Prof. univ. dr. Sorin CRISTEA
d) angajată şcolar (la nivel de promovare şi ierarhizare şcolară) şi social, prin certificarea rezultatelor şcolare, necesară pentru o nouă integrare şcolară sau pentru integrarea socioprofesională (idem, pp. 147–150).
Evaluarea finală, în ansamblul său, are o funcţie generală cumulativă sau sumativă care consemnează şi certifică bilanţul activităţii de instruire realizată în cadrul procesului de învăţământ, la sfârşitul unor secvenţe didactice mai mici (lecţie, grup de lecţii, unităţi de instruire) sau mai mari (semestru, an, treaptă, nivel – de învăţământ). Este complementară cu evaluarea continuă, formativă. Diferenţa „nu constă în natura probelor şi nici în criteriile de apreciere, ci în funcţiile specifice îndeplinite de evaluarea finală: a) certificare, ierarhizare şi selectare; b) orientare şi stimulare a elevului în raport de: b‑1) obiectivele specifice operaţionalizate, exprimate în termeni de obiective concrete; b‑2) progresul şcolar individual.
Ca evaluare dinamică, evaluarea finală/cumulativă, sumativă (complementară, cu evaluarea continuă/formativă) implică: a) verificări parţiale, incomplete, încheiate cu o evaluare de bilanţ; b) intervenţii de tip „sondaj în dublu sens, în rândul elevilor şi în conţinutul verificat“, care oscilează între „o fidelitate acceptabilă“ în termeni, sarcini concrete, punctuale şi „o fidelitate redusă la nivelul general de pregătire a elevilor“; c) determinări care permit: c‑1) „situarea elevului în raport cu obiectivele programului“ şi cu poziţia de rang dobândită în cadrul clasei; c‑2) aprecierea calităţii prestaţiei didactice a profesorului; d) constatarea reuşitelor/deficienţelor în învăţare, fără a asigura însă şi reglarea‑autoreglarea imediată şi ulterioară a activităţii de instruire, transmisă spre evaluarea continuă/formativă sau preluată de evaluarea continuă/formativă.
Soluţiile pedagogice necesare pentru corectarea limitelor evaluării finale sunt realizabile la două niveluri de referinţă care vizează: a) crearea premiselor favorabile valorificării rezultatelor parţiale/incomplete, obţinute la un anumit moment dat, la nivel de evaluare continuă/formativă/autoformativă; b) perfecţionarea unor tehnici docimologice tipice evaluării finale cu referinţă la frecvenţa verificărilor (prin operaţiile de măsurare cantitativă, apreciere calitativă, decizie parţială/nonformală); ritmicitatea notării (prin operaţia de decizie finală/formală); relaţia dintre acţiunile de predare‑învăţare‑evaluare.