Tinerii care aduc Uniunea Europeană mai aproape de TINEri

Într-o lume tot mai interconectată, în care valorile eu­­ropene sunt esențiale pentru construirea unui viitor comun, Programul Școli-ambasador ale Parlamentului European (EPAS) deschide o fereastră către oportunități unice pentru tineri. Acest program nu doar că le oferă elevilor și profesorilor ocazia de a învăța despre Uniunea Europeană, dar îi încurajează să devină activi în modelarea unui viitor bazat pe democrație, diversitate și solidaritate. Prin implicarea în EPAS, tinerii nu doar că își formează o înțelegere mai profundă a instituțiilor europene, dar încep să se simtă parte dintr-o comunitate mare și unită, cu o voce puternică și un impact real asupra lumii. Acesta este mai mult decât un program educațional; este un pas către un viitor în care fiecare tânăr are puterea de a contribui la schimbare, iar fiecare lecție învățată este un pas mai aproape de un continent mai unit și mai echitabil.

Programul Școli-ambasador a Parlamentului European – EPAS (The European Parliament Ambassador School Programme) este o inițiativă educațională care vizează implicarea tinerilor în promovarea valorilor Uniunii Europene și a democrației. Acest program oferă elevilor oportunitatea de a deveni ambasa­dori ai Parlamentului European în școlile lor, facilitând astfel dezvoltarea competențelor civice și a gândirii critice. Participanții sunt încurajați să discute despre problemele europene și să dezvolte propuneri pentru un viitor mai bun în contextul diversității culturale și lingvistice a Uniunii Europene. Practic, prin intermediul acestui program, se aduce Uniunea Europeană mai aproape de tineri.

Programul EPAS a fost înființat în 2016 de către Parlamentul European, iar în 2017 acesta a fost implementat și de către țara noastră, prin Biroul Parlamentului European din România în parteneriat cu Ministerul Educației. În prezent, în România există 107 școli EPAS, dintre care 13 au statutul de școală-candidat. În cadrul programului EPAS, profesorii și elevii sunt desemnați ambasadori seniori și respectiv ambasadori juniori, având responsabilitatea de a implementa temele specifice acestui program. Rolul profesorilor este foarte important, aceștia având sarcina de a organiza lecții dedicate democrației parlamentare europene, un subiect de o importanță esențială în contextul actual al Uniunii Europene.

La nivel european, rețeaua cuprinde în jur de 2.000 de școli certificate ca ­școli-ambasador ale Parlamentului European, 5.000 de ambasadori seniori și aproape 35.000 de elevi numiți ambasadori juniori. Ea le oferă școlilor o bună ocazie de a face schimb de bune practici și de a co­­opera la punerea în practică a programului. Rețeaua de școli-ambasador face parte dintr-o comunitate mai largă de instituții care cooperează cu Parlamentul European, mai ales prin in­termediul platformei impreuna-in.eu. Re­țeaua le oferă școlilor ocazia de a se im­plica într-o gamă largă de activități organizate de Parlamentul European, birourile sale de legătură și partenerii săi instituționali și de a intra în legătură cu diverse entități europene, naționale și locale și cu organizații ale societății civile.

Pentru a facilita procesul de învățare, ambasadorii seniori au la dispoziție o gamă variată de materiale didactice in­teractive furnizate de Parlamentul European. Aceste resurse includ informații generale despre Uniunea Europeană, date relevante și formări axate pe dezvoltarea competențelor democratice și ­participative. De asemenea, profesorii pot utiliza jocuri de rol și teste care stimulează gândirea critică și implicarea activă a elevilor în discuțiile despre valorile europene.

Activitățile desfășurate de ambasadorii seniori și juniori sunt diverse și inovatoare. Printre acestea se numără crearea unui punct informativ dedicat Uniunii Europene, organizarea de evenimente cu ocazia Zilei Europei și generarea de conținuturi relevante pe platformele de socializare. Aceste inițiative nu contribuie doar la educarea tinerilor despre structurile și funcționarea Uniunii Europene, dar și la consolidarea sentimentului de apartenență la comunitatea europeană.

Programul EPAS oferă o platformă valoroasă pentru educație civică, promovând nu doar cunoștințele despre Uniunea Europeană, ci și abilitățile necesare pentru a naviga și a participa activ în viața democratică. Prin implicarea în acest program, profesorii și elevii devin agenți ai schimbării, contribuind la formarea unei generații de tineri informați și implicați în viitorul Europei.

La sfârșitul fiecărui an școlar, activitățile desfășurate de școli sunt evaluate. După finalizarea cu succes a programului, școlile sunt certificate drept școli-­ambasador pentru încă un an, iar ambasadorii seniori și juniori primesc certi­ficate care atestă implicarea în acest ­program.

Cum se vede programul EPAS dincolo de „scenă“

Pentru a înțelege mai bine acest program, am vorbit cu ambasadori seniori din țară și din străinătate. Luiza Crivăț, profesor de limba engleză la Liceul Teoretic Ion Barbu din București a fost am­­basador senior al acestui program, până în septembrie 2024, fiind persoana care a adus acest program în cadrul liceului. „În timpul pandemiei de COVID-19, sprijinul oferit de doamna Carla Machado, coordonatoarea Școlii Ambasador din Portugalia, a fost esențial pentru ca Liceul Teoretic Ion Barbu să devină Școală-ambasador a Parlamentului European. Prin îndrumările sale precise și experiența vastă în program, mi-a oferit sfaturi valoroase privind structura activităților educative și modalitățile de implicare a elevilor. Comunicarea noastră constantă, desfășurată prin platforme online, mi-a permis să înțeleg mai bine cerințele programului și să implementez strategii eficiente. Carla Machado a împărtășit exemple de bune practici utilizate în școala sa, facilitând adaptarea acestora la contextul liceului nostru. De asemenea, mi-a oferit resurse educaționale și modele de proiecte care au contribuit la consolidarea inițiativelor noastre. Susținerea sa morală și profesională a fost deosebit de importantă în mo­­mentele dificile cauzate de restricțiile pandemiei. Sfaturile sale privind organizarea activităților virtuale au fost extrem de utile, permițând continuitatea demersurilor noastre. Prin colaborarea noastră strânsă, am reușit să formăm o echipă de elevi implicați, capabili să promoveze va­­lorile europene. Datorită sprijinului său, liceul nostru a reușit să îndeplinească toate cerințele programului și să obțină statutul de Școală-ambasador a Parlamentului European. Această experiență a consolidat relația noastră profesională și a demonstrat importanța solidarității în educație“, a declarat Luiza Crivăț.

Maria Bularca, profesor de Limba și Literatura Română la Liceul Teoretic Mircea Eliade din Întorsura Buzăului, județul Covasna, ne-a povestit că în anul 2019, liceul a obținut titlul de Școală europeană datorită performanțelor deosebite dobândite în activitatea de cooperare europeană și pentru contribuțiile aduse la promovarea și dezvoltarea di­mensiunii europene a educației. „Am in­­trat astfel în rândul școlilor care primesc recunoaștere și prestigiu în cadrul comunităților educaționale, iar eforturile pe care le facem pentru menținerea titlului obținut determină un interes tot mai crescut pentru dezvoltarea de noi și noi proiecte, ceea ce conduce, inevitabil, la îmbunătățirea managementului școlar și la dezvoltarea unei culturi organizaționale solide. În anul 2020 am fost selectați de Ministerul Educației Naționale, alături de alte 14 licee din țară, să devenim Școală-ambasador a Parlamentului Euro­pean. Așadar, intrarea în program a constituit o recunoaștere a meritelor Liceului Teoretic Mircea Eliade, a performan­țelor sale din domeniul educației și nu numai“, a declarat prof. Maria Bularca.

EPAS – un început pentru implicare în viața comunității

Unul dintre principalele avantaje ale programului este dezvoltarea competențelor de leadership și comunicare prin activități interactive și proiecte educaționale. Elevii învață despre democrație, drepturile omului și diversitatea culturală, ceea ce îi pregătește pentru a deveni cetățeni responsabili. „De asemenea, programul încurajează colaborarea între școli din diferite țări, oferind oportunități de schimb de experiență la nivel internațional. Profesorii beneficiază, la rândul lor, de resurse didactice și de sprijin metodologic, ceea ce îmbunătățește calitatea predării. Activitățile organizate îi ajută pe elevi să-și dezvolte gândirea critică și să fie mai implicați în viața comunității. Prin recunoașterea statutului de Școală ­Ambasador, instituția de învățământ își asumă un rol activ în promovarea valorilor europene“, este de părere profesoara Luiza Crivăț.

Programul Școală Ambasador a Parlamentului European îi ajută pe elevi să își dezvolte cunoștințele despre Uniunea Europeană și mecanismele sale de funcționare, oferindu-le o înțelegere mai profundă a democrației și a drepturilor cetățenești. „Prin activitățile desfășurate, aceștia își îmbunătățesc abilitățile de co­municare, argumentare și gândire critică, esențiale pentru participarea activă în societate. Discuțiile cu europarlamentarii le oferă oportunitatea de a înțelege im­pactul deciziilor politice asupra vieții co­­tidiene. De asemenea, vizitele la institu­țiile europene din Bruxelles și Strasbourg le oferă o experiență directă despre cum funcționează Parlamentul European. Interacțiunea cu elevii din alte școli-ambasador le permite să facă schimb de idei și să descopere perspective diferite asupra valorilor europene. Programul le dezvoltă și competențele digitale, având în vedere că multe activități se desfășoară online. Prin aceste experiențe, elevii devin mai motivați să participe la viața democratică și să promoveze activ valorile europene“, continuă să explice Luiza Crivăț.

Profesoara Maria Bularca este de părere că programul EPAS îi determină pe tineri să exerseze responsabilitatea personală și civică. „Totodată, le dezvoltă capacitatea de adaptare la contexte diferite, îi sprijină în adaptarea la forme noi de învățare, îi pregătește pentru atingerea unor standarde și țeluri ridicate pentru sine și pentru ceilalți. Cunoștințele despre Uniunea Europeană, despre rolul Parlamentului European și al instituțiilor eu­­ropene îi determină pe tineri să conștientizeze importanța menținerii și promovării democrației și a drepturilor omului. Le facilitează înțelegerea conceptelor de «viață bună și prosperă», «toleranță», «unitate», «diversitate» etc. Comunicarea cu alți factori implicați în promovarea valorilor și principiilor Uniunii Europene dezvoltă tinerilor competențe de comunicare, organizare, planificare și implementare de activități specifice. În același timp, creează o mai bună relaționare cu alți ti­neri, cu cadre didactice, membri ai comunității, autorități locale, naționale și europene. Fiecare tânăr implicat în programul EPAS va deveni un adult de succes care va aduce plus-valoare societății, grupurilor în care va activa. Va fi un cetățean european activ, care își va însuși și aplica valorile și principiile europene“, conchide aceasta.

EPAS dincolo de România!

Pentru a înțelege ce înseamnă EPAS dincolo de granițele țării, vă propunem un scurt interviu cu doamna profesor Carla Manuela Ribeiro Machado, profesor la Liceul Maximinos din Braga, Portugalia și doamna director profesor Nina Tsoneva de la Liceul Teoretic Hristo Botev din Kubrat, Bulgaria.

Cum se vede programul prin ochii elevilor ambasadori juniori EPAS

Programul EPAS este un program pentru elevi. De aceea, este important să vedem prin ochii lor. De ce este important acest program, cum îi ajută să se dezvolte? Ce abilități își dezvoltă în urma implicării în acest program? Elevii ambasadori juniori de la Liceul Teoretic Ion Barbu din București, dar și foști elevi, actualmente studenți, au răspuns acestor întrebări despre ce înseamnă EPAS pentru ei.

De când participați la acest program, ce schimbări ați observat în atitudinea și implicarea elevilor față de Uni-unea Europeană și valorile sale?

Carla Machado: Elevii au devenit mai conștienți de relevanța Uniunii Europene în viața lor de zi cu zi, în special în ceea ce privește aspecte precum protecția mediului, drepturile omului și simțul democratic. Înainte de a participa la program, mulți elevi vedeau Uniunea Europeană ca pe o instituție îndepărtată sau abstractă. Cu toate acestea, prin implicarea lor, ei o văd acum ca pe o entitate vie care are un impact asupra oportunităților, libertăților și responsabilităților lor. Această transformare este ecoul argumentelor din cartea lui Jan Zielonka, Europa ca imperiu: Natura Uniunii Eu–ropene extinse (2006), în care UE este descrisă ca o forță dinamică care modelează identitățile și promovează un sentiment de scop comun în rândul cetățenilor săi. În plus, elevii exprimă o legătură mai puternică cu valorile europene, ma-nifestând o empatie sporită față de probleme precum migrația și egalitatea de șanse, care se aliniază la Carta Drepturilor Fundamentale a Uniunii Europene.

În ce mod credeți că programul EPAS contribuie la dezvoltarea competențelor civice, sociale și de leadership ale tinerilor?

Programul oferă tinerilor experiențe practice care le îmbunătățesc conștientizarea civică și participarea, așa cum este discutat în lucrarea lui David Held, Modele ale Democrației (2006). Prin implicarea în dezbateri, organizarea unor alegeri simulate și explorarea proceselor legislative ale Uniunii Europene, elevii își dezvoltă o înțelegere mai profundă a sistemelor democratice și a rolului lor în cadrul acestora. Această abordare practică le consolidează încrederea în exprimarea opiniilor și participarea la procesele decizionale. Dacă este să ne referim la competențele sociale, acestea sunt întărite prin activități de colaborare cu colegii din medii culturale și lingvistice diferite. Elevii își dezvoltă abilități precum comunicarea eficientă, munca în echipă și gestionarea conflictelor, în timp ce învață să aprecieze perspective diferite.

Competențele de leadership sunt cultivate prin inițiative conduse de elevi, cum ar fi organizarea unor evenimente tematice europene, precum dezbateri despre acțiunile climatice sau inovația digitală. Aceste proiecte îi responsabilizează pe elevi, oferindu-le oportunitatea de a lua decizii, de a gestiona echipe și de a-și asuma roluri de conducere, pregătindu-i pentru viitoare poziții de leadership atât în mediul școlar, cât și dincolo de acesta.

Cum a influențat programul EPAS modul în care elevii percep rolul lor ca cetățeni europeni?

Programul EPAS a schimbat profund percepția elevilor asupra propriei lor implicări ca membri activi ai unei comunități europene comune. Elevii acum își recunosc drepturile și responsabilitățile lor ca cetățeni europeni, în special rolul pe care îl au în modelarea viitorului Uniunii Europene prin participare democratică și susținerea unor cauze globale, precum sustenabilitatea și egalitatea. Mulți dintre ei exprimă un sentiment de mândrie de a fi europeni și înțeleg modul în care politicile Uniunii Europene le influențează direct viața, de la oportunități educaționale, precum programul Erasmus+, până la protecția consumatorilor și a mediului. Această schimbare de perspectivă se reflectă și în interesul lor sporit pentru vot și implicare civică, recunoscând că vocea lor contează în conturarea viitorului UE. Încep să perceapă Uniunea Europeană nu ca pe o birocrație abstractă, ci ca pe o platformă care le amplifică vocea colectivă pe scena mondială.

Ce tipuri de activități desfășurați cu elevii pentru a promova valorile europene și cunoașterea instituțiilor UE?

Pentru a promova valorile europene și a aprofunda cunoștințele despre instituțiile UE, organizăm activități diverse și interactive. De exemplu, elevii participă la simulări ale Parlamentului European, reproducând procesele legislative, ceea ce le oferă o înțelegere concretă a modului în care funcționează Uniunea Europeană. Totodată, marcăm evenimente europene importante, cum ar fi Ziua Europei, ocazie cu care elevii pregătesc prezentări, spectacole sau dezbateri pe teme legate de UE, precum acțiunile climatice sau inovația digitală. Atelierele educaționale, precum discuții cu europarlamentari sau experți ai UE și vizitele de studiu la instituțiile europene, le oferă elevilor o înțelegere directă a funcționării Uniunii.

Ce resurse și sprijin considerați esențiale pentru succesul implementării acestui program?

Succesul acestui program se bazează pe accesul la resurse de calitate, actualizate, care fac valorile și instituțiile Uniunii Europene atractive pentru elevi. De asemenea, instrumentele digitale interactive, cum ar fi jocurile online despre procesele decizionale ale UE, contribuie la captarea interesului elevilor. Sprijinul financiar este esențial pentru organizarea evenimentelor, vizitelor de studiu și diferitelor activități. Finanțarea le permite elevilor să experimenteze direct instituțiile europene și să participe la proiecte interculturale care le întăresc sentimentul de identitate europeană. Formarea profesorilor este la fel de importantă, asigurând că profesorii sunt bine pregătiți pentru a implementa programul eficient. Atelierele și seminariile pe teme legate de UE, oferite de birourile locale ale Parlamentului European sau de ONG-uri, aduc un plus-valoare acestui program. În cele din urmă, sprijinul instituțional puternic din partea școlilor este esențial pentru ca programul să fie o prioritate, alături de alocarea timpului și formarea unei echipe dedicate implementării programului sunt factori-cheie pentru menținerea impactului său pe termen lung.

De când participați la acest program, ce schimbări ați observat în atitudinea și implicarea elevilor față de Uniunea Europeană și valorile sale?

Nina Tsoneva: Din 2018, de când suntem parte a programului Școală-ambasador a Parlamentului European, ma-joritatea elevilor trec prin schimbări pozitive, mai ales în ceea ce privește învățarea limbilor străine. Își îmbunătățesc competențele lingvistice, învață să accepte alte culturi și să fie toleranți. Sunt conștienți de faptul că apartenența la Uniunea Europeană le oferă oportunități nelimitate de studiu și muncă și, astfel, încearcă să își îmbunătățească performanțele școlare, ceea ce reprezintă obiectivul nostru final. Desigur, există și un anumit scepticism, însă acest lucru este de așteptat, deoarece unii elevi au alte planuri pentru viitorul lor. Totuși, acceptăm această atitudine ca pe o provocare și încercăm să îi ajutăm să vadă Uniunea Europeană ca pe o sursă de protecție și securitate pentru țara noastră, în calitate de stat membru al UE.

Ce tipuri de activități desfășurați cu elevii pentru a promova valorile eu-ro-pene și cunoașterea instituțiilor UE?

Primul pas în promovarea valorilor europene și a cunoștințelor despre instituțiile Uniunii Europene este stârnirea curiozității elevilor față de un subiect care altfel ar putea părea „plictisitor“. Facem acest lucru prin ore speciale, fie incluse în curriculum, fie în activități extracurriculare. Avem la dispoziție numeroase resurse oferite de programul EPAS, atât cărți, cât și materiale interactive prezentate într-un mod captivant, precum jocuri, videoclipuri și quizz-uri. În școală avem un colț european, unde postăm cele mai recente știri despre Uniunea Europeană.

Există o colaborare activă între școlile EPAS din diferite țări? Cum ați descrie această experiență?

Da, avem colaborări cu alte școli EPAS. De exemplu, colaborăm cu elevii de la Liceul Toretic Ion Barbu din București, România, prin schimburi de experiență, dar și lucrând la proiecte eTwinning sau organizând întâlniri online pentru a discuta diverse teme. Am inspirat elevii unei școli partenere Erasmus+ din Mönchengladbach, Germania, să devină Școală-ambasador a Parlamentului European.

De asemenea, colaborăm cu alte școli din Bulgaria, participăm la competiții și conferințe. Anul trecut, în luna mai, am vizitat Adunarea Națională din Bulgaria și am întâlnit membri ai Parlamentului European acolo. Evenimentul a fost organizat prin programul EPAS. A fost o experiență minunată de două zile, iar elevii noștri s-au bucurat foarte mult, și-au făcut prieteni noi și și-au îmbogățit cunoștințele despre Uniunea Europeană.

Cum a fost primit programul EPAS de către comunitatea locală (părinți, alte cadre didactice, autorități locale)?

Trăim într-un oraș foarte mic, iar majoritatea elevilor provin din familii defavorizate. Rata șomajului este ridicată, iar economia zonei este slab dezvoltată. Drept urmare, o treime dintre familii au pe cineva plecat în străinătate pentru a munci. În acest sens, comunitatea locală sprijină puternic programul nostru, deoarece este direct legat de realitatea vieții lor. De asemenea, avem sprijinul necondiționat al autorităților locale în desfășurarea activităților și organizarea evenimentelor, iar acestea participă cu plăcere la fiecare eveniment la care le invităm.

Cum se vede programul prin ochii elevilor ambasadori juniori EPAS

Programul EPAS este un program pentru elevi. De aceea, este important să vedem prin ochii lor. De ce este important acest program, cum îi ajută să se dezvolte? Ce abilități își dezvoltă în urma implicării în acest program? Elevii ambasadori juniori de la Liceul Teoretic Ion Barbu din București, dar și foști elevi, actualmente studenți, au răspuns acestor întrebări despre ce înseamnă EPAS pentru ei.

Alexandru Stoica, elev, clasa a XI-a

„Pentru mine, EPAS este mai mult decât un proiect, este o familie. Este o șan­să pentru generația tânără să evolueze armonios. O ocazie pentru toți tinerii să se dezvolte pe plan social cât și să înțeleagă ce este Uniunea Europeană. Pe scurt, este o experiență unică, în cel mai bun mod“.

Ioana Jipa, elevă, clasa a XII-a

„Aș recomanda acest proiect elevilor de liceu pentru că este important să te implici dacă vrei să fii parte din schimbare. Dacă vrei să ajungi să știi lucruri pe care alții nu le cunosc, ai nevoie de o echipă, ai nevoie de un proiect care te poate îndruma. Îți poți dezvolta abilitățile de leadership și de comunicare, înveți să lucrezi în echipă și îți dezvolți abilitățile de argumentare, prin dezbateri și activități. Ai parte de experiențe internaționale și te poți întâlni cu eurodeputați. Participarea la acest proiect poate fi un plus în viața de zi cu zi, fie că doar îți place politica, relațiile internaționale sau dacă pur și simplu vrei să fii un cetățean european mai bine informat decât restul: EPAS este oportunitatea ideală pentru a face acest lucru. Eu fac parte din programul EPAS din dorința de implicare, care m-a făcut să mă înscriu în acest proiect. Voiam să realizez ceva, să fac și eu parte din schimbare. Am învățat și că se merită să ieși din zona de confort, pentru că așa ajungi să te cunoști pe tine și îți poți afla punctele forte și punctele slabe. Prin participarea în acest proiect mi-am aflat drepturile ca ce­tățean european și mi-am dezvoltat abilitățile de dezbatere și de lucru în echipă“.

Ianis Nemeș, elev, clasa a XI-a

„Pentru mine, EPAS înseamnă mai mult decât un proiect, înseamnă și un grup social deschis, este locul unde leg prietenii și, cel mai important, creez amintiri. Mereu am fost pasionat de temele abordate în cadrul proiectelor EPAS, dar oamenii pe care i-am cunoscut de-a lungul timpului m-au făcut să vreau mai mult. Iar acest lucru m-a format ca om și mi-a deschis noi drumuri. EPAS a fost din start o sursă de informație in­­teractivă și interesantă, dar cu cât am lucrat și m-am implicat mai mult, am dobândit și skill-uri noi, cum ar fi vorbitul în public. Acest proiect m-a ajutat să trec peste frica mea de a ieși în evidență și de a face greșeli, ceea ce m-a ajutat și în viața de zi cu zi. Recomand acest proiect celor care vor să se dezvolte personal, să își folosească telentele pe parcursul activităților și vor să își facă prieteni noi. EPAS este un proiect ce încurajează originalitatea și spiritul de echipă“.

Mihai Botezatu, elev, clasa XII-a

„Proiectul EPAS promovează valori pe care le împărtășesc. Adăugând faptul că majoritatea membrilor echipei îmi erau prieteni, e ușor de înțeles de ce m-am alăturat. Numai că, recunosc, șansa a jucat un rol important în apartenența mea la proiect. La începutul clasei a noua, o prietenă mi-a propus să mă alătur unei activități adiacente proiectului. Așa am reușit să intru în contact cu echipa. Acesta a fost primul pas pentru a fi EPAS! Pe lângă toată informația despre Uniunea Europeană, am învățat importanța lucrului în echipă. E satisfăcător să vezi cum o idee, a cărei materializare ar dura luni, poate prinde formă în doar câteva zile cu ajutorul unei echipe coordonate de cei mai buni profesori ambasadori seniori. Totodată, am învățat și importanța spiritului proactiv. O sugestie sau o remarcă oferită la timpul potrivit poate schimba lumea proiectului. Lumea din afara proiectului poate fi schimbată în aceeași manieră. Majoritatea copiilor își formează personalitatea în liceu. Consider că EPAS este modul perfect pentru formarea unui individ cu integritate și putere de caracter. Mulți subestimează importanța apartenenței unui grup în liceu. Copiilor le este din ce în ce mai greu să interacționeze unii cu alții. Prin acest proiect pot îmbina utilul (factorul didactic și cel de dezvoltare personală) cu plăcutul (formarea unui grup de prieteni cu aceleași valori)“.

Tudor-Costin Oprea, student la Academia de Studii Economice din București, Facultatea Relații Economice Internaționale, specializarea Economie și Afaceri Internaționale, în limba engleză

„Programul EPAS a contribuit extraordinar de mult la dezvoltarea mea din viața de licean. Întotdeauna am simțit la activitățile din care am făcut parte, dar și la care am ajutat la organizare, că au fost potrivite pentru a învăța foarte multe lucruri, de a-mi dezvolta abilități pe care le folosești în fiecare zi. De asemenea, dezbaterile la care am participat au fost doar un prim pas în a mă ajuta să îmi exprim punctul de vedere și de a accepta și alte opinii. Colectivul din care am făcut parte m-a făcut să mă simt foarte aproape de toți, astfel că pot să zic că noi, echipa EPAS a Liceului Teoretic Ion Barbu, nu am fost doar o echipă, ci mai degrabă o familie.

Odată ce am fost primit cu brațele deschise în echipa EPAS am început să leg relații de prietenie care încă durează și la facultate! De asemenea, consider că toate deplasările la care am participat (team-building-uri tematice, vizite la alte școli EPAS, vizite la Parlamentul European atât de la Strasbourg, cât și de la Bruxelles) au reușit să ne facă un tot unitar și să fim alături unii de alții. Pe scurt, acest proiect a fost o punte de lansare către viața de adult și cum să ne comportăm atunci când întâlnim provocări!

La facultate este o experiență total diferită față de liceu. Pot să spun că a fost destul de copleșitoare întâlnirea cu un grup nou de oameni, ba chiar provocatoare. Aici au intervenit lucrurile pe care le-am învățat în ultimii 4 ani ca ambasador junior în cadrul programului EPAS, cum ar fi: socializarea fără frica de oameni noi, stabilirea unor conexiuni cu oamenii, comunicarea cu ușurință cu cadrele didactice, organizarea unor evenimente (ca voluntar în USASE – Uniunea Studenților ai Academiei de Studii Economice din București), exprimarea unui punct de vedere în ședințele cu șefii de grupe/serie și decanii diferitor facultăți. Acest proiect a reușit să îmi arate calea spre viitor, să mă facă să îmi descopăr pasiunile și să încerc să le urmez. De asemenea, facultatea pe care am ales-o este într-o strânsă legătură cu ce am descoperit în perioada de ambasador junior EPAS. Consider că acest proiect minunat este efectiv o cheiță care reușește să deschidă super multe uși și care te ajută în viața școlară, cât și pe plan personal“.

Alessia Oprea, elevă, clasa a XI-a

„Există momente în viață când un vis sau o oportunitate reușesc să ne transforme în moduri pe care nu ni le-am imaginat niciodată. EPAS pentru mine nu este doar un proiect, ci o călătorie care mi-a redat încrederea, mi-a deschis noi orizonturi și m-a ajutat să descopăr cine sunt cu adevărat. Când am început acest proiect nu am știut la ce să mă aștept. Era doar un pas timid spre ceva necunoscut, dar care mă atrăgea să descopăr ce va urma. Pe parcurs am învățat, am crescut și am descoperit cât de mult pot să ofer și să primesc în același timp. Am cunoscut oameni minunați, care m-au inspirat și m-au sprijinit, iar împreună am transformat ideile în realitate. Dacă ar fi să transmit un mesaj pe care l-am descoperit ar fi: nu te teme să începi!“.

„#TUeștiEPAS: Puterea Comunității și a Responsabilității“

Nu mi se întâmplă des să îmi exprim punctul de vedere despre articolele pe care le scriu. Dar acesta este unul special. Am scris despre programul EPAS – un program care te învață să crești, chiar și tu, profesor fiind.

Îmi aduc aminte că în primul an când am venit la Liceul Teoretic Ion Barbu am vrut să fiu un profesor care își face orele și atât. Numai că planurile nu au stat întocmai. Luiza Crivăț, colega mea, m-a descoperit. Și mi-a propus să fac parte din acest program. Am acceptat pentru că eu nu prea știu să zic „Nu!“, plus că îmi plac provocările. Îmi place să ies din zona de confort. Și așa am devenit ambasador senior al Programului Școală-ambasador a Parlamentului European. Iar de atunci și până astăzi îmi dedic foarte mult timp acestui proiect. De ce fac asta? Pentru că văd cum îi schimbă pe elevii care se implică. Și îi schimbă în bine. Îi face să devină mai responsabili, îi ajută să se dezvolte, le oferă o altă perspectivă despre Uniunea Europeană. Într-o lume în care fake news se întâlnește la tot pasul, EPAS devine o oază de refugiu.

Programul EPAS nu îi ajută numai să dețină cât mai multe cunoștințe despre Uniunea Europeană. Îi ajută, de exemplu, să se autogospodărească și să devină o familie. Poate sună clișeic acest lucru, dar realitatea ne demonstrează asta. În august 2024 am fost într-un team-building cu elevii ambasadori juniori. Scopul era să se cunoască, mai ales că erau membri noi în echipă. Ce am făcut timp de patru zile? Am gătit împreună toate cele trei mese pe zi, am spălat vase, am făcut bugetul de cheltuieli, am făcut cumpărături, ne-am împărțit sarcini. Am funcționat ca o echipă. Și am reușit! Pentru că EPAS asta înseamnă: echipă și unitate. Nu degeaba sloganul Uniunii Europene este „Unitate în diversitate!“. Prin intermediul acestui program învățăm lucruri pe care școala, în mod obișnuit, nu ne învață.

Mai sus ați citit gândurile elevilor mei din EPAS. Sunt foarte mândru de ei pentru că și-au demonstrat că pot ieși din zona de confort, știu cum să se mobilizeze. Dar nu am fi reușit dacă familiile lor nu ne-ar fi susținut, dacă domnii directori nu ne-ar fi sprijinit să putem să ne desfășurăm activitatea.

De vreo doi ani, în postările noastre de pe rețelele de social-media am început să folosim sloganul #TUeștiEPAS. Prin acest slogan am vrut să transmitem ideea că fiecare elev și profesor care face parte din program are un rol important în a aduce Uniunea Europeană mai aproape de comunitatea sa. „TU“ subliniază responsabilitatea individuală, iar „ești EPAS“ arată că programul nu este doar o etichetă, ci o comunitate activă, formată din tineri care se implică, învață despre Uniunea Europeană și devin ambasadori ai valorilor europene în școala și orașul lor.

Programul EPAS este cel mai de impact program al Parlamentului European care ți se descoperă în fiecare zi.

Îmi amintesc primul europarlamentar care ne-a „vizitat“ online. A fost o discuție foarte benefică și i-am văzut pe tineri foarte încântați de informațiile pe care le-au primit. Au înțeles mai bine. Și așa am continuat să ne întâlnim cu europarlamentari pentru a putea înțelege și mai bine. Iar pentru că nu trebuie să ne bucurăm numai noi de astfel de momente, chemam elevi de la licee care nu sunt parte a acestui program, astfel încât bucuria să fie mai mare pentru că suntem împreună sun stelele Europei. EPAS este o stare de spirit, este o familie! EPAS schimbă în bine viitorul nostru! υ

Cristian TĂNASE – profesor, Ambasador senior EPAS

Articol publicat în nr. 61-62 al revistei Tribuna Învățământului

Distribuie acest articol!