Se lansează Manifestul Elevului!

Manifestul Elevului se lansează de la Școala Gimnazială Antonie Mogoș din satul Ceauru, comuna Bălești, județul Gorj, pe 13 octombrie 2022. Este punctul de vârf al proiectului de intervenție socio-culturală Congruent, derulat de Asociația Docuart, în parteneriat cu Școala Gimnazială Antonie Mogoș.

Proiectul a fost dedicat copiilor și adulților din comunitatea interetnică din satul Ceauru, județul Gorj și a avut ca scop „îmbunătățirea relației dintre cei trei mari actori ai procesului educațional: profesori, copii și părinți. În 20 de luni, dintre care 12 în plină pandemie, Docuart a implementat împreună cu experții săi programe de: psiho-educație pentru părinți (parenting), de combatere a bullying-ului prin cinematerapie, de educație financiară pentru elevi, de competențe antreprenoriale pentru adulți, de mentorat prin activități non-formale, de psiho-terapie pentru copiii dezavantajați“.

Daniela Apostol, inițiatoarea proiectului Congruent, președinta Asociației Docuart: „Au fost 20 de luni foarte intense, dar credem noi cu rezultate palpabile și … copii fericiți. Noi spunem că jumătate din acel număr statistic din Strategia de Dezvoltare Locală a comunei Bălești 2015-2020, adică 589 de copii școlari, s-au transformat în persoane reale pentru noi, pe care am ajuns să le îndrăgim și de care am fost, într-o multitudine de situații, impresionați și emoționați.“

Împreună cu elevii, profesorii și părinții din Ceauru au fost abordate probleme ca: bullying, abandon școlar, parenting, comportament financiar, capacitate economică a grupurilor vulnerabile adulte, dezvoltare personală.

Experții atrași în proiect au folosit metodologii cum ar fi: cinematerapie, exerciții individuale și de grup, dezbateri, jocuri de rol cu impact motivațional, ateliere educaționale, ateliere de realizare scenarii, servicii psiho-terapeutice, mentorat, training, consiliere, consultanță.

Au fost inițiate acțiuni pentru activarea unui grup de inițiativă locală (GIL) prin organizarea de campanii de conștientizare, activități civice comune și acțiuni de dialog. Campaniile locale au urmărit problematici precum nevoile emoționale ale copiilor, diversitate și incluziune, prevenirea și combaterea violenței domestice, promovarea drepturilor persoanelor defavorizate, educație sexuală, igienă, ecologizare, implicând atât adulți din comunitate, cât și copii.

La finalul proiectului, au fost elaborate trei propuneri către autorități de îmbunătățire a situației comunității, precum și un manifest al elevului.

Oamenii din comunitate subliniază că „doresc mai multă liniște, mai multă promptitudine din partea autorităților, să fie ascultați și creditați, să fie chemați la ședințe, să li se ceară părerea, să nu mai fie intervievați doar înainte de alegeri, comunitatea să fie mai închegată, unită. Oamenii din grupul vulnerabil își doresc niște întâlniri reale și oneste, programe de combaterea abandonului școlar, programe de combatere a sărăciei, nu doar intervenții punctuale care nu rezolvă cauza“.

Elevii își doresc „școala renovată, curățenie pe străzi, activități de weekend pentru vârsta lor, locuri de joacă curate, cu tobogane și coșuri de baschet, pistă pentru biciclete, cinematograf, sală de fitness, parcare pentru meciurile de fotbal de pe teren și toalete, o cișmea pe terenul de sport, mai multe coșuri de gunoi“.

Elevii vor mobilier nou, săpun la baie și doamna să nu mai țipe

Extrase din manifestul elevului:

a) „Mi-aș dori ca doamnele profesoare să nu mai țipe și să ne explice lecțiile în totalitate. Și să nu ne mai jignească.“

b) „Profesorul perfect ar trebui să ne explice calm lecțiile iar dacă nu înțelegem să ne ajute.“

c) „Aș vrea ca școala să aibă bănci noi.“

d) „Mi-aș dori ca profesorii să dicteze mai rar și să repede de câte ori e nevoie.“

e) „Aș vrea ca profa să nu mai țipe când se enervează și să ne explice cu calm ce am greșit.“

f) „Mi-aș dori ca în clasă să fie mobilier nou și săpun la baie.“

g) „Mi-ar plăcea ca profesoara să înțeleagă că nu putem ști tot ce știe ea.“

h) „Mi-aș dori o școală mai modernă în care iarna să fie cald.“

i) „Mi-ar plăcea ca doamna să nu mai facă diferențe între noi.“

j) „…iar profu să nu mai întârzie atât la ore.“

k) „Mi-aș dori ca doamna să nu mai țipe până rămâne fără glas, să fie mai calmă.“

j) „Mi-ar plăcea ca domnul director să aibă în vedere și propunerile noastre (ale elevilor).“

Distribuie acest articol!