De ani de zile, deplângem soarta învățământului. Multe au fost reformele neduse până la capăt și mulți miniștri s-au făcut că fac reformele necesare. Multe au fost acuzele către elevi – ba că sunt insuficient de inteligenți, ba că sunt prea inteligenți pentru profesorii care îi învață la școală. Multe au fost și amenințările: ba cu greve nefinalizate, ba cu măsuri extreme pentru cadrele didactice… Și enumerarea ar putea continua, dar mă opresc aici, lucrurile fiind arhicunoscute!
Un fapt aparent minor arată lipsa de obiective realiste pentru redresarea învățământului în România: denumirea ministerului. De la revoluție, aceasta a fost schimbată de zece ori (Ministerul Învățământului și Științei; Ministerul Învățământului; Ministerul Educației Naționale; Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului; Ministerul Educației și Cercetării; Ministerul Educației, Cercetării și Inovării; Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului), care arată indecizia asupra obiectivelor de revigorare a școlii românești. Mai concret, nu se face deosebirea între învățământ și educație, doi termeni folosiți ca sinonime. Greșit! Învățarea este o activitate de acumulare corectă a cât mai multe cunoștințe/informații din cât mai multe domenii. I se mai spune cultură generală.
Educația este altceva! Este cunoaștere, conștientizare (parte din atitudinea noastră) și aplicare a ceea ce învățăm. De multe zeci de ani, evaluăm ce „știu elevii“, nu ce au „devenit ei“ după 8, 10, 12 ani de stat în școală. Trist!
Un alt lucru „minor“! Prin anii ’90, am cumpărat din librărie o cărticică minunată, era o prezentare succintă a tipurilor de învățamânt obligatoriu, din mai mult de 20 de țări. Citind-o, am aflat multe informații interesante, cum ar fi că în unele țări durata obligatorie de școlarizare este de 3, de 6, de 10 ani, că elevii învață în spații de toate felurile, diferit amenajate. Lucrul care mi-a rămas în memorie fiind cel pe care nu l-am auzit niciodată din partea unui ministru. Anume, idealul de persoană care rezultă în urma absolvirii școlii cu durată obligatorie. Aș fi vrut să aud la orice adunare a cadrelor didactice, a părinților, a elevilor, a miniștrilor să se spună apăsat, clar și convingător: „La absolvirea învățământului obligatoriu de N ani, tânărul trebuie să-și fi însușit cunoștințe și atituduni care îl fac un om care știe să se mențină sănătos, care este cinstit, moral, își iubește țara, realizează o muncă pentru întreținerea sa și a familiei, care are relații de bună înțelegere cu semenii săi, care are o interacțiune democratică cu instituțiile statului“.
Dacă nu putem imagina tipul de om pe care îl „producem“ în școală, nu putem avea rezultatul dorit: un cetățean fericit într-o țară frumoasă și bogată.
Reformele trebuie să înceapă imediat, nu mai este timp de pierdut și nu încep cu bacul, ci cu colaborarea cu Ministerul Sănătății, care va trebui să găsească calea ieftină (voluntariat) de a le învăța pe tinerele mame cum se crește sănătos un copil până la trei ani (perioada de maximă capacitate de învățare a limbii materne, de formare a sentimentelor. Creierul unui copil mic este ca un burete, absoarbe orice informație, atitudine, aluzie. Mamele trebuie să le asigure măcar lectura unei povești pe zi. Pot fi și alte idei!)
După vârsta de trei ani, copilul intră în etapa anilor de grădiniță, are alte nevoi. Doamnele educatoare ar trebui să fie ajutate de către psihologi (studenți) să identifice stilul de învățare al copiilor. Grupele de copii nu trebuie formate după criteriul preferințelor bazate pe impresiile altora, ci pe cel al stilului de învățare al copilului, așa încât activitatea la grupă să fie rodnică. Copiii cu probleme trebuie să fie ajutați, formând grupe cu copii cu probleme asemănătoare, cu care trebuie să se lucreze cu grijă, în vederea ameliorării stării lor, fiind apoi integrați în grupe „normale“. Așa pot fi ajutați, nu aruncați în clase unde nivelul ridicat al celorlalți îi determină pe profesori să nu aibă suficient timp pentru ei.
În perioada grupei pregătitoare (personal am considerat-o o idee foarte bună), să învețe metode de învățare (în joacă, nu prezentări teoretice aride). Jocul de rol este excelent pentru a crea deprinderi. Insist aici pe învățarea metodelor de învățare (exemplu: desenarea textului, ajută învățarea rapidă a unei poezii).
La ciclul primar, esențiale sunt cititul corect, sute de texte, învățarea scrierii corecte, prin metoda copiatului de texte și prin intermediul explicațiilor clare ale ortogramelor, fără teorie multă, fără termeni specifici. Pe scurt, învățarea limbii române după metoda învățării unei limbi străine. Important este ca elevul să citească și să scrie corect, să înțeleagă ceea ce scrie și citește. La matematică trebuie să i se ofere cunoștințe practice, cum ar fi numărat, măsurat, lucruri concrete, palpabile. Chiar dacă sunt calculatoare, copilul trebuie să știe să facă mental calcule aritmetice.
De ce învățământul nostru e în picaj? Și pentru că, încă din clasele mici, li se bagă în cap elevilor și părinților că au nevoie doar de matematică și română. „De ce să învăț la obiectul x, când la evaluare ne trebuie doar matematica și româna?“ Greșit! Acești copii sunt privați de frumusețea altor obiecte de studiu!
Dacă de ani buni se dau teste naționale la clasele a II-a, a IV-a, a VI-a după model european, de ce nu se aplică același tip de test la Evaluarea Națională la clasa a VIII-a? Atunci elevii ar fi stimulați să studieze la fel de profund și alte obiecte de studiu. Se aude foarte des, în societatea românească, cuvântul „discriminare“. Ei bine, despre discriminare este vorba și atunci când numărul de ore la română și matematică este cu mult mai amare față de numărul de ore stabilit la alte materii! În discuțiile cu elevii mei, i-am auzit pe aceștia spunând că ei vor să devină medici și, în consecință, nu au nevoie de matematică multă. De ce să învețe la fel de multă matematică cât învață un coleg care vrea să devină IT-ist? Aici ar fi foarte utilă o testare serioasă a aptitudinilor copiilor. Fiecare trebuie să-și urmeze talentul cu care a fost hărăzit!
Unii colegi, cadre didactice, se plâng că fac naveta și îi invidiază pe cei care nu fac. Există soluție și pentru asta. În Australia, de zeci de ani, elevii stau la casele lor, profesorii la oraș, iar lecțiile și evaluarea curentă se fac on-line! Majoritatea copiilor de la țară au telefoane mobile, au sistem de conversații cu părinții, deci baza materială a transmisiei lecțiilor în direct, dintr-o clasă de la oraș, este ușor de realizat. Copiii care nu au telefoane, calculatoare, trebuie să fie dotați cu acestea. La sfârșitul semestrelor, evaluarea să se desfășoare la sediul școlii implicate. Detaliile acestei soluții pot fi rezolvate!
O problemă gravă a învățământului românesc este lipsa de disciplină a elevilor, cu urmări, uneori, tragice. Relația elev-profesor-părinte este foarte prost înțeleasă. Atunci când un elev, de la orice nivel de învățământ, are un comportament violent față de un profesor, mass-media îl găsește vinovat exclusiv profesor și îi creează copilului agresiv impresia că vina lui este minoră. Această atitudine este motivată de către unii psihologi, printr-o „lozincă“: „Toți copiii sunt minunați, cei mari nu știu să se poarte cu ei“. Dacă toți copiii sunt buni, de unde apar atât de mulți adulți certați cu legea și cu bunele maniere? Motivul este lipsa de reacție corectă. Trebuie spus clar NU violenței de orice fel, din partea oricui vine și trebuie să existe pedepse adevărate, în conformitate cu legea.
Uniforma mult blamată este o necesitate fiindcă s-a ajuns să se vină la școală ca la discotecă. Acest lucru dovedește lipsa de respect față de școală. Nu o uniformă de lux, ci una pe care și-o pot realiza ieftin, decent. I-ar ajuta pe cei nevoiași să nu se mai simtă inferiori! Unii elevi reîntorși din străinătate au un șoc când văd cum se îmbracă și cum comportă colegii lor din țară. Dar se adaptează repede!
Manualele cu și
fără greșeli! În opinia mea, manualul unic n-ar fi chiar o idee rea, pentru că
ar creea egalitate reală de șanse la examenul național. Oricâte programe,
manuale, culegeri se vor edita, important este modul în care prezintă cadrul
didactic cunoștințele impuse, cum se dedică meseriei, cât de mult se implică,
cât suflet pune în ceea ce face. Cea mai ușoară și corectă metodă de a aprecia
un profesor este să-l pui să facă o lecție la clasă. Am văzut colegi tineri
minunați, care fac lecții frumoase, pe gustul copiilor fără să se abată de la
obiectivele propuse. Un pic de dezordine în clasă înseamnă că se muncește, că
mintea este în acțiune. Dacă ați avut răbdare să citiți până aici, vă voi spune
că nu m-am referit la ciclul liceal, nu cunosc cum stau lucrurile acolo.
549372491.545375
},
„LiLEWffspUltnfAhJzESWFLgimDkb3zT2iumfBRd2GQ=”: {
„dynamic_spki_hashes_expiry”: 0.0,
„expiry”: 1564920302.485625,
„mode”: „force-https”,
„pkp_include_subdomains”: false,
„pkp_observed”: 0.0,
„sts_include_subdomains”: false,
„sts_observed”: 1549368302.485625
},
„MzjCeHe2HKY9Et6ILCNSdg5DgEaRTxCpyzki1qChJHI=”: {
„dynamic_spki_hashes_expiry”: 0.0,
„expiry”: 1559659740.992875,
„mode”: „force-https”,
„pkp_include_subdomains”: false,
„pkp_observed”: 0.0,
„sts_include_subdomains”: true,
„sts_observed”: 1548773340.992875
},
„NL+TMn6+3VoQ4ZOTW/vXhCOeLGldajA1dRjWDACmeqg=”: {
„dynamic_spki_hashes_expiry”: 0.0,
„expiry”: 1580893168.393625,
„mode”: „force-https”,
„pkp_include_subdomains”: false,
„pkp_observed”: 0.0,
„sts_include_subdomains”: true,
„sts_observed”: 1549357168.394625
},
„NS+F2ujNIoDUavM2m8252vsLNGTq42ttjvSW+rjQ+lE=”: {
„dynamic_spki_hashes_expiry”: 0.0,
„expiry”: 1580887989.429625,
„mode”: „force-https”,
„pkp_include_subdomains”: false,
„pkp_observed”: 0.0,
„sts_include_subdomains”: true,
„sts_observed”: 1549351989.429625
},
„NlMbAACeZ6GFqgYKbWFINnSsfFM9gCcHh+OP80Q98ts=”: {
„dynamic_spki_hashes_expiry”: 0.0,
„expiry”: 1580812904.041284,
„mode”: „force-https”,
„pkp_include_subdomains”: false,
„pkp_observed”: 0.0,
„sts_include_subdomains”: true,
„sts_observed”: 1549276904.041284
},
„OJAwwDug+gPr+xWjx2kFIFhHDQULu5ljftVMMZ74I4o=”: {
„dynamic_spki_hashes_expiry”: 0.0,
„expiry”: 1580903542.01475,
„mode”: „force-https”,
„pkp_include_subdomains”: false,
„pkp_observed”: 0.0,
„sts_include_subdomains”: true,
„sts_observed”: 1549367542.01475
},
„P3AUljMYZ/vouSvZpGy1lRqbAA2vW2xySn3PiF6y8aQ=”: {
„dynamic_spki_hashes_expiry”: 0.0,
„expiry”: 1580563395.440375,
„mode”: „force-https”,
„pkp_include_subdomains”: false,
„pkp_observed”: 0.0,
„sts_include_subdomains”: true,
„sts_observed”: 1549027395.440375
},
„PBpfVbhJMSTFJe+o0NXJ0ygDF3F5gO5VsP23Yu+Eex4=”: {
„dynamic_spki_hashes_expiry”: 0.0,
„expiry”: 1580887112.3085,
„mode”: „force-https”,
„pkp_include_subdomains”: false,
„pkp_observed”: 0.0,
„sts_include_subdomains”: true,
„sts_observed”: 1549351112.3085
},
„PKqosHGXLFTwexcsjC+UXTkKV3GWWHwtzKz/ULb9ssM=”: {
„dynamic_spki_hashes_expiry”: 0.0,
„expiry”: 1579686434.3785,
„mode”: „force-https”,
„pkp_include_subdomains”: false,
„pkp_observed”: 0.0,
„sts_include_subdomains”: false,
„sts_observed”: 1548150434.3785
},
„Q+FCtpiGM4NLKIfE4hEPfLkVmtda48FEGW4SDDtrSq0=”: {
„dynamic_spki_hashes_expiry”: 0.0,
„expiry”: 1580894637.403625,
„mode”: „force-https”,
„pkp_include_subdomains”: false,
„pkp_observed”: 0.0,
„sts_include_subdomains”: true,
„sts_observed”: 1549358637.403625
},
„Q+viZfWxOT+u0ZOZsOiAK4athY+3xwRVpQLeCJlz1uA=”: {
„dynamic_spki_hashes_expiry”: 0.0,
„expiry”: 1579686565.063625,
„mode”: „force-https”,
„pkp_include_subdomains”: false,
„pkp_observed”: 0.0,
„sts_include_subdomains”: false,
„sts_observed”: 1548150565.063625
},
„Q4QIYpZKD1GNYjPx7jtzNN+U2rFHpitWYoQgQJ+JXC4=”: {
„dynamic_spki_hashes_expiry”: 0.0,
„expiry”: 1564911936.936375,
„mode”: „force-https”,
„pkp_include_subdomains”: false,
„pkp_observed”: 0.0,
„sts_include_subdomains”: true,
„sts_observed”: 1549359936.936375
},
„Q7rGViBtltYYKhE4KgXqrgjVuPzAAznX677M9eGKRRg=”: {
„dynamic_spki_hashes_expiry”: 0.0,
„expiry”: 1580558341.349,
„mode”: „force-https”,
„pkp_include_subdomains”: �