Școala nu trebuie redusă la o instituţie  de prestări de servicii

Domnului Prof. dr. ing. Adrian CURAJ,
Ministrul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Știinţifice
Stimate Domnule Ministru,
Potrivit celor trei variante ale Planului-cadru pentru învăţământului gimnazial din România, puse la dispoziţia Grupului de lucru al MENCS de către Institutul pentru Știinţele Educaţiei, limba latină este eliminată din programa gimnazială din România. Aceleaşi variante propun introducerea unor materii de studiu noi, prin reducerea numărului de ore la unele materii, între care, fapt deosebit de grav, limba şi literatura română, sau prin eliminarea altor materii (cazul limbii latine). Nu uităm că ponderea limbii latine în şcoala românească a scăzut dramatic şi în primii ani de comunism, pentru a crea o ruptură de tradiţia naţională şi europeană a culturii române.
În urma consultării unei părţi importante a comunităţii academice, considerăm că aceste măsuri nu sunt justificate nici de tradiţia învăţământului românesc, nici de direcţiile de evoluţie ale învăţământului european actual şi susţinem menţinerea limbii latine ca materie în Planul-cadru pentru învăţământul gimnazial, având în vedere următoarele argumente:

  1. Prezenţa orei de limba latină la clasa a VIII-a asigură studierea limbii şi civilizaţiei latine de către toţi elevii din România, cu beneficii importante pentru studiul limbii române şi al limbilor moderne, dar şi pentru înţelegerea bazelor pe care s-a construit civilizaţia europeană modernă şi contemporană;
  2. Studierea limbii latine constituie, pentru elevii cu vârste cuprinse între 13 şi 15 ani, o componentă extrem de importantă a studierii limbii şi culturii române în relaţie cu izvoarele sale, dar şi cu celelalte limbi europene de sorginte romanică. Totodată, ora de limba latină poate constitui un bun prilej de analiză şi de înţelegere a aşa-numitelor „cuvinte internaţionale”, care au intrat în circuit global, majoritatea de sorginte greco-latină;
  3. Studiul limbii latine este important şi pentru mai buna înţelegere a terminologiilor unor ştiinţe precum matematica, logica, istoria, ştiinţele naturii, ştiinţele sociale ş.a.;
  4. Modelul de gândire pe care studierea limbii şi civilizaţiei latine îl construieşte este extrem de util pentru formarea armonioasă a tinerilor, atât de derutaţi astăzi de mode şi de noile limbaje de lemn. Cunoaşterea limbii latine îl ajută pe tânărul studios să evite greşelile de gândire şi de exprimare în limba naţională sau în limbi înrudite, pentru că îi întăreşte cunoştinţele de gramatică, logică, cele de construire a discursului; de asemenea, îi deschide orizontul, nou pentru el, al etimologiei şi al circulaţiei conceptelor şi ideilor;
  5. Școala nu trebuie redusă la o instituţie de prestări de servicii care livrează ocupanţi de locuri de muncă robotizaţi, limitaţi. Școala trebuie să-i dea absolventului sentimentul că viaţa sa are un sens, o motivaţie culturală care se concretizează într-o armonie a identităţii personale şi a celei naţionale cu apartenenţa la cultura europeană şi la cea planetară. Și din această perspectivă, studierea limbii şi culturii latine este extrem de importantă.

În speranţa că Ministerul Educaţiei Naţionale şi al Cercetării Știinţifice va ţine cont de aceste observaţii, vă rugăm, Domnule Ministru, să primiţi asigurarea respectului şi aprecierii noastre.
25 ianuarie 2016