
Foto: UNATC
A trecut ca și neobservat un lucru important pentru învățământul nostru superior: mărirea perioadei de studii în ciclul de licență la facultățile din domeniul artelor spectacolului de la trei la patru ani. E adevărat că aplicarea este localizată, specializată, limitată, însă semnificația este largă, de luat în seamă la scara întregului sistem universitar.
Importanța extinerii pentru domeniul artistic este reliefată de prof. univ. dr. Liviu Lucaci, rectorul Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică I. L. Caragiale din București: „E o bucurie să anunț trecerea de la trei la patru ani a studiilor din domeniul artelor spectacolului. E un pas mare pentru noi, un vis care se împlinește azi, o decizie a Ministerului Educației care, printr-o ordonanță de urgență în curs de apariție, sprijină demersul nostru, al Consorțiului Universitar Arte pe care îl conduc ca președinte în exercițiu de mărire a perioadei de formare a profesioniștilor pentru teatru. Mulțumesc colegilor mei Rectori care au votat în unanimitate inițiativa Consorțiului, înțelegând nevoia continuării unei tradiții teatrale care a dat de-a lungul timpul minunați oameni de scenă, și îi aștept la scoală pe toți cei care vor să devină studenți în teatru și artele spectacolului. Cu siguranță vom întări calitatea învățământului artistic teatral prin această schimbare mult așteptată. Viață lungă pe scândură! cum se zice în teatru”.
UNATC reamintește că de la finalul anului 2019 „a reclamat şi menţionat necesitatea introducerii unor cursuri care să asigure studenților pregătirea transdisciplinară, formarea lor profesională şi culturală sincronă cu dinamica actuală: este nevoie de cursuri de antreprenoriat artistic, de impresariat artistic, de pedagogie teatrală, de elaborare şi management al proiectelor de finanţare, de îndrumare pentru obţinerea de fonduri nerambursabile pentru proiectele artistice sau cum se pot accesa fonduri europene, aşa cum se justifică un curs pentru dezvoltarea abilităţii de a redacta documente oficiale necesare în parcursul profesional”.
De ce este necesară creșterea duratei studiilor, explică UNATC: „Într-un program de studii extins la patru ani, putem dezvolta abilităţile de comunicare şi cognitive esenţiale, precum: gândirea critică, aptitudinile analitice, creativitatea, soluţionarea optimă a problemelor şi rezidenţa, care facilitează tranziţia absolvenţilor noştri către piaţa muncii.
Un program de studii de patru ani ne va permite ca ultimele două semestre să fie dedicate cu precădere procesului de lucru şi de creaţie adecvat realităţii teatrale din mediul profesionist, pentru că semestrele din anii precedenţi au fost dedicate eminamente acumulării de cunoştinţe specifice fundamentării teoretice şi experimentului interdisciplinar”.
Inițiativa fondării Consorțiului Universitar Arte aparține instituțiilor de referință în domeniu: Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică I.L. Caragiale din București, Universitatea Națională de Arte George Enescu din Iași, Universitatea Națională de Muzică din București, Universitatea de Artă și Design din Cluj Napoca, Academia Națională de Muzică Gheorghe Dima din Cluj Napoca, Universitatea de Arte din Târgu-Mureș și Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice din Chișinău; li se adaugă, cu titlu de invitate permanente, instituții cu programe de învățământ universitar artistic: Universitatea de Vest din Timișoara, Universitatea Transilvania din Brașov, Universitatea Dunărea de Jos din Galați, Universitatea Ovidius din Constanța, Universitatea din Craiova, Universitatea Lucian Blaga din Sibiu, Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, Universitatea din Oradea, Universitatea din Pitești, Universitatea 1 Decembrie 1918 din Alba Iulia, Universitatea Valahia din Târgoviște.
În sens larg, cu valabilitate și pentru celelalte domenii de studii universitare, se vede că este posibilă depășirea parcă eternizatei stări de contestare a duratei insuficiente a ciclului de studii de licență și se pot aduce argumente, se pot depune eforturi în sens academic pentru ridicarea unei forme la nivelul nevoilor de conținut.