Oficial, anul școlar 2014-2015 se încheie la 31 august.
Ca în fiecare an, la sfârșit, orice om care lucrează în învățământ își face o autoevaluare (care nu este una și aceeași cu fișa de autoevaluare cerută de sistem, fișă care încarcă inutil mapa profesorului și duce la accentuarea birocrației în sistem), își face o trecere în revistă a ceea ce a fost bun și mai puțin bun și, ca orice om, se gândește ce poate să facă pentru a fi mai bine în viitor.
Din păcate, gândurile și intențiile bune ale dascălilor se lovesc de tarele sistemului, de legi aberante, de instrucțiuni venite peste noapte, de lipsa de perspectivă, de ignoranța factorilor de răspundere, de dezinteres și de birocrație.
Primul lucru pe care îl așteptau copiii și dascălii erau mult-lăudatele manuale digitale, care trebuia să aducă, ca noutate, exerciții interactive, jocuri, animații și filme.
Surpriza mare pentru elevii din clasa I a fost că, la începutul anului școlar, nu au avut pe bancă nici măcar tradiționalele abecedare, nicidecum manualele digitale. A fost o degringoladă și o bâlbâială totală din partea tuturor responsabililor, vina fiind pasată, ca de obicei, de la unul la altul. De-abia târziu, spre sfârșitul anului școlar, au apărut și celebrele manuale digitale, multe școli neputându-le folosi din cauza lipsei mijloacelor IT sau a vechimii acestora, pentru rularea acestor manuale digitale în mediul online fiind stabilite cerințe minime legate de sistemul de operare și hardware, cerințe care nu s-au regăsit în multe școli.
Altă problemă a fost elaborarea programelor școlare, lucru care trenează de câteva decenii. În prezent, numărul total de programe școlare pentru învățământul preuniversitar este de 555, din care 279 de programe (adică 50,3%) sunt acoperite de manuale școlare, în timp ce pentru restul de 246 de programe (adică 49,7%) nu există manuale școlare aprobate. Toate aceste deficiențe ale ministerului și ale oamenilor plătiți să le rezolve au căzut în seama dascălilor, care a trebuit să se adapteze, să găsească soluții din mers.
A urmat marea evaluare, de la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a. O activitate care a antrenat un efort uriaș din partea dascălilor, o activitate neremunerată și a cărei eficiență este aproape de zero.
Șirul dezamăgirilor a continuat cu „Săptămâna Altfel”, unde toate materialele pentru activitățile specifice a trebuit să fie plătite tot din salariile de subzistență ale cadrelor didactice. Numai devotamentul și dragostea pentru copii și meseria de dascăl au făcut ca această săptămână să fie una frumoasă și instructivă pentru elevi.
A fost un an în care guvernanții au promis că vor plăti celebrele Hotărâri Judecătorești câștigate de sindicatele din învățământ. Nu era suficient că plata a fost eșalonată, dar nici acele eșalonări nu au fost respectate, cu toate că guvernanții au făcut o mândrie din plata acestor drepturi salariale. Nici până la această dată nu s-a respectat Ordonanța 83/2014 și mai apoi Legea 71/2015, care stipulau plata acestor drepturi până la 30 iunie 2015.
Nu putem însă să nu recunoaștem și cele câteva lucruri bune care s-au întâmplat în sistem, și anume:
– mărirea salarială cu 5% începând cu 1 martie 2015, pentru personalul didactic și didactic auxiliar;
– mărirea cu 12% a salariului pentru personalul nedidactic, începând cu luna august 2015;
– rezolvarea problemei navetei prin adoptarea normelor metodologice.
Așteptăm cu speranță și interes aplicarea Legii Voucherelor de vacanță și sperăm că nu vom avea procese în instanță și pe această speță.
Un an școlar se încheie și altul stă să înceapă. Noi, oamenii școlii, rămânem, ca întotdeauna, optimiști și dedicați meseriei noastre, pe care o facem în condiții din ce în ce mai grele. Avem speranța că noul an școlar va aduce o Lege a `nvățământului mai bună și o Lege a salarizării mai echitabilă. Sperăm în micșorarea birocrației excesive din sistem și în condiții mai bune de muncă.
La început de nou an școlar, Sindicatul „Școala Prahovei” urează colegilor un an bun, plin de realizări și de împlinirea speranțelor. Urează multă sănătate și putere pentru a depăși toate greutățile și pentru a-și putea îndeplini menirea de dascăl.
Prof. Ion DU}|, Președinte Sindicatul Școala Prahovei