Modul în care administrațiile locale își îndeplinesc responsabilitățile în raport cu serviciul public de educație a constituit esența Raportului național Școli curate – rezultate și recomandări, elaborate de Societatea Academică din România (SAR), lansat la Palatul Parlamentului. Analiza „a urmărit, în ultimele 18 luni, îmbunătățirea gradului de finanțare și bună guvernare a educației în cinci județe de intervenție: Bacău, Cluj, Mureș, Timiș și Vâlcea”. În perioada de implementare a proiectului, noiembrie 2019-iunie 2021, în cele cinci județe de aplicare, s-au obținut următoarele rezultate:
„a. creșterea numărului de administrații locale care respectă dreptul la burse al elevilor, de la 56 (12,06%) la 322 (69,39%), dintr-un total de 464 de unități administrativ-teritoriale implicate în proiect
b. 110 unități administrativ-teritoriale care în anul 2020 nu au alocat niciun leu pentru investiții în școli și cheltuieli cu reparații capitale/consolidări, au prevăzut astfel de sume în bugetul pe anul 2021, intrând astfel în legalitate
c. majorarea bugetului cumulat pentru investiții în școli și cheltuieli cu reparații capitale/consolidări în cele cinci județe, de la aprox. 410 milioane lei la aprox. 554 milioane lei (creștere de 35,6%), ceea ce se traduce în 144 milioane de lei (aprox. 30 de milioane de euro) alocați suplimentar de către autoritățile locale în 2021, față de 2020, pentru serviciul public de educație din cele cinci județe”
Pornind de la raportul național școli curate, SAR se adresează autorităților publice locale cu o serie de recomandări:
„1. Instituirea în sarcina prefecților și a inspectoratelor școlare a atribuției de a realiza anual un Raport privind respectarea obligațiilor legale în domeniul educației de către autoritățile publice locale, indicatorii pe care trebuie să se fundamenteze raportul urmând să fie stabiliți prin ordin al ministrului educației, pentru a permite actualizarea constantă a acestora (e.g. acordarea burselor școlare; subvenționarea transportului – fie că vorbim de cel local sau județean; alocarea de fonduri pentru investiții; reparații capitale și consolidări; naveta cadrelor didactice etc.);
2. În exercitarea prerogativei constituționale consacrate de art. 123 alin. (5) din Legea fundamentală, prefecții să atace în contencios administrativ bugetele unităților administrativ-teritoriale care nu conțin fonduri destinate investițiilor în școli și plății burselor școlare, contravenind astfel dispozițiilor art. 105 alin. (2) din Legea educației naționale;
3. Parlamentul și Guvernul să asigure alocarea, prin bugetul de stat, a unor sume defalcate din taxa pe valoare adăugată, pentru ca administrațiile locale cu buget redus să poată finanța plata burselor școlare și a cheltuielilor cu investiții în școli, respectiv reparații capitale/consolidări ale edificiilor școlare;
4. Ministerul Educației, în colaborare cu Asociația Comunelor din România, Asociația Orașelor din România, Asociația Municipiilor din România, precum și alte organizații neguvernamentale relevante, să elaboreze un ghid al obligațiilor autorităților locale cu privire la serviciul public de educație, care să cuprindă, holistic, toate îndatoririle primarilor și a consiliilor locale în materie de guvernare a sistemului de educație;
5. Partidele de proveniență ale primarilor din România (Partidul Social Democrat, Partidul Național Liberal, Uniunea Democrată a Maghiarilor din România, Partidul Mișcarea Populară, Uniunea Salvați România, PRO România, Alianța Liberalilor și Democraților) să își asume, printr-un angajament național, că vor solicita aleșilor locali să își respecte obligațiile legale în domeniul educației”.
Societatea Academică din România a fost premiată de Centrul de Resurse pentru Participare Publică, pentru rezultatele obținute în proiectul Școli curate.
Raportul integral este disponibil la următoarea adresă: