În cursul anului trecut, în orașul Torres Novas, din Portugalia, s-a desfășurat Simpozionul Internaţional MIEUX VIVRE ENSEMBLE DANS DES SOCIÉTÉS CULTURELLES DIVERSES – cu tema Eduquer à la citoyenneté démocratique et aux droits de l’homme: construire et développer des compétences pour une culture démocratique dans des sociétés culturellement diverses – SĂ TRĂIM MAI BINE ÎMPREUNĂ ÎN SOCIETĂŢI CULTURALE DIVERSE * Educaţia în spiritul cetăţeniei democratice și al drepturilor omului: construirea și dezvoltarea competenţelor în spiritul unei culturi democratice în societăţi culturale diverse * organizat de către Grupul European pentru Cercetarea și Formarea Profesională a Profesorilor Creștini și de altă Convingere (Religioasă) – GERFEC – cu sediul la Strasbourg.
Au participat cadre didactice care predau limba franceză în diferite școli din ţări precum Franţa, România, Portugalia, iar programul a fost pe cât de variat, pe atât de complex și interesant din toate punctele de vedere.
Dintre temele dezbătute, amintim: *Societatea culturală incluzivă – școala incluzivă, * Competenţe pentru o cultură a democraţiei * A trăi împreună, toţi egali în societăţile democratice și diverse din punct de vedere cultural, * Demersuri pentru un proiect intercultural comun, * Şcoala democratică, * Priorităţi în pedagogia incluzivă, * Comunicarea prin empatie și dialogul, * Fiţi voi înșivă, schimbarea pe care doriţi să o vedeţi în lume!, * Dialogul interconvicţional, * Ce trebuie făcut pentru a trăi mai bine împreună?, studii diverse de caz.
Formatori au fost doamnele Kari Flornes – Norvegia, Roseline Moreau, Franţa, alături de domnul Michel Aguilar, tot din ultima ţară menţionată.
Seminarul european de la Torres Novas Portugalia a excelat, în primul rând, prin multitudinea și complexitatea temelor dezbătute aici cu mult aplomb și profesionalism, iar pe de altă parte, prin interesantul schimb de experienţă constructiv și divers de idei, de practici performante între profesorii participanţi.
A fost o prezentare la scenă deschisă a strategiilor și a mijloacelor didactice aplicate în fiecare ţară în ceea ce privește dezvoltarea unor competenţe prin care se face o educaţie democratică în unele instituţii școlare de pe continentul nostru, ţinându-se cont, firește, de tradiţiile existente, de particularităţile elevilor și, nu în ultimul rând, de gradul de receptivitate al acestora.
Programul activităţilor a fost completat cu organizarea unor seri culturale de către echipajul fiecărei ţări participante, prilej cu care au fost prezentate câteva din tradiţiile, obiceiurile care îi configurează identitatea naţională ( inclusiv cele gastronomice), cu vizite la unele orașe din împrejurimi, cum ar fi Fatima – localitate cu rezonanţă istorică și religioasă.
Prof. Dan STROE
�