Federația Națională a Asociațiilor de Părinți-Învățământ Preuniversitar a realizat recent un „Sondaj despre percepția părinților asupra deciziei autorităţilor de ȋnchidere a unităţilor de ȋnvăţământ şi de trecere ȋn online, ȋn localităţile unde incidenţa cazurilor Covid-19 depăşeşte 3 la 1.000 de locuitori”. Au răspuns 95.224 de subiecți, ceea ce, remarcă inițiatorii, „arată interesul părinților față de deciziile care privesc educația în general și școala în special, ca instituție asupra căreia impactul provocat de pandemia de Covid-19 devine unul major”. Răspunsurile părinților sunt elocvente atât în ceea privește percepția asupra situației actuale din educație, cât și o serie de teme pe care aceștia le consideră prioritare.
Privitor la decizia autorităților „de a ȋnchide unităţile de ȋnvăţământ şi de a trece ȋn online (S3), atunci când incidenţa cazurilor de COVID-19 depăşeşte 3/1000 de locuitori”, părerile părinților sunt împărțite: 47,2% dintre respondenți consideră că decizia nu este bună, 45,2% consideră că este necesară.
Părinții consideră stringente pentru eliminarea inechităţilor „apărute ȋn educaţie din cauza Covid-19” și pentru desfășurarea procesului de învățământ în condițiile actuale dotarea școlilor cu dispozitive IT pentru elevi și profesori și asigurarea conexiunii la internet.
De remarcat este ponderea mare a indicării dotării unităților de învățământ cu laptopuri/tablete pentru elevi și cadrele didactice ca necesară în primul rând: 63,8%.
În proporție considerabilă sunt susținute și cerințele asigurării conexiunii la internet pentru elevi și cadrele didactice (45,5%) și creării unor biblioteci virtuale cu lecții înregistrate cu acces gratuit (41,3%). Pe sfert (23%) la nivelul părinților intervievați, este enunțată ca soluție „desfășurarea de activități remediale peste vară sau atunci când situația epidemiologică o va permite”.
Alte măsuri indicate de părinți pentru desfășurarea activității școlare, ca și pentru siguranța elevilor sunt: „Adaptarea programelor la învățământul online; angajarea de personal suplimentar în unitățile de învățământ pentru a fi asigurată distanțarea; cursuri de formare pentru cadrele didactice în vederea adaptării metodelor și procedelor la învățarea online; aerisirea claselor; testarea Covid-19 a elevilor și a cadrelor didactice o data la două săptămâni”.
Numai un sfert dintre părinți consideră că prezența trebuie să fie în clasă
În proporție de peste două treimi (68,5%), părinții chestionați „consideră școala ca fiind un mediu în care regulile de prevenire a răspândirii Covid-19 sunt respectate”. 19,4% consideră că regulile „de prevenire sunt respectate doar parțial”, iar 5,9% consideră că nu sunt respectate. Doar un sfert (24,9%) dintre părinții participanți la sondaj „consideră că toți preșcolarii/elevii ar trebui să fie prezenți fizic în unitățile de învățământ”. Într-o pondere asemănătoare (26,2%), consideră că „decizia de a frecventa grădinița/școala sau de a trece în online ar trebui să le aparțină părinților”.
Lipsa de ventilație a claselor și ignorarea măștii, principalele riscuri de infectare în școală
Subiecții sondajului indică drept riscuri de infectare în unitățile de învățământ apreciate ca dominate lipsa ventilației (55,7%), ignorarea purtării măștilor (53,7%), dezinfectarea deficitară a obiectelor din sala de grupă/clasă (53,5%).
Ca pondere, părinții chestionați nu cred pe jumătate (50,7%) că „există o relație de cauzalitate între deschiderea unităților de învățământ și creșterea numărului de infectări”.
Educația trebuie să primeze în orice formă
Realizatorii sondajului conchid că „având în vedere răspunsurile obținute, FNAP consideră că educația trebuie să primeze, în orice formă ar fi desfășurată, dar nepierzând din vedere inegalitățile care vor apărea în ceea ce privește accesul la educație al copiilor aflați în medii defavorizate și recuperarea decalajelor educaționale inerente perioadei pe care o traversăm”.