Studiu de caz privind neangajarea elevului în cadrul orelor de curs

Studiul de caz Subiectul: X, 14 ani, este elev în clasa a VIII-a, mediu rural
Prezentarea cazului: X are 14 ani și este elev în clasa a VIII-a. Este cunoscut atât de către colegi, cât și de către profesori ca un copil puțin sociabil, chiar marginalizat, a cărui situație la învățătură s-a înrăutățit de la an la an. În clasa a V-a a fost considerat drept un elev mediocru, în a VI-a slab, iar acum, în clasa a VIII-a, problemele la învățătură, cât și cele disciplinare s-au accentuat.
Istoricul evoluției problemei: Tatăl lui X este plecat în Italia la muncă, fiind totodată divorțat de mama copilului. Aceasta s-a recăsătorit cu un bărbat alcoolic. care bătea aproape zilnic copilul și care îl punea să muncească în gospodărie, nelăsându-i timp pentru învățat.
Deoarece mama lucrează în ture și de multe ori nu vine acasă nici noaptea, X este obligat să aibă grijă și de sora sa, care este în clasa a II-a și care a fost recent diagnosticată ca având epilepsie.
Comportamentul elevului: În aceste condiții, X aproape că a renunțat să mai vină la școală. Atunci când vine la școală, activitățile și sarcinile realizate în clasă îi sunt complet străine. Elevul nu participă la oră deloc, nu vine niciodată cu temele făcute, nu reușește să țină pasul cu ceilalți, neterminând fișa de lucru și nefiind niciodată atent. De multe ori refuză să scrie sau chiar să iasă la tablă atunci când este solicitat de către profesori, manifestând de cele mai multe ori un comportament destul de violent.
Dialog cu elevul: Într-o zi, doamna directoare l-a chemat pe X în birou pentru a sta de vorbă cu el, în speranța că va remedia măcar o parte din problemele copilului. X aproape că nu a răspuns întrebărilor adresate, fiind mai tot timpul tăcut și ținând capul plecat. Totuși din câteva frânturi de vorbe și din ceea ce au povestit colegii doamna directoare a înțeles povestea lui X.
Propunerea unei soluții. Metode și strategii: Încercarea dirigintelui și a altor profesori de a discuta cu părinții copilului (inclusiv cu tatăl vitreg) în vederea îmbunătățirii condițiilor de viață ale acestuia. De asemenea, copilul trebuie încurajat atât de colegi, cât și de profesori să participe la ore, să-și facă temele și să rezolve sarcinile de lucru care i se dau (sarcini care, pentru început, trebuie să aibă un grad de dificultate mai redus). În egală măsură i se vor da anumite responsabilități (să șteargă tabla, să aibă grijă de cretă, să mențină curățenia în clasă, să se implice în diverse sarcini atractive, cu scopul de a-i stârni interesul). Profesorii trebuie să manifeste pentru acest copil o atenție deosebită în timpul orelor de curs, ajutându-l să rezolve problemele, să termine fișele de lucru sau să răspundă la întrebări.
Un rol important îl vor avea ședințele de consiliere, ședințe la care se recomandă și prezența unuia dintre părinți, măcar o dată pe lună. În egală măsură dirigintele își va lua responsabilitatea de a merge săptămânal acasă la X, pentru a purta discuții atât cu el, cât și cu părinții acestuia.
Prof. drd. Raluca COVACI, Școala Gimnazială Anghel Saligny, Banloc, Școala Gimnazială Livezile