Școlarizarea în spital – drept vechi al elevilor, reglementare în consultare publică

Ministerul Educației a lansat în consultare publică proiectul unei ordonanțe de urgență pentru modificarea și completarea Legii nr. 1/2011 a educației naționale cu introducerea reglementărilor privind Școala din spital: „Pentru antepreșcolarii, preșcolarii și elevii cu boli cronice sau cu boli oncologice, care necesită perioade de spitalizare mai mari de 4 săptămâni, se organizează grupe, clase sau învățământ individual, după caz, în cadrul unității sanitare în care aceștia sunt internați. În cadrul Universităților (sic! cu majusculă unde nu trebuie – n.a.) de medicină și farmacie se înființează unități de învățământ preuniversitar, cu titulatura Școala din spital, în scopul organizării școlarizării antepreșcolarilor, preșcolarilor și elevilor spitalizați”.
Reglementările – deocamdată, doar în stadiu de proiect – prevăd, pe scurt:

– pe toată perioada spitalizării, antepreșcolarii, preșcolarii, elevii și părinții acestora vor beneficia de consiliere administrativă cu privire la drepturile educaționale pe care le au. Consilierea administrativă se realizează din oficiu, obligatoriu, de către un inspector desemnat de către inspectoratul școlar, în conformitate cu metodologia-cadru elaborată de Ministerul Educației. Dosarul conținând documentele școlare și orice alt act necesar pentru înscrierea la școala din spital și, ulterior perioadei de spitalizare, pentru revenirea cu prezență fizică în unitatea de învățământ de bază va fi întocmit instituțional, de către inspectorul școlar desemnat, în baza cererii părintelui/reprezentantului legal al elevului.

– pe toată perioada spitalizării, se desemnează un cadru didactic monitor, care are obligația de a supraveghea parcursul educațional al preșcolarului/elevului, de a ține în permanență legătura cu unitatea de învățământ la care acesta a fost înmatriculat înainte de spitalizare și de a propune orice măsură educațională în interesul acestuia.
– Ministerul Educației înființează Corpul național al cadrelor didactice pentru Școala din spital, constituit în urma selecției cadrelor didactice. Metodologia și criteriile de selecție sunt aprobate prin ordin de ministru.

– în unitățile de învățământ preuniversitar care asigură școlarizarea elevilor în spital, activitățile de predare-învățare-evaluare sunt realizate, de regulă, de cadre didactice membre ale Corpului național al cadrelor didactice pentru Școala din spital.
– procesul instructiv-educativ desfășurat în Școala din spital se va efectua adaptat la specificul bolii, la perioada de spitalizare și la clasa în care este înscris elevul.
– pentru antepreșcolarii/preșcolarii/elevii care, din motive medicale sau din cauza unei dizabilități, sunt nedeplasabili, se organizează școlarizare la domiciliu, pe o perioadă determinată de timp.

Școala făcută în spital nu este deloc o noutate. Nici reglementarea accesului la școală al elevilor spitalizați nu ar fi ceva nou, când ar fi să devină literă de lege ceea ce în prezent se află doar în discuție. Dreptul la școală al elevilor spitalizați pentru mai mult de patru săptămâni este prevăzut de câțiva ani în Statutul elevului, adoptat prin OMENCS 4742/10.08.2016 (ministru, Mircea Dumitru). Pe plan mondial, există reglementări, cum este „Carta drepturilor copiilor în spital”. La noi, copii internați pentru perioade lungi au fost mereu înscriși în efective ale unor școli obișnuite, de unde au mers cadre didactice care au făcut cu ei lecții în spital, i-au verificat, notat etc. Orice metodologie de examen național, de admitere în învățământ superior etc. are prevăzută soluție pentru cazuri de candidați netransportabili, spitalizați la domiciliu, internați. Peste tot, de când lumea, există așezăminte de sănătate cu școală în toată regula.

Noutatea, cel puțin pentru sistemul educațional și pentru cel medical de la noi, o constituie sistematizarea și profesionalizarea anume pentru școlarizare în condiții de spitalizare. Cu precădere este de remarcat angrenarea învățământului superior de profil medical – un exemplu de urmat și în alte sectoare economico-sociale de rezolvare a unor intervenții specializate prin apel la universități.

Distribuie acest articol!