Inspectoratul Școlar al Municipiului București a desfășurat, în perioada februarie‑mai a acestui an, proiectul‑pilot educațional extracurricular intitulat „Singur acasă, dar împreună cu colegii la școală“. A fost o premieră prin temă şi implicit prin adresare: copiii de 7‑14 ani cu unu sau cu ambii părinți plecați la muncă în străinătate să nu se simtă părăsiţi, măcar la şcoală. Forma de exprimare a reprezentat‑o „organizarea la nivelul unităţii de învăţământ a unor activităţi cu caracter cultural‑educativ, care să promoveze şi să întreţină spiritul de echipă, talentul, colaborarea şi susţinerea“ copiilor în cauză. Concret, elevii au desenat, au scris compuneri, au dansat, ideea comună fiind lucrul făcut împreună, între prietenii de la școală. Ce au realizat, au expus, au filmat, au pus pe Facebook. Au atras astfel atenţia, poate şi interesul faţă de categoria în care se văd incluşi, faţă de problemele lor, dominant afective. În acelaşi timp, şi‑au întărit prieteniile, şi‑au câştigat şi mai multe.
Venită cu ideea proiectului, prof. Diana Melnic, inspector şcolar general adjunct, le‑a avut ca susţinătoare în prima linie pe prof. Ştefana Călinescu şi prof. Elena Ştefan, inspectori pentru educaţie permanentă. Receptivitatea în toate sectoarele Capitalei a fost pe măsura stringenţei şi utilităţii temei, dovedite de directori, profesori coordonatori de proiecte și programe, alte cadre didactice, părinți, elevi – cu toţii, peste 300. Caracterul incipient al unei astfel de iniţiative a concentrat participarea la şase şcoli, câte una din fiecare sector: Școala Gimnazială Alexandru Costescu – sectorul 1, Școala Gimnazială Grigorie Ghica Voievod – sectorul 2, Școala Gimnazială Nr. 84 – sectorul 3, Școala Gimnazială George Bacovia – sectorul 4, Școala Gimnazială Nr. 127 – sectorul 5, Școala Gimnazială Nr. 279 – sectorul 6. Sunt şcolile identificate de organizatorii proiectului ca fiind cel mai mult confruntate cu fenomenul migraţiei părinţilor, în căutarea unor surse de trai omeneşti pentru copiii lor.
Concomitent, proiectul a angrenat resurse afective şi profesionale din jur, dovedind că şcoala chiar înseamnă ceva în comunitate. După profilul fiecăruia dintre ei, au susţinut voluntar activităţile copiilor şi ale profesorilor Direcţia Generală de Poliţie a Municipiului Bucureşti – Serviciul analiză şi prevenirea criminalităţii, Centrul Municipal București de Resurse și Asistență Educațională (CMBRAE), formatorul pentru dezvoltare personală Simona Paraschiv, Fundaţia Tineri pentru Tineri, Centrul de Teatru Educaţional Replika, Fundaţia Prais.
Dacă nu toţi (n‑ar fi avut loc), o bună parte s‑au întâlnit la momentul final, găzduit de Promenada Mall. Au povestit, au arătat iar câte ceva din ce au făcut ca participanţi la proiect, au primit diplome, s‑au fotografiat. Au confirmat încă o dată că demersuri de felul acesta sunt benefice, că împreună cu măsurile specifice de natură economică şi socială, aportul educaţional profesionist este absolut necesar. (F.A.)