Studiu pentru modernizarea școlii

13

Emil ONEA, profesor

Am văzut BETT 2020 (British Educational Training and Technology) timp de două zile, cele două mari secțiuni de management școlar, resurse IT pentru predare-învățare, respectiv mijloace tehnice, materiale didactice pentru sprijin școlar.

BETT este o expoziție cu tradiție de 20 de ani, organizată într-un complex vestit, Excell London. Pe o suprafață imensă găsim expozanți de la marile firme cum ar fi Google, Microsoft, Lenovo, Smart, Casio, dar și de la unele mai mici venite din toată lumea, în special UK și Europa, pentru a prezenta mijloace specializate în a moderniza predarea și învățarea.

Secțiunea de software și platforme online are destulă diversitate în oferta de management școlar orientată mai ales pe resurse în cloud care oferă școlilor spații de lucru pe care să le customizeze singuri sau unele care sunt efectiv sub controlul firmelor sau organizațiilor ofertante. În afară de marile firme pe care le cunoaștem (inclusiv NetSupport School pe care îl folosim în școală), am văzut o mulțime de mici organizații cu proiecte mici care construiau doar niște interfețe de lucru cu școlile, folosind poate chiar niște mijloace foarte cunoscute (e.g. Moodle) pentru învățământ online și administrare teste, planuri etc. Am găsit și ceva
demn de atenție în materie de examinare și testare, pentru că sunt sigur că va fi mare nevoie de ele în viitor. Dar ideile lor ar putea fi și ale noastre!


La secțiunea de mijloace didactice ne-am orientat mai ales către învățarea informaticii folosind roboți, noul trend care este cunoscut bine la noi în școală.
Piața din UK era orientată mai ales pe învățarea coding, la clasele mici folosind Arduino, Ozobots, Microbit sau roboței simpli construiți pentru acest scop. Am văzut idei extraordinare care fac atractivă predarea programării, jocurilor logice etc., mai ales la clasele mici, începând de la învățământul primar și continuând cu gimnaziul.
În materie de tehnologie educațională, piața chineză și cea coreeană vin cu soluții foarte ieftine și cu efect didactic foarte bun. De altfel, am cumpărat de la o firmă din Shenzhen un braț robotic (Dobot) programabil în cloud, care să folosească unei clase întregi, organizată în echipe pe proiecte simple. Colegiul Național Unirea va avea astfel un mic laborator (mobil) de programare a unei mașinării care știe să apuce și să mute obiecte, să graveze sau să facă obiecte 3D. În curând vom publica lecții video pe canalul Youtube „infogim“, astfel încât să
demonstrăm că putem folosi un singur dispozitiv care să permită fiecărui elev să-l programeze de pe telefon și apoi să demonstreze practic efectul (mișcare în spațiu, transportul obiectelor, proiectare grafică 2D și 3D, gravare, imprimare 3D).

Continuarea articolului poate fi citită în numărul trei, serie nouă, a revistei Tribuna Învăţământului, ediția tiparită. Abonamentul standard Tribuna Învățământului poate fi achiziționat aici