Interviu cu prof. Gabriela Bucovală, inspector general al ISJ Constanţa
Stimată doamnă inspector general, cum a debutat anul şcolar 2016-2017 pentru judeţul Constanţa? Există probleme legate de infrastructură în judeţ?
Pentru cei 108.930 de elevi din învăţământul preuniversitar de stat, directorii unităţilor de învăţământ şi autorităţile locale au făcut toate eforturile necesare pentru ca anul şcolar 2016-2017 să debuteze în cele mai bune condiţii. Astfel, la nivelul judeţului Constanţa, 450 de unităţi şcolare beneficiază de autorizaţii de funcţionare şi doar 22 au început anul şcolar fără autorizaţii, din cauza lipsei racordării la reţelele de apă şi canalizare sau organizării programului şcolar în grădiniţe în două schimburi. În ceea ce priveşte „capitolul” lucrări de reparaţii capitale, reabilitări, utilităţi şi consolidări, şi acestea au fost realizate în proporţie de 27% în unităţile şcolare din municipiul, dar şi din judeţul Constanţa. Referitor la planul de şcolarizare pentru anul şcolar 2016-2017, pot spune că este pentru prima dată după mulţi ani când acesta s-a realizat aşa cum a fost proiectat: 791 de grupe la nivel preşcolar, 1.430 de clase la nivel primar, 1.149 la nivel gimnazial, 190 – liceal. Pentru învăţământul profesional de 3 ani, s-au realizat 34 de clase dintre cele 35 propuse, ceea ce reprezintă un prim succes în procesul de relansare a acestei forme de învăţământ la nivelul judeţului Constanţa.
Concursurile pentru ocuparea funcţiilor de directori au generat şi mulţumiri, dar şi nemulţumiri. Pe de o parte, decizia a fost aplaudată pentru că urmăreşte depolitizarea şcolii, pe de altă parte, a fost reclamată graba „suspectă” cu care acest concurs a fost organizat şi s-a cerut amânarea lui pentru anul viitor. Care este opinia dvs.?
Cum de opt ani nu s-au mai organizat concursuri pentru ocuparea funcţiilor de director şi director adjunct, era necesar acest concurs pentru a da stabilitate, coerenţă şi, de ce nu, pentru a elimina suspiciunile cu privire la numirile în funcţia de director prin detaşare în interesul învăţământului. Din punctul meu de vedere, acest concurs validează competenţele profesionale, aptitudinile şi capacităţile cadrelor didactice care ocupă această funcţie plină de provocări şi de responsabilităţi. Personal, consider că pentru stabilitatea sistemului educaţional preuniversitar acest concurs este bine-venit, iar un manager foarte bun trebuie să fie pregătit oricând să susţină concursul, pentru că experienţa şi complexitatea situaţiilor în care acesta se află zi de zi sunt mult mai variate. Pe de altă parte, managementul unei unităţi şcolare nu înseamnă doar un „bagaj de cunoştinţe” legislative sau manageriale, ci şi un caracter puternic, capacitate de gestionare a emoţiilor, comunicare eficientă, gândire proactivă, disciplinată, logică şi capacitate de autodepăşire.
Va conduce acest concurs, aşa cum speră Ministerul Educaţiei, la depolitizarea şcolii? A existat în judeţul dvs. rezistenţă faţă de această decizie a MENCS?
Nu aş numi-o rezistenţă. Mai degrabă, a existat o libertate a cadrelor didactice de a-şi exprima opiniile faţă de organizarea concursului. De multe ori, unele opinii divergente au fost generate de teama faţă de nou, de modul în care se vor organiza şi desfăşura probele, de subiectele din cadrul probei scrise etc. Din fericire, ministerul a transmis modele de subiecte, a făcut precizări ori de câte ori a fost necesar, anulând în rândul multor cadre didactice temerile, drept dovadă participarea acestora într-un număr mare, 238 de candidaturi depuse. Sunt convinsă că foarte multe cadre didactice vor stabilitate în sistemul educaţional preuniversitar, vor să realizeze proiecte pe termen lung pe care să le ducă la bun sfârşit.
Despre reducerea numărului de comisii în unităţile de învăţământ în vederea debirocratizării activităţii în şcoală ce ne puteţi spune?
Reducerea numărului de comisii de la 24 la 7 este o iniţiativă foarte bună, dorită şi mult aşteptată de cadrele didactice. Este firesc ca profesorul să fie preocupat îndeosebi de pregătirea lecţiei şi de modul în care se prezintă la lecţie, nu de realizarea unor documente, situaţii, care de multe ori erau irelevante. Consider că profesorul ar trebui să aloce timp formării şi cercetării ştiinţifice. De altfel, şi sensul termenului profesor este acela de persoană calificată care predă o materie de învăţământ.
Ca la fiecare început de an, apar, din nefericire, probleme cu manualele şcolare. Au avut copiii manuale pe bănci la acest început de an?
Da, putem spune că în marea lor majoritate elevii au avut manuale pe bănci la acest început de an şcolar, încă de la începutul lunii septembrie fiind distribuite către unităţile de învăţământ manualele necesare completării stocurilor pentru învăţământul obligatoriu. De asemenea, pentru a se asigura manuale elevilor claselor a XI-a şi a XII-a, s-au încheiat 26 de contracte cu diverse edituri, multe dintre aceste manuale ajungând pe băncile elevilor încă din data de 5 octombrie 2016.
Din punctul de vedere al resursei umane, aţi reuşit să acoperiţi necesităţile învăţământului constănţean? Mai folosiţi suplinitori?
La nivelul judeţului Constanţa, 84% dintre posturi sunt ocupate cu profesori titulari – 5.799, iar o proporţie de 16% a fost acoperită cu profesori angajaţi pe perioadă determinată de un an şcolar. Toate cadrele didactice angajate pe perioadă determinată au participat fie la concursul naţional de ocupare a posturilor, fie la cel judeţean.
Pe ce direcţii va acţiona ISJ Constanţa în următoarele luni? Care sunt ţintele strategice pe care vi le propuneţi?
Prioritatea în acest moment este organizarea în condiţii optime a concursului de ocupare a funcţiei de director şi director adjunct, astfel încât la nivelul judeţului Constanţa să existe o stabilitate, o echipă managerială extinsă, care să dea dovadă de eficienţă, calitate şi profesionalism. De asemenea, ne propunem orientarea demersului didactic spre dezvoltarea competenţelor necesare reuşitei şcolare şi sociale, creşterea calităţii actului educaţional, cultivarea respectului pentru performanţa înaltă şi excelenţă, obiective care pot fi atinse doar prin solidaritate profesională, vocaţie şi muncă. Susţinem o educaţie în mişcare, orientată spre valori democratice şi umaniste, care dă şansa fiecărui copil, tânăr şi cadru didactic să atingă propria excelenţă, într-un mediu confortabil şi stimulativ, devenind un cetăţean capabil să răspundă adecvat unei societăţi în schimbare.
28