Școala, sursă sigură de informare în educația despre sexualitate

O cercetare cu tema „Percepțiile privind introducerea educației sexuale în școli” realizată de Cult Market Research la comanda Societății de Educație Contraceptivă și Sexuală (SECS) ocolește bine conformismul abordărilor la modă ale temei și etalează un lucru făcut cu știință de carte și în cunoștință de cauză, prin urmare, de luat în seamă; iar cel mai mult de luat în seamă, dincolo de rezultate (se găsesc pe www.secs.ro) este argumentarea rolului școlii ca loc și sursă de primă încredere pentru educație despre ceea ce ține de sexualitate.

S-a discutat despre asta cu ocazia prezentării rezultatelor cu tot cu învățăminte la panelul „Vorbește-mi despre ce nu se vorbește”, desfășurat în cadrul oferit de Institutul Francez din București.

Gabriel Brumariu, manager de proiect la SECS: „Principalul semnal dat de cercetare este că familia și nevoia de educație despre relații și sexualitate nu sunt în opoziție în România, contrar discursului promovat public de anumiți actori, iar Ministerul Educației trebuie să acționeze conform nevoilor reale din societate. Toți vrem ca tinerii să se dezvolte armonios și sănătos. Introducerea educației despre relații și sexualitate în școală reprezintă acea plasă de protecție pe care societatea ar întinde-o, ca o familie extinsă, pentru a-i proteja pe copii și pe adolescenți pentru a-i sprijini să crească echilibrat și să fie fericiți. Oamenii înțeleg rolul acesta al educației sexuale. De aceea cerem Ministerului Educației să acționeze rapid pentru elaborarea unei programe bazate pe date științifice, adaptate vârstei și conform standardelor internaționale, precum și pentru asigurarea de cadre didactice specializate în fiecare școală. Împreună cu partenerii noștri din străinătate și din țară, punem la dispoziția Ministerului Educației expertiza necesară pentru a răspunde acestor nevoi din societate, conform celor mai bune practici internaționale.

Vrem ca toți, familii, psihologi, medici, profesori, specialiști, să formăm împreună cu Ministerul Educației această plasă de siguranță de care au nevoie tinerii.”

Nu rezultă niciun dezacord între prezența educației sexuale ca disciplină de învățământ („materie”) și ceea ce ține de familie. În proporție de 77%, subiecții sondajului se declară „de acord ca educația sanitară și sexuală să fie predată în școli, adecvat fiecărei vârste și ca materie de sine stătătoare, în condițiile în care familia este valoarea principală pe care o împărtășesc”.

Cu o pondere de peste 90%, subiecții declară că rezonează cel mai mult, în ordine, cu valorile reprezentate de familie, dreptate, libertate, egalitate. În cea mai mare măsură, (în proporție de 43%), respondenții sondajului se asociază cu familia, apoi cu religia sau credința (12%), sinceritatea sau onestitatea (12%).

Introducerii educației sexuale în școală ar fi votată în proporție de 77% de cei chestionați); în proporție de 75%, și-ar da acordul pentru predarea educației sexuale în școală.

Pentru predarea educației sexuale, respondenții consideră potrivit în proporție de 46% un specialist în educație sexuală, în proporție de 20% indică potrivit psihologul, 19% indică medicul, 11% indică profesorul de biologie și 4% indică alte persoane.

Pentru predarea educației sanitare, 43% dintre respondenți consideră potrivit un specialist în educație sanitară, 25% consideră potrivit medicul.

În cea mai mare măsură apar indicate ca subiecte necesare pentru orele de educație sexuală drepturile femeilor (94%), bolile cu transmitere sexuală (92%), consimțământul (91%), inteligența emoțională (91%), prevenirea agresiunilor sexuale (90%). Abordarea unor subiecte privind identitatea de gen și orientarea sexuală este considerată de impact pozitiv în proporție de 62%, fără niciun impact e considerată cu o pondere de 25%, cu impact negativ este apreciată în proporție de 14%.

Distribuie acest articol!