În cursul anului trecut, în orașul Torres Novas, din Portugalia, s-a desfășurat Simpozionul     Internaţional MIEUX  VIVRE  ENSEMBLE  DANS  DES   SOCIÉTÉS  CULTURELLES  DIVERSES – cu tema   Eduquer à la citoyenneté démocratique et aux droits de l’homme: construire et développer des compétences pour  une  culture démocratique   dans  des sociétés culturellement  diverses – SĂ  TRĂIM  MAI BINE  ÎMPREUNĂ   ÎN SOCIETĂŢI  CULTURALE  DIVERSE * Educaţia în spiritul cetăţeniei democratice și al drepturilor omului: construirea și dezvoltarea competenţelor în spiritul unei culturi democratice  în societăţi culturale diverse * organizat  de către  Grupul European  pentru Cercetarea și Formarea  Profesională  a  Profesorilor Creștini și de   altă Convingere (Religioasă) – GERFEC – cu sediul la Strasbourg.

Au  participat  cadre didactice care predau limba franceză în diferite școli  din ţări precum  Franţa, România, Portugalia,  iar programul   a fost pe cât de variat, pe atât de complex și interesant din toate punctele de vedere.

Dintre temele dezbătute, amintim: *Societatea  culturală  incluzivă – școala  incluzivă, * Competenţe pentru o cultură a democraţiei * A trăi împreună, toţi  egali  în societăţile  democratice  și  diverse din punct de vedere cultural, * Demersuri pentru un proiect intercultural comun, * Şcoala democratică, * Priorităţi în pedagogia incluzivă, * Comunicarea prin empatie și  dialogul, * Fiţi voi înșivă, schimbarea pe care doriţi să o vedeţi în lume!, * Dialogul interconvicţional, * Ce trebuie făcut pentru a trăi mai bine împreună?, studii diverse de caz.

Formatori au fost doamnele Kari Flornes – Norvegia, Roseline Moreau, Franţa, alături de domnul  Michel Aguilar, tot  din  ultima  ţară menţionată.

Seminarul  european de la Torres Novas Portugalia  a excelat, în primul rând, prin multitudinea și complexitatea temelor dezbătute aici cu mult aplomb  și  profesionalism, iar pe de altă parte, prin interesantul  schimb de experienţă  constructiv   și divers de idei, de practici  performante  între profesorii participanţi.

A  fost o prezentare la scenă deschisă a strategiilor  și a mijloacelor didactice   aplicate în fiecare ţară în ceea ce privește dezvoltarea unor com­petenţe  prin care se face o educaţie democratică  în  unele instituţii școlare  de pe  continentul nostru, ţinându-se cont, firește, de tradiţiile existente, de particularităţile  elevilor și, nu în ultimul rând, de gradul de receptivitate  al  acestora.

 Programul  activităţilor  a  fost  com­pletat cu  organizarea unor seri cul­turale de către echipajul  fiecărei  ţări participante, prilej cu care au fost prezentate câteva din tradiţiile, obiceiurile care  îi  configurează  identitatea naţională ( inclusiv cele gastronomice), cu vizite la unele orașe din împrejurimi, cum ar fi Fatima – localitate cu rezonanţă istorică și religioasă.


Prof. Dan STROE
�

Distribuie acest articol!