Școli model în colectarea separată a deșeurilor reciclabile

Școli model în colectarea separată a deșeurilor reciclabileLiceul Teoretic Jean Monnet din București, Colegiul Național Iulia Hasdeu din București, Colegiul Național Grigore Moisil din București, Colegiul Național Aprily Lajos din Brașov și Colegiul Național Mircea cel Bătrân din Constanța sunt unitățile de învățământ selectate pentru a deveni școli model, exemple de bune practici în colectarea separată a deșeurilor reciclabile, prin proiectul Școala ASAP+, lansat de ASAP România – Armata Selectării Atente a Plasticului, program de responsabilitate socială inițiat de Fundația The Institute.

Până la finalul lui februarie 2024, în aceste unități de învățământ se desfășoară acțiuni de educare și de conștientizare cu privire la colectarea deșeurilor reciclabile și protecția mediului. Unitățile respective se pregătesc astfel „pentru a obține statutul de Școală Verde, conform cu metodologia prevăzută în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), unde sunt obligatorii de îndeplinit două funcții: eco educația, prin învățarea experiențială, în școli (re)configurate ca spații prietenoase cu mediul, respectiv implicarea elevilor în rezolvarea problemelor de mediu”.
Cele șase unități de învățământ au fost selectate pe baza unor criterii precum „dorința de a îmbunătăți infrastructura de colectare separată, disponibilitatea de a susține proiectele și inițiativele ASAP până în aprilie 2024, existența unui contract între școală și o firmă de salubritate și organizarea, anterioară programului, a unor proiecte de protecția mediului”.

Între acțiunile concrete așteptate să se desfășoare în unitățile selectate, organizatorii menționează: „Probabil cel mai important pas pe care îl au de urmat colegiile și liceele parte din ASAP+ este dotarea cu infrastructura de colectare separată a deșeurilor reciclabile, calibrată corect la dimensiunea clădirii și conform cifrei de școlarizare.
Proiectul include și o parte interactivă, extrem de atractivă pentru liceeni, pentru că pot afla mai multe pe tema sustenabilității, prin activitățile și jocurile propuse de ASAP România, precum Jocul Adevăr sau Reciclare cu Alex Zamfir, dar și alți invitați speciali în școala lor, alături de care vor desfășura ateliere de creație.
Nici profesorii nu sunt neglijați, proiectul incluzând și acțiuni pentru ei, precum: implementarea acțiunilor din kitul digital ASAP pentru „Săptămâna Verde” sau instruirea cu privire la colectarea separată a deșeurilor reciclabile, instruire care include o sesiune dedicată exclusiv școlilor model, alături de partenerii programului ASAP de la Asociația Ecoteca.
Cu toții vor avea, în unitățile de învățământ menționate, toate materialele necesare de informare cu privire la colectarea separată.
Elementul inedit al proiectului Școala ASAP+ este pictura murală ce va fi realizată pe pereții exteriori ai acestor instituții de învățământ, marcate astfel ca școli model. Ilustrația pentru graffiti este realizată de către Radu Crețu, cunoscut în online drept Cracklez”.

Implicarea întregii comunități din interiorul școlii

Mihaela Tutunaru, coordonator program ASAP: „Școala ASAP+ e un proiect pe care îl aveam de ceva timp în minte și ne bucurăm că acum îl putem anunța. Suntem curioși să vedem cum vor răspunde cele 6 licee și colegii alese la acțiunile pe care le-am propus pentru următoarele luni. Ne-am concentrat atenția către București, Brașov și Constanța pentru că acestea sunt printre primele orașe în care am avut parteneriate ASAP și menținem o relație strânsă, solidă cu colaboratorii locali.

Când spunem calitativ, ne dorim să existe o implicare a întregii comunități din interiorul școlii în procesul de învățare și de educare despre colectarea separată, să refolosească deșeurile reciclabile, să respecte obligațiile legale cu privire la managementul deșeurilor, să ia în calcul utilizarea de instrumente noi de lucru atât pentru profesori, la clasă, cât și pentru personalul administrativ, precum platforma digitală de management deșeuri, modele de documente utile pe care le pot utiliza în relația cu autoritățile locale sau cu firmele de salubritate etc. Pentru partea cantitativă, vom avea în vedere dacă și în ce fel se completează infrastructura de coșuri de gunoi pentru colectarea corectă a deșeurilor (reciclabile și menajer) din sălile de clasă și din spațiile comune, din interiorul școlilor. În procesul de determinare a deșeurilor colectate în cele 6 școli îi avem alături pe partenerii de la GreenPoint. Suntem curioși să primim feedback-ul tuturor celor implicați în proiect și să vedem rezultatele.”

Detalii: pe site-ul oficial ASAP România și pe conturile de social media, Facebook, Instagram și TikTok