Elevi și studenți din România continuă să obțină premii și mențiuni în competiții de nivel mondial, european, regional, semn că școala noastră produce valori prin care se dovedește competitivă. Fundamentarea performanțelor o dă școala și după aceea vin acumulările, la care contribuie familia, susținătorii, poate și conjuncturile, precum și, în cea mai mare măsură, efortul personal. Rezultatele încununează munca și deschid perspective.
Marele premiu în construcții și arhitectură la San Francisco
Viitori profesioniști în domeniile inginerie civilă, arhitectură și urbanism, 12 studenți de la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca au câștigat marele premiu al concursului internațional de inginerie seismică Undergraduate Seismic Design Competition, San Francisco, USA, 2023. Lucrarea pentru care studenții clujeni au fost premiați a constat în construirea machetei unei clădiri cu 19 etaje, care a trebuit să reziste unor cutremure simulate; și a rezistat! În evaluarea lucrărilor din concurs au fost aplicate criterii care au ținut seama de aspectele arhitecturale și structurale, precum și de rezistența structurii.
Pentru o imagine asupra reușitei tinerilor constructori și arhitecți, șef de lucrări dr. ing. Ovidiu Prodan îndeamnă la o comparație: „Cutremurul care a fost amplasat asupra clădirii noastre este de șase ori mai puternic decât a fost accelerația cutremurului din Vrancea din 1977“. Și tot profesorul accentuează: „Noi, în inginerie structurală, mergem pe accelerație gravitațională, adică, cât din accelerația gravitațională acționează asupra structurii“.
Studenta Diandra Melinda Jula semnalează: „Pentru o forță laterală, cum este cutremurul, sunt foarte importante acele contravântuiri pe care noi le-am pus pe machetă. Am pus un număr foarte, foarte mare de contravântuiri și, cum ni s-a cerut în ședință să facem cele două clădiri unite de trei-patru poduri, noi ne-am gândit să facem acele poduri încorporate în clădire pentru a impune clădirii să se miște împreună, să nu se miște separat cele două turnuri“.
Despre valorificarea practică a creației premiate, studentul Răzvan Sebastian Mureșan subliniază: „Modelele noastre structurale se pot aplica oricărei structuri, oricărei case. Principiile de bază, principiile seismicii, le putem aplica, de asemenea“.
Întorși acasă cu marele premiu, studenții câștigători au fost felicitați în cadru festiv de conducerea Universității Tehnice din Cluj-Napoca. Fiecare laureat, precum și profesorii coordonatori ai echipei au fost distinși cu diplomă de excelență.
Robotul Mozart, unic în lume
Tot în SUA, la campionatul mondial de robotică First Tech Challenge, desfășurat la Houston, o echipă formată din 20 de elevi de la Colegiul Național Mihai Viteazul din Ploiești, numită Ro2D2, a câștigat premiul Motivate Award. Elevii ploieșteni s-au prezentat în concurs cu o realizare tehnică remarcabilă: robotul Mozart, declarat unicat mondial pentru că, după cum îl caracterizează laconic și cam încifrat elevul Andrei Băzăvan, „a reușit să îndeplinească o autonomie de 1 plus 9 conuri, adică a reușit în perioada de 30 de secunde să scaleze 10 conuri“. Construirea robotului Mozart a durat cam un an de zile. În acest timp, echipa din Ploiești s-a clasat pe primul loc în competiția națională de robotică.
Profesorul de geografie Gelu Hanganu, îndrumător al elevilor premiați, spune că pentru realizarea lor, ei „au împletit puterea de muncă, inteligența, creativitatea cu rezistența, cu anduranța“.
Valorificându-și pasiunea pentru robotică, aceiași elevi sunt autori și ai altor creații tehnice apreciate. De notorietate și de utilitate la nivelul comunității se dovedește a fi un sistem inteligent de irigații conceput și construit de ei pentru grădina botanică a orașului: „Noi ne-am implicat foarte mult în comunitate și am încercat să împărtășim și cu alți elevi, cu alte instituții, ceea ce reușim noi să facem la robotică“, spune eleva Daria Dicu.
Din nou, cei mai buni la matematică
La Olimpiada Balcanică de Matematică pentru Seniori – BMO 2023, ediția 40, desfășurată în Antalya, Turcia, România s-a clasat pe primul loc după numărul de medalii obținute: două medalii de aur, trei medalii de argint și o medalie de bronz.
Medaliații sunt: aur – David Andrei Anghel, Liceul Teoretic Internațional de Informatică București, cu punctaj maxim în concurs, și Vlad-Titus Spătaru, Liceul Teoretic Internațional de Informatică București; argint – Andrei Moldovan, Liceul Teoretic Internațional de Informatică București, Robert Dragomirescu, Liceul Teoretic Internațional de Informatică București și Toma Edward Torac, Liceul Teoretic Internațional de Informatică București; bronz – Andrei Giovani Chiriță, Colegiul Național de Informatică Tudor Vianu București.
Coordonatorii lotului au fost: conf. univ. dr. Cătălin Liviu Gherghe, Facultatea de Matematică a Universității din București, și profesorul Marius Perianu, Colegiul Național Ion Minulescu Slatina.
După cum precizează Societatea de Științe Matematice din România, la ediția din acest an a competiției balcanice de matematică au participat echipe din Albania, Bosnia și Herzegovina, Bulgaria, Cipru, Grecia, Macedonia de Nord, Muntenegru, Republica Moldova, România și Serbia (țări membre), precum și echipe din Algeria, Arabia Saudită, Azerbaidjan, Franța, Georgia, Italia, Kazahstan, Kîrgîzstan, Turkmenistan, Uzbekistan și Marea Britanie (țări invitate).
Turnirul tinerilor fizicieni
Un exemplu de conlucrare a mediului universitar cu învățământul preuniversitar a fost oferit de reprezentarea României la competiția Turnirul Tinerilor Fizicieni – BG IYPT & Workshop, desfășurată la Sofia, în Bulgaria. Finala de nivel european a reunit nouă echipe de elevi din Bulgaria, Grecia, Slovacia, Turcia, câștigătoare ale etapelor naționale.
Echipa României a câștigat medalia de aur. Componenții echipei sunt: Daniel Rotaru și Răzvan Agafiței, Liceul de Informatică Grigore Moisil Timișoara; Radu Dumitru Zaharescu, Colegiul Național Nicolae Titulescu Craiova; Mihai Costache, Colegiul Național Carol I Craiova; Andrei Croitoru, Colegiul Național Coriolan Brediceanu Lugoj; Alexandru Scheușan, Colegiul Național C.D. Loga Timișoara. Coordonator al echipei în competiție a fost dr. fizician Sandu Golcea, în calitate de IYPT Representative of the country for Romania.
Competiția a constat din patru „lupte în turnir“, echipele având de îndeplinit pe rând rolurile de Reporter, Opponent și Reviewer, notate de juriu, la urmă notele fiind totalizate.
Finala națională, concursul IYPT RO, s-a desfășurat la Timișoara, sub patronajul Facultății de Fizică a Universității de Vest din Timișoara, prin coordonarea susținută de prof. univ. dr. Mihail Lungu, decanul facultății. Fundația Universității de Vest din Timișoara a asigurat logistica pentru deplasarea și participarea la finala europeană, printr-un proiect de cooperare cu mediul preuniversitar coordonat de prof. univ. dr. Flavia Barna, prorector al Universității de Vest din Timișoara, responsabil cu parteneriatele instituționale și comunitatea de alumni.
Pentru aceeași echipă de elevi, cu aceeași susținere universitară, urmează în vară un nou turnir internațional, în Pakistan, unde este anunțată participarea a reprezentantelor naționale din 28 de țări.
Filosofie în Olympia
La Olimpiada Internațională de Filosofie – IPO 2023, desfășurată la Olympia, în Grecia, România a obținut o mențiune (Honorable Mention), prin Mircea Balaș, elev la Colegiul Național Unirea din Focșani, județul Vrancea. De asemenea, țara noastră a fost reprezentată în competiție și de Iani Irașcu, elev la Colegiul Național Gheorghe Vrânceanu din Bacău. Coordonatorul și însoțitorul echipei României a fost prof. Eugen Stoica.
Olimpiada tinerilor pasionați de studiul filosofiei și-a desfășurat anul acesta ediția numărul 31, având tema generală „A Life in Fair Competition“. Au participat 100 de concurenți din 49 de țări.
Practicieni de nivel european în științe juridice
Echipa Facultății de Drept a Universității de Vest din Timișoara a ajuns până în semifinala întrecerii Central and Eastern European Moot Competition, concurs științific studențesc de dreptul Uniunii Europene, ediția 29, desfășurată la Dubrovnik, în Croația. Prestigiul concursului și, implicit, valoarea performanței studenților români sunt evidențiate de nivelul capacităților academice pe care le angrenează: organizator este Juris Angliae Scientia – British Law Centre, în cooperare cu Curtea de Justiție a Uniunii Europene, cu susținerea oferită de alte instituții ale Uniunii Europene, precum și de Centre for European Legal Studies din cadrul Universității Cambridge și de celebra firmă de avocatură Clifford Chance.
Echipa tinerilor juriști în devenire din universitatea timișoreană a fost alcătuită din studenții de anul III Anisia Mateia (distinsă și cu premiul individual de pledoarie), Bianca Iaici, Rareș Azamfirei și Marin Ugnenco. Coordonarea și pregătirea echipei au fost asigurate de prof. univ. dr. Raluca Bercea, lector univ. dr. Sorina Doroga, prodecan al facultății, și drd. Bianca Șerb, participantă într-o ediție anterioară și câștigătoare a unui premiu individual de pledoarie.
Competiția, precizează reprezentanții României, „a constat într-o simulare a procedurilor în fața Curții de Justiție a Uniunii Europene, în care echipele participante au prezentat argumentele părților dintr-o speță vizând calificarea serviciilor de transport de persoane accesibile prin intermediul unei aplicații informatice din perspectiva libertăților economice fundamentale și a principiului non-discriminării, precum și relația între dreptul penal național și o directivă a Uniunii Europene“.
Prof. univ. dr. Marilen Gabriel Pirtea, rectorul Universității de Vest din Timișoara, apreciază performanța studenților: „Inițierea în practica științelor juridice, mai ales în domeniul foarte actual al dreptului Uniunii Europene, impune exerciții și simulări aprofundate, în competiții naționale și internaționale, pe care studenții de la Facultatea de Drept din UVT le abordează cu tot mai mult succes. Obținerea acestor rezultate foarte bune de către echipa Facultății de Drept, în cadrul Central and Eastern European Moot Competition, aduce o nouă confirmare a competitivității școlii timișorene de științe juridice și contribuie la consolidarea tradiției acesteia în prima ligă a celor mai importante centre de pregătire a specialiștilor în drept din întreaga țară“.
Articol publicat în nr. 41-42-43 al revistei Tribuna Învățământului