Sistemul de învățământ din Suedia se schimbă: „Școala trebuie să se întoarcă la elementele de bază”

Sistemul de învățământ din Suedia se schimbă: „Școala trebuie să se întoarcă la elementele de bază”Sistemul de învățământ suedez, unul dintre cele mai performante la nivel mondial, se modifică. Începând din 2028, copiii suedezi vor începe școala mai devreme cu un an, tendința guvernului suedez fiind aceea de întoarcere a școlii „la elementele de bază”. Primii pași ai acetei reforme au fost făcuți în 2023, atunci când, pe fondul unei „crize a citirii”, autoritățile au hotărât renunțarea la tablete la nivelul preșcolar și primar și întoarcerea la manualele clasice, pe suport de hârtie. 

Copiii din Suedia vor începe școala la vârsta de șase ani, cu un an mai devreme decât în prezent, în cadrul unei revizuiri a sistemului educațional suedez, care urmărește renunțarea la predarea prin joc pentru copiii mai mici. Guvernul a anunțat că intenționează să înlocuiască anul preșcolar obligatoriu pentru copiii de șase ani, cunoscut sub numele de förskoleklass (nr. Echivalentul Clasei Zero la noi), cu un an suplimentar în grundskola (școala primară).

Referitor la această măsură, ministrul Educației, Johan Pehrson, a declarat că „școala trebuie să se întoarcă la elementele de bază” și se va pune un accent mai puternic pe învățarea timpurie a cititului și scrisului, precum și pe matematică. „Acest lucru ar trebui să conducă la o mai bună oportunitate pentru elevi de a-și dezvolta abilitățile de bază, cum ar fi cititul, scrisul și număratul și de a-și atinge obiectivele în școală”, a spus oficialul suedez.

De altfel, primii pași spre întoarcerea la învățământul clasic, Suedia i-a făcut în 2023, atunci când Guvernul suedez a luat decizia de a elimina tabletele din sălile de clasă și de a reveni la manualele clasice, pe support de hârtie. Decizia a fost luată după ce autoritățile de la Stockholm au constatat scăderea nivelului de citire al elevilor, fenomen cauzat de folosirea tabletelor la grădiniță și în școala primară.

Ministrul Educației, Lotta Edholm, a denunțat o „criză a citirii”, bazată pe creșterea, în doar cinci ani – de la 12% la 19% – a procentului de copii cu vârsta de 10 ani cu dificultăți de citire, oficialul constatând că s-a produs „o digitalizare exagerată a școlii în ultimul deceniu”.