Structura anului școlar – deocamdată, doar o idee ministerială

În pregătirea structurii anului școlar viitor, așa cum cere legea, cu șase luni înainte, ministrul educației Sorin Cîmpeanu a enunțat ideea împărțirii în mai multe unități de timp, predare a materiei, evaluare și a pus sub semnul întrebării actuala segmentare în două semestre.

Cerându-i-se să dea „o sentință” în sensul revenirii la împărțirea în trimestre din viitorul an școlar, ministrul a răspuns negativ și a explicat: „Vom avea un proces de consultare și de dezbatere bazat pe ceea ce aștept să primesc de la Institutul de Științe ale Educației, de la experți în științele educației cu privire la modalitățile în care putem îmbina această formă care se pliază perfect peste pedagogia modernă, module de învățare, de șase-opt săptămâni, în alternanță cu săptămâni de repaus, care schimbarea de formă trebuie să fie dublată de o schimbare de fond. Este vorba de partea de evaluare de care avem atât de mare nevoie. Alternanța între module de învățare de șase-șapte-opt săptămâni și perioada de repaus. În al doilea rând este vorba de o pliere pe realitățile existente la nivelul calendarului. Am putea să avem o vacanță de 17-18 zile în iarnă, anul ăsta elevii au avut o vacanță mai scurtă decât ar fi meritat, în iarnă, din cauze ce vin din trecutul generat de criza sanitară. Am putea avea o vacanță de 12 zile care să cuprindă și sărbătorile Pascale catolice și sărbătorile ortodoxe. Am putea, de asemenea, să avem și vacanța din februarie și vacanța din octombrie. O modalitate de evaluare care să ne permită evaluarea pierderilor suferite pe parcursul acestei perioade de criză, care să ne permită să vedem progresul elevilor o evaluare nu numai sumativă, ci și formativă, este absolut necesară. Forma exactă în care vom propune aceste lucruri va fi făcută în cel mai scurt timp de către experți în științele educației”.

Retrospectiv, ministrul a observat: „Am început cu semestre în 1998. Nu știu dacă este o coincidență sau nu, dar din 1998, calitatea sistemului de învățământ a scăzut și a scăzut continuu, din păcate. Tot de atunci, am avut o rată de promovare mică la examenele naționale. Tot de atunci a început să crească puternic și abandonul școlar. Nu știu dacă e o simplă coincidență, repet, aștept analiza făcută de specialiști.”

Structura anului școlar viitor nu se află în acest moment nici măcar în faza de proiect.

Distribuie acest articol!