Cu câțiva ani în urmă, bursele de studiu Comenius din programul „Învățare pe tot parcursul vieții” (Lifelong Learning Programme) îmi păreau inaccesibile. Nu știu din ce considerente. Însă în vara anului trecut, în 2013, deși a fost ultimul an în care puteam aplica pentru a putea obține o bursă de formare pentru mobilitate individuală și deci fondurile europene – extrem de reduse, am gândit că este o șansă și că trebuie să reușesc. Prin efort intelectual susținut, multă concentrare și determinare, am obținut un răspuns pozitiv la cea de-a treia rundă de selecție, din septembrie, deși speranțele mele, între timp, se diminuaseră semnificativ, deoarece aflasem că se vor aproba extrem de puține candidaturi. Și, într-adevăr, așa a și fost. Aplicația mea, evaluată cu 85 de puncte, a fost clasată pe locul al 18-lea din 30 de candidaturi aprobate, peste 460 de aplicații fiind respinse.
Cu emoții și cu o foarte mare bucurie în suflet am comunicat cu organizatorii cursului în vederea întocmirii tuturor documentelor necesare și a efectuării temelor care vizau informații despre actualul loc de muncă și analiza nevoilor în ceea ce privește activitatea de predare a fiecărui cursant, dar și a desfășurării activității de grup de pe platforma educațională „Lewis Wiggio online workgroup”. Înainte de plecare, am discutat, de asemenea, și cu gazdele la care urma să locuiesc, o familie de britanici cu care abia așteptam să dialoghez și cărora doream așa de mult să le cunosc stilul de viață, modul de a integra un cetățean străin în familia lor, dar și să aflu mai multe decât știam deja despre tradițiile, obiceiurile și cultura acestui popor minunat.
Ajungând în Anglia, am mers în orașul Southampton, am cunoscut familia-gazdă și apoi, la fel de emoționată și bucuroasă ca la primirea veștii favorabile candidaturii Comenius, m-am îndreptat către Lewis School of English, din același oraș, o instituție de învățământ privată, specializată numai în predarea limbii engleze pentru elevi, adulți și profesori englezi, dar și de alte naționalități, unde am urmat cursul „The Reflective Teacher”, în perioada 7-11 aprilie 2014. Pe parcursul fiecărei zile au existat câte trei sesiuni, în regim universitar, îmbinându-se aspectele teoretice cu cele aplicative/practice, fiind susținute de către formatori de excepție precum Abby Croucher, tutorele grupei noastre de profesori, Jonathan Kowal, responsabilul tuturor formatorilor din instituție și al proiectelor obținute prin fonduri europene, Richenda Askew, responsabilul cursurilor pentru profesori și mulți alți formatori, deosebit de bine pregătiți din punct de vedere pedagogic și al specialității, permanent preocupați de propria dezvoltare profesională, dar și de evoluția cursanților. Fiecare dintre sesiuni a vizat câte o competență educațională, dintr-o perspectivă nouă și modernă, extrem de atractivă pentru elevii de toate vârstele în ceea ce privește învățarea limbii engleze. Astfel, am înțeles cum trebuie să fructificăm stilurile de învățare ale elevilor, cum să minimalizăm folosirea limbii native în cadrul lecțiilor de limbă engleză, cum să folosim și să adaptăm materialele și mijloacele audio-video, dar și pe cele autentice, ca și resurse creative. Cum procesul de predare-învățare trebuie să fie centrat pe elev, în lecțiile de limbă străină sunt foarte importante toate ramurile gramaticii, ale foneticii și ale vocabularului și modul în care acestea sunt predate de către profesor și asimilate de către elevi, dar, ca materia respectivului obiect de studiu să fie mult mai captivantă pentru elevi, este necesară și folosirea altor metode, tehnici și materiale, precum cântecele, poveștile, teatrul, jocurile, încercând o îmbinare armonioasă între limba și literatura engleză și chiar atrăgându-i pe elevi în frecventarea unor cluburi de studiu extracurriculare. Participând intens la activitățile din cadrul tuturor sesiunilor de curs, aplicabile și în orele de limbă engleză, am descoperit importanța și utilitatea acestora, în sensul însușirii cunoștințelor dintr-o limbă străină de către elevi într-un mod cât mai plăcut, accesibil și variat, care să le stimuleze gândirea, creativitatea, imaginația, argumentarea, comunicarea.
Cu sinceritate mărturisesc faptul că, în afara activităților interactive din cadrul sesiunilor de curs, pe care aștept cu nerăbdare să le experimentez cu elevii în orele de limbă engleză, noi, ca profesori, ne-am dezvoltat abilitățile de comunicare și pe cele aflate în strânsă legătură cu această limbă străină, oportunitate datorată atât reunirii mai multor profesori de limbă engleză care au împărtășit celorlalți colegi bunele practici și aspecte legate de sistemul de învățământ, cultura și civilizația țării lor (Polonia, Germania, Portugalia, Finlanda și România) și a școlii pe care o reprezintă, cât și formatorilor vorbitori nativi de limbă engleză.
După fiecare sesiune și după fiecare zi de curs, completam jurnalul de activități, în care precizam atât activitățile din sesiunea respectivă, cât și ceea ce consideram că vom experimenta cu elevii, fapt menit să sedimenteze cunoștințele nou însușite și să impulsioneze profesorii să mediteze la aspectele aplicative. De asemenea, la finalul cursului, am conceput un eseu în care am evidențiat ceea ce am învățat pe tot parcursul acelei săptămâni și modul în care întreaga activitate de la curs va avea un anumit impact asupra modului de predare pe viitor, dar și un plan de acțiune, cuprinzând aria de predare vizată, activitățile și tehnicile de predare pe care le vom aplica la clasă, iar după sosirea în țara de origine va fi necesară susținerea a două tutoriale online și a unei lecții experimentale, ca o continuitate a cursului la care am participat.
Dar exersarea comunicării și îmbogățirea cunoștințelor în ceea ce privește limba, cultura și civilizația britanică nu s-au limitat doar la participarea la curs, având o deosebită importanță și aspectele socio-culturale: discuțiile, schimbul de opinii cu profesori și oameni cu alte profesii din alte țări vorbitori de limbă engleză sau din Anglia, vorbitori nativi, în împrejurări și activități cotidiene și vizitarea celor mai importante obiective turistice din Southampton și a celor din apropierea acestui oraș.
UK, Southampton, „The Reflective Teacher” – o experiență fantastică, o provocare, un drum anevoios, plin de surprize și încântare, pe care, cu siguranță, îl voi urma cel puțin încă o dată în viață.
Prof. Carmen PANĂ,
Liceul Tehnologic Construcții Căi Ferate,
Fetești, Ialomița