Obiectivele psihologice cognitive vizează formarea‑dezvoltarea unor competenţe generale şi specifice la nivel de deprinderi intelectuale, strategii cognitive (de rezolvare de probleme), informaţii logice (concepte, judecăţi, raţionamente). Aceste obiective, angajate în proiectarea majo­rităţii disciplinelor de învăţământ, nu intervin în mod exclusiv; sunt completate de două categorii de obiective: a) psihomotorii, definite la nivel de deprinderi psihomotorii; b) noncognitive, definite la nivel de atitudini afective, motivaţionale, volitive, caracteriale (faţă de deprinderile intelectuale, strategiile cognitive şi cunoştinţele conceptuale dobândite), care direcţionează şi condiţionează calitatea învăţării.
O taxonomie a obiectivelor psihologice integrate este centrată asupra unităţii necesare între obiectivele cognitive (deprinderi intelectuale, stra­tegii cognitive, informaţii logice, prezentate în numărul anterior al Tribunei Învăţământului) – obiectivele psihomotorii, care vizează formarea‑dezvoltarea unor deprinderi psihomotoriiobiectivele noncognitive, care vizează formarea‑dezvoltarea unor atitudini afective, motivaţionale, volitive, caracteriale, care direcţionează şi condiţionează calitatea instruirii la scara întregului proces de învăţământ.
Deprinderile psihomotorii reprezintă obiectivul psihomotor general care vizează formarea‑dezvoltarea unor competenţe psihomotorii generale şi specifice necesare fiinţei umane în numeroase situaţii de viaţă, în general, tipice instruirii şcolare, în mod special. Sunt angajate în proiectarea şi realizarea unor activităţi practice, artistice sau sportive, proprii educaţiei tehnologice, estetice, fizice, organizată în context formal (şcolar) şi nonformal (extraşcolar). Intervin, în mod special, în îndeplinirea unor sarcini curente în instruirea şcolară, care pot fi definite în termeni operaţionali: a scrie, a desena, a ordona materialul didactic, a utiliza calculatorul, a utiliza mijloacele şi instrumentele implicate în formarea profesională etc. La nivel de competenţe psihomotorii generale, integrate deplin în activitatea de instruire/autoinstruire, sunt angajate, pe termen mediu şi lung, în condiţiile în care „un adult bine educat“ utilizează şi valorifică zilnic deprinderea psihomotorie a scrisului (inclusiv a scrisului pe calculator).
Atitudinile reprezintă obiectivul noncognitiv general, care vizează formarea‑dezvoltarea unor competenţe noncognitive generale şi specifice necesare în susţinerea, direcţionarea, condiţionarea calităţii deprinderilor intelectuale, strategiilor cognitive, cunoştinţelor conceptualizate (prin prelu­crarea logică şi pedagogică a informaţiilor) – definite la nivel de obiective/competenţe generale şi specifice cognitive – şi a deprinderilor psihomotorii, definite la nivel de obiective/competenţe generale şi specifice psihomotorii.
Atitudinile afective, motivaţionale, volitive, caracteriale, definite în termeni psihologici de competențe noncognitive, generale şi specifice, sunt angajate la toate treptele și disciplinele de învățământ. În plan pedagogic, intervin la nivelul valorificării unor „stări complexe ale organismului care influențează comportamentul său față de oameni, lucruri și evenimente“.
Ca obiectiv general noncognitiv, atitudinile definesc „o stare internă care influențează alegerea acțiunii“ elevului, exprimând poziționarea acestuia – afectivă, motivațională, volitivă, caracterială, valorică – „față de un obiect, o persoană sau un eveniment“ (vezi R.M. Gagné ; L. J. Briggs, Principii de design al instruirii, trad. E.D.P., 1977).
Acest obiectiv general noncognitiv este specificat la nivelul a două categorii de obiective/competențe noncognitive specifice angajate la scara întregului proces de învățământ:
1) Atitudinile elevului față de școală, instruire, profesori şi colegi (respect şi generozitate, cinste şi punctualitate, politeţe şi toleranță);
2) Atitudinile dobândite ca rezultat al învățării – interes față de desco­perirea și asimilarea noilor deprinderi, strategii cognitive și cunoștințe conceptuale, faţă de valorile calificate prin disciplinele de învăţământ şi la nivel social (ordine, corectitudine, responsabilitate).
Prof. univ. dr. Sorin CRISTEA
 
 
 

Distribuie acest articol!