Un tânăr român, Cornel Amariei, a primit certificarea clasării în elita mondială la zi a educației și inovației generatoare de business: laureat la Global Business Hall of Fame 2021, titlu acordat de organizația educațională Junior Achievement Worldwide. Inovația pentru care a obținut titlul este un tip de ochelari care le permit persoanelor cu deficiențe de vedere să ducă o viață mai bună în sensul siguranței și al integrării cotidiene; business-ul creat pe această bază este start-up-ul numit „.lumen“ („dotLumen“, evident, grafia aparține creatorului), producătorul ochelarilor în discuție.
Crescut în imposibilitatea de a sta nepăsător
Față de laureații în competiții internaționale ne-am format automatismul de a avea concomitent atitudini contradictorii: nu-i considerăm reprezentativi pentru Școală, Sistem, Generație etc., zicând că sunt cazuri izolate, excepții, în raport cu masa largă (de parcă performanța ar trebui să fie activitate de masă), dar în același timp ne însușim performanța lor ca un bun de larg consum („am câștigat“, „am obținut“). Ignorăm, și într-un caz, și-n celălalt, că participarea se face în nume propriu. La fel se obține și performanța.
Pentru tânărul performer Cornel Amariei, proprie este și experiența de viață pe care el și-a construit performanța. Și mama, și tata, și sora lui sunt oameni cu dizabilități. Familia lor, casa, relațiile dintre ei, ordinea grijilor unuia față de ceilalți și față de fiecare-n parte arată și decurg în feluri pe care numai ei le înțeleg, sunt așa de când se știu ei și așa le vor duce toată viața. Cornel Amariei este născut în 1993 în București. Dată fiind lumea asupra căreia a deschis ochii și în care a crescut, nevoia de a se face util și interdicția de a fi nepăsător i-au fost mereu, îi sunt, fel de a fi. Așa a ajuns să inventeze ochelarii pentru ușurarea orientării oamenilor care nu văd și, în același timp, să pună pe picioare și să mențină activă forma prin care invenția să fie transferată în practică și să devină accesibilă cui are nevoie de ajutorul ei.
De la câinele ghid la ochelarii de ajutor în metropolă
Invenția lui Cornel Amariei și business-ul prin care poate fi transformată în produs merită să fie considerate ca remarcabile prin deschiderea lor către potențiali beneficiari. În lume sunt înregistrați circa 40 de milioane de oameni nevăzători. Unii dintre ei se ajută în viață de câini ghizi – care apucă și cui îi dă mâna, că abia dacă sunt 20 de mii toți câinii pregătiți și întreținuți pentru așa ceva. Ochelarii creație a tânărului inventator român, simplificator spus, înglobează vigilența și răspunsurile unui câine ghid cu costuri sub cele impuse de formarea și îngrijirea care trebuie să fie pe măsura misiunii. Cât privește raportarea la atâtea alte mijloace câte există acum pentru ajutorarea cuiva nevăzător, este de luat în seamă că ochelarii, ca și câinele ghid pe care-l suplinesc, se dovedesc de ajutor la o treabă esențială, complexă și, altfel, cu soluții restrânse: deplasarea de fiecare zi a omului lipsit de vedere prin orașul zilelor noastre, cu aglomerația, întortocheala, graba și egoismele lui. Dacă la școală, examene, scriere, citire etc., reglementări și forme de integrare a nevăzătorilor există și se aplică chiar la un nivel care-i pune în rând cu cei din jur, pentru mobilitatea în pas cu ceilalți și în aria lor, disponibilitățile încă sunt limitate.
Ochelarii inventați de Cornel Amariei înglobează tehnologie din robotică, inteligență artificială și elemente din domeniul conducerii autonome, dirijate în general prin comenzi vocale. Răspunsurile vin la nivelul creierului. Din nou simplificând, aici poate fi socotită diferența dintre ochelari și câine ghid: câinele conduce și descurcă omul, ochelarii îl orientează încât să nu se-ncurce.
În privința accesibilității, comparația deține deocamdată o doză de speculație interpretabilă. Un câine ghid se formează până la vârsta de doi-trei ani, când poate intra în serviciul pe care-l face până la vârsta de zece ani, când iese la pensie și rămâne animal de companie. Ochelarii, prevede inventatorul lor, vor intra în producție la sfârșitul anului în curs, estimarea mergând către fabricarea câtorva sute de mii în câțiva ani.
Cercetare, învățământ superior, transfer tehnologic
Compania .lumen, pentru ale cărei rezultate de asemenea este laureat mondial Cornel Amariei, are forma de organizare și funcționare a unui start-up. Tânărul inventator l-a creat în parteneriat cu conf. univ. dr. Gabriel Chindriș (CTO), de la Departamentul de electronică aplicată al Universității Tehnice din Cluj-Napoca, și cu Mihai Ivașcu, la rândul lui performer și laureat internațional în câteva contexte, fondator și CEO al Grupului M3 Holdings. Activitatea de cercetare la nivel înalt și, din câte se vede, lansată spre producție a companiei .lumen este derulată de o echipă multidisciplinară formată din peste 30 de profesioniști în inginerie, științe, design industrial, psihologie, business development și diverse alte domenii.