11-4-okInterviu cu prof. Laurențiu Radu, directorul Școlii Gimnaziale I.G. Duca din București


Stimate domnule director, Școala Gimnazială nr. 146 I.G. Duca este una dintre cele mai bune și mai căutate instituții de învățământ din București și, implicit, din țară. Ce anume o menține la această înălțime? Calitatea actului educațional, a dotărilor, a colectivului de cadre didactice?
Înainte de toate, trebuie să menționez faptul că școala noastră este o instituție de învățământ gimnazial de tradiție, ridicată în perioada interbelică (1934). Permanent aici au predat profesori cu un standard profesional și pedagogic înalt, iar pe de altă parte, școala noastră s-a bucurat de elevi și părinți deosebiți. Nu în ultimul rând, unitatea noastră s-a bucurat de o dotare pe măsura actului educațional.
Se vorbește în cuvinte elogioase despre Școala Nr. 146, despre calitatea studiilor, despre  colectivul profesoral de înaltă ținută. Ce ne puteți spune în această privință?
Școala Gimnazială I.G. Duca, fosta Nr. 146, are și astăzi un corp profesoral de ținută, începând cu profesorii pentru învățământul primar (învățători) creativi, muncitori și foarte răbdători, continuând cu profesorii de la gimnaziu (clasele V–VIII) foarte bine pregătiți profesional, dedicați și cu rezultate deosebite la concursurile și olimpiadele școlare, inclusiv fa­ze­le naționale. Sunt cadre didactice care țin la tradiția școlii și care reușesc să se adapteze la noul din sistemul de învățământ și din societatea româ­nească. Calitatea cadrelor didactice este susținută de munca eficientă și intensă a serviciilor de secretariat, contabilitate, administrație și, nu pe ultimul loc, a personalului nedidactic din școală.
Care sunt direcțiile principale ale viziunii dumneavoastră manageriale în vederea promovării unui proces educațional înalt calitativ?
În primul rând, menționez ideea că școala noastră trebuie să rămână în mod real o instituție în slujba comunității (în special zona Șoseaua Panduri-Calea 13 Septembrie, sectorul 5, București). Apoi, unitatea noastră școlară trebuie să funcționeze și funcționează ca o structură eficientă educațională pentru toți copiii, atașată valorilor locale, naționale și europene. În final, noi trebuie să facem tot ce ne stă în puteri pentru a forma bazele pentru viitorii cetățeni europeni, performanți și atașați democrației.
Cum sunt copiii de la Școala Gimnazială I.G. Duca? Care au fost rezultatele obținute de absolvenții de anul acesta la evaluarea națională?
Avem în prezent peste 1.000 de copii, mult peste capacitatea școlii. Ne bucurăm însă de faptul că elevii noștri sunt inteligenți, informați, conectați la nou, cu preocupări diverse, cu multă energie, glumeți, care participă permanent la activitățile extrașcolare, colaborează cu profesorii și sunt atașați școlii unde învață, chiar și după ce termină opt clase și merg la licee, majoritatea de prestigiu. La Evaluarea Națională, elevii noștri au obținut în fiecare an rezultate excepționale, care ne fac cinste la nivelul municipiului București. Elevii noștri merg la concursurile și olimpiadele școlare într-un număr foarte mare, iar rezultatele lor sunt pe măsură atât la fazele pe municipiu, cât și la fazele naționale.
Despre disciplinele opționale, despre curriculumul la decizia școlii ce ne puteți spune? Complexitatea ofertei educaționale este esențială pentru calitatea unei școli, pentru cât mai buna pregătire a elevilor.
Există o mai mare diversitate a opționalelor la clasele din învățământul primar; la gimnaziu, atenția s-a îndreptat către TIC, dar, începând din anul școlar 2017-2018, acesta devine parte a trunchiului comun la clasa a V-a, apoi la celelalte niveluri până la clasa a VIII-a, în anii care urmează, deci opțiunile elevilor se vor diversifica vizibil.
Un învățământ de calitate nu se poate face fără dotări. Vorbiți-ne, vă rog, despre condițiile de studiu din cadrul Școlii nr 146.
Școala noastră dispune de o dotare internă de calitate, în pas cu vremurile, referindu-ne aici, înainte de toate, la capitolul IT (calculatoare, video­proiectoare, imprimante etc.), de care noi ne folosim la maximum pentru procesul educațional; stăm bine la acest capitol datorită investițiilor Consiliului Local și Primăriei Sectorului 5, dar și datorită sponsori­zărilor primite, în special din partea părinților. Stăm mai puțin bine la baza sportivă, noi având un teren mic de sport, deci fără posibili­tatea construirii unei săli de sport; este adevărat că avem o sală de sport mică în interiorul școlii, dar din cauza numărului mare de elevi, se dovedește neîncăpă­toare.
Câteva cuvinte și despre activitățile extracurriculare care se desfășoară în momentul de față la Școala Gimnazială I.G. Duca din Capitală…
Am desfășurat o mulțime de activități deja în Săptămâna Altfel la gimnaziu (31.10–04.11.2016) care au constat în întâlniri cu personalități, cursuri practice (de exemplu, gastronomie), vizite la muzee, sediile unor televiziuni, activități sportive și recreative etc. Clasele din învățământul primar și gimnazial organizează permanent excursii tematice de o zi, sunt vizionate piese de teatru etc.
…dar și despre câteva dintre proiectele în care sunteți antrenați…
Avem colaborări cu școli și licee din București și din țară, cu unele instituții pe probleme de mediu sau de educație sanitară (de exemplu, Facultatea de Medicină Carol Davila), dorim să participăm la cât mai multe competiții sportive, așa cum am făcut și până acum, suntem angrenați într-un număr mare de activități culturale. Dacă adăugăm și faptul că elevii noștri participă, sub coordonarea părinților lor, la alte proiecte, concursuri și activități, avem imaginea unei școli foarte active.
Ce planuri și proiecte aveți înscrise pe agenda dumneavoastră?
Sperăm din tot sufletul să fim cuprinși într-un proiect de reparații generale, poate pe fonduri europene, noi având deja o proiectare tehnică pentru întreaga clădire a școlii. Dacă nu se va realiza, încer­căm măcar reparația acoperișului școlii cu fonduri de la Consiliul Local Sector 5 și reamenajarea terenului de sport din curtea școlii, atât de necesar diverselor activități. Punctual, acestea sunt prioritățile, evident, pe lângă continuarea asigurării unui învățământ de calitate și unei atmosfere de siguranță pentru elevii noștri.
Interviu realizat de Marcela GHEORGHIU
 

Distribuie acest articol!