Dețin propria companie de dezvoltare software (Zexsoft), unde lucrez extensiv în C#, integrând AI în editorul meu de cod, Glyph (+InfoEducație). Pe partea de AI mi-ar plăcea să cred că am fost mereu puțin ahead-of-the-curve. Am participat la UniHack Timișoara în 2022 cu o aplicație de învățare bazată pe language ­models, fix înainte de a apărea ChatGPT publicului larg. Am experimentat încă din 2021 cu modele RNN de generare text, cum ar fi RWKV și fine-tuning pentru generare/autocompletare de cod. Am folosit și ML.NET & LlamaSharp pe partea de C# pentru Glyph, predicții la calibrarea senzorilor de flux ultrasonici în unul din proiectele companiei, și urmează să pun în aplicare un nou model pentru detectarea pierderilor la diverse companii de apă din România.

Concluzii

1. Noile programe de liceu vor trebui îmbunătățite cu elemente de bază în AI.

2. Profesorii au nevoie de pregătire care să îi ajute să gestioneze, să predea, noile cunoștințe AI.

3. Va fi nevoie de o olimpiadă națională de AI care să stimuleze performanța minților creative din liceele noastre.

4. Este mare nevoie de sprijin universitar atât pentru profesori, cât și pentru elevi.

Prof. Emil ONEA – vicepreședinte UPIR

Articol publicat în nr. 53-54 al revistei Tribuna Învățământului

Distribuie acest articol!