Siguranță și securitate în școală

Siguranță și securitate în școalăEste mediul școlar sigur și protejat pentru elevii și profesorii noștri? Putem spune că în orice școală sau măcar în ma­joritatea școlilor sunt condiții de predare, învățare, recreere în siguranță, fără perturbări ce ar putea crea frustrări participanților la actul educațional?

Cel mai nou demers în favoarea siguranței în școală este inițiativa Ministerului Educației de a solicita imperativ conducerilor școlilor de instalare a camerelor de supraveghere în sălile de clasă. Este acesta un demers corect? Ajută ­procesului educațional? Vom vedea sondajul și opiniile publicate pe portalul www.didactic.ro de la un număr de peste 220 de respondenți. Vom vedea și alte măsuri de siguranță pe care multe școli le practică. Programa școlară de informatică și acțiunile susținute pentru securitate digitală, privacy, GDPR.

Toate programele școlare, implicit manualele de informatică de gimnaziu, au prevăzut cel puțin o oră în care se discută elemente de securitate personală, mai ales în situația în care se utilizează internet, motoare de căutare. Avertizările pornesc de la limitele ce există în furnizarea restricționată a datelor personale, protejarea la atacuri cibernetice prin folosirea mediilor sigure de lucru, evitarea fake news prin analiza profundă a informațiilor culese din spațiul virtual. Elevii sunt instruiți să folosească parole puternice, să acceseze site-uri sigure și să nu răspundă unor provocări legate de link-uri lipsite de încredere, posibile ­atacuri cu viruși.

În afară de manualele oficiale există medii de învățare gratuite și sigure care pot ajuta pe cei mai tineri să capete competențe ce îi pot feri de insecuritate. Dăm exemplu platforma Skills For All oferită gratuit de compania CISCO, care cuprinde cursuri utile pe domeniul Securitate Cibernetică.

Cursuri consacrate pe platforma gratuită Skills For All

Introducere în securitatea cibernetică. Iată câteva elemente de prezentare

Acest curs introductiv vă duce în lu­­mea securității cibernetice. Veți învăța elementele de bază ale securității cibernetice pentru a vă proteja viața digitală personală și veți obține informații despre cele mai mari provocări de securitate cu care se confruntă companiile, guvernele și instituțiile de învățământ în prezent. Profesioniștii în securitate cibernetică care pot proteja și apăra rețeaua unei or­ganizații sunt la mare căutare.

Cursul conține 5 module ce pot fi parcurse secvențial, la fiecare modul parcurs participantul poate să abordeze quiz-uri de autoverificare, apoi instructorul deschide sesiune de examen online. Conținutul fiecărui modul este accesibil pentru tineri, elevi, studenți și aduce informații esențiale pentru a înțelege și a acționa pentru a preveni atacurile cibernetice în sistemele informatice la nivel local/organizațional.

Modulul 1: Introducere în securitatea cibernetică.

Modulul 2: Atacuri, concepte și tehnici.

Modulul 3: Protejarea datelor și a confidențialității.

Modulul 4: Protejarea organizației.

Modulul 5: Viitorul dvs. va fi în securitate cibernetică?

După absolvirea cursului, participanții primesc un certificat. Evident, totul este gratuit, așa cum am amintit, pe platforma Skills For All susținută prin programul Cisco Networking Academy, activ în România și în lume de peste 25 de ani.

Pe platformă mai există multe cursuri care au legătură cu securitatea cibernetică, în special cele de Rețele de calculatoare, Internetul lucrurilor, IT-essentials.

Ceea ce am vrut să scoatem în evidență este această resursă care poate fi un vector important în educația pentru „li­niștea digitală“ a elevilor noștri. Trebuie să menționăm că nu este singura resursă de învățare practică pe tema securității digitale. Firme și organizații oferă conținut util elevilor noștri, oportunități de schimbare în mentalitatea lucrului în mediul online: Microsoft, Oracle etc.

Vorbind despre acumulările și practicile în lumea computerelor, a protecției digitale, una dintre cele mai vechi și interesante experiențe o constituie Olim­piada de Informatică Aplicată – Acadnet, o competiție care are o vechime de aproape 20 de ani, în care sunt implicați pasionații de calculatoare, rețele, securitate, programare. Competiția atrage anual peste 900 de elevi de liceu care își afirmă abilitățile practice, mai ales în etapa națională organizată la Politehnica București, Facultatea de Automatică și Calculatoare, împreună cu Uniunea Profesorilor de Informatică din România.

Iată o scevență din programa de pregătire pentru concurs:

Modulul 4

1. Înțelegerea protecției;

2. Protecția rețelei și a sistemului;

3. Controlul accesului;

4. Liste de acces;

5. Tehnologii firewall;

6. Politici pentru firewall-uri zone-based;

7. Securitate în cloud;

8. Criptografie;

9. Tehnologii și protocoale;

10. Securitatea datelor în rețea;

11. Evaluarea alertelor;

12. Securizarea rețelelor;

13. Atacarea fundației;

14. Atacuri;

15. Comunicarea rețelelor wireless;

16. Infrastructura securității unei rețele;

17. Securitatea sistemului de operare Windows;

18. Securitatea sistemului de operare Linux;

19. Protecția sistemului;

20. Principii, practici și procese în secu­ritatea cibernetică.

Adăugăm și extraordinara inițiativă a Fundației Orange împreună cu SRI, Di­­rectoratul Național de Securitate Ciberne­tică, care, de asemenea, vine cu o provocare adresată elevilor de liceu pasionați de securitate în mediul online – Olimpiada națională de securitate cibernetică: „În universul competițional, participanții vor avea de rezolvat exerciții ce includ concepte fundamentale de securitate ci­bernetică, dar și elemente aplicate de criptografie, securitatea aplicațiilor web, mobile sau desktop, tehnici de Open Source Intelligence, analiza jurnalelor electronice, a traficului de rețea, capturilor de date, memorie sau hard disk, inginerie inversă, configurarea și securitatea sistemelor de operare și rețele, programare și scripting“.

La concurs au participat peste 500 de elevi pasionați, cu rezultate foarte bune, chiar dacă este prima ediție a competiției.

În final, am apelat la un dialog cu ChatGPT pentru a vedea o opinie „neutră“ legată de securitatea în instituțiile școlare.

Iată ce ne răspunde robotul definind siguranța și securitatea:

Siguranța și securitatea în mediul școlar se referă la crearea și menținerea unui mediu în care elevii, cadrele didactice și personalul școlar se simt protejați și în siguranță în timp ce își desfășoară activitățile educaționale și administrative. Aceste concepte implică o varietate de aspecte, inclusiv:

1. Siguranța fizică: Asigurarea că clădirile școlare sunt construite și întreținute în conformitate cu standardele de siguranță, iar infrastructura (cum ar fi scările, balustradele, instalațiile electrice etc.) este în bună stare. De asemenea, includ și implementarea măsurilor de prevenire și intervenție în caz de situații de urgență, cum ar fi incendiile sau atacurile.

2. Siguranța emoțională: Crearea unui climat școlar pozitiv și incluziv în care fiecare elev se simte în siguranță să-și exprime ideile și să-și arate emoțiile fără teamă de hărțuire sau intimidare. Aceasta poate implica programe și politici anti-bullying, consiliere școlară și promovarea respectului reciproc între elevi.

3. Securitatea cibernetică: Protejarea rețelelor și sistemelor informatice ale școlii împotriva accesului neautorizat, a fraudelor și altor amenințări cibernetice. Aceasta include protejarea datelor personale ale elevilor și angajaților, precum și educația acestora în privința securității online.

4. Supravegherea și monitorizarea: Implementarea unor sisteme eficiente de supraveghere și monitorizare pentru a preveni comportamentele dăunătoare sau ilegale și pentru a interveni rapid în cazul incidentelor.

5. Parteneriate comunitare: Colaborarea cu părinții, comunitatea locală și a­­genții de aplicare a legii pentru a promova siguranța și securitatea în și în jurul școlii.

Aici facem o adăugire publicând re­zultatele unui sondaj care răspunde punctului 4. Sondajul a fost publicat pe site-ul www.didactic.ro și a avut peste 200 de respondenți.

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor?

  • Sunt de acord – 39,75% (95 de voturi);
  • Nu sunt de acord – 5,97% (129 de voturi);
  • Nu am nicio părere – 0% (0 voturi);
  • Sunt de acord, dar totuși să se ceară acordul părinților, în cazul elevilor minori – 6,28% (15 voturi).

Se observă că propunerea Ministerului Educației a fost primită rezervat de către profesori, o majoritate de 54% nu sunt de acord.

Iată comentariul argumentat al profesorului Daniel: „Pentru mine, ca profesor conștiincios, introducerea camerelor video nu este un impediment, pentru că eu sunt expus deja privirilor celor 25 de elevi din clasă. Nici pentru ei nu ar trebui să fie dacă știm că sistemul de supraveghere nu este folosit abuziv, încălcând intimitatea persoanei“.

Iată și răspunsul robotului:

Folosirea camerelor video în sala de clasă poate fi o decizie importantă, iar ne­­cesitatea lor poate depinde de mai mulți factori, cum ar fi politicile școlare, obiectivele de învățare și siguranța elevilor. Iată câteva motive pentru care camerele video ar putea fi considerate utile:

1. Supravegherea: Camerele video pot fi folosite pentru supravegherea generală a sălii de clasă, ceea ce poate contribui la menținerea unui mediu sigur și or­­donat.

2. Monitorizarea performanței: Profesorii pot utiliza înregistrările video pentru a monitoriza progresul elevilor și pentru a identifica domeniile în care aceștia ar putea avea nevoie de mai mult sprijin.

3. Feedbackul și dezvoltarea profesională: Camerele video pot oferi o modalitate eficientă pentru profesori de a obține feedback din partea colegilor sau a mentorilor, sau pentru a analiza și îmbunătăți propriile lor practici de predare.

4. Documentarea și evaluarea: Înregistrările video pot fi folosite pentru a do­­cumenta prezentările, discuțiile sau proiectele elevilor, precum și pentru a facilita procesul de evaluare a performanței lor.

5. Comunicarea cu părinții: Unele școli utilizează camerele video pentru a permite părinților să vadă ce se întâmplă în sala de clasă și să se simtă mai implicați în educația copiilor lor.

Desigur, implementarea camerelor video în sala de clasă poate ridica și unele preocupări, cum ar fi confidențialitatea și respectarea drepturilor elevilor și ale ca­­drelor didactice. Este important ca utilizarea acestora să fie bine reglementată și să se țină cont de toate aceste aspecte.

Până la urmă, securitatea digitală în mediul școlar poate fi menținută mai ales prin asistență tehnică specializată, internă sau prin servicii externalizate, dar mai ales prin educație oferită beneficiarilor școlii. Asigurarea unui mediu sigur și se­­curizat în școli este esențială pentru succesul academic al elevilor și pentru bună­starea lor generală. Este responsabilitatea tuturor părților implicate în educație să contribuie la crearea și menținerea acestui mediu propice în care elevii să poată învăța și să se dezvolte în siguranță.

Prof. Emil ONEA – director executiv UPIR

Articol publicat în nr. 51-52 al revistei Tribuna Învățământului