Școala colorată

Școala colorată

Sute de copii din clasa pregătitoare au urmat Școala colorată, în cadrul proiectului-pilot „Viitorul Digital”, care și-a premiat Profesorul Digital al Anului

Un proiect-pilot de dezvoltare a abilităților digitale ale profesorilor de clasă pregătitoare pentru a crea un mediu dinamic de învățare prin includerea unor resurse digitale, derulat cu sprijinul Primăriilor din municipiile Buzău, Oradea, și Reșița, a relevat beneficiile serviciilor educaționale moderne, integrate, pentru micuții aflați la începutul activității școlare. Intitulat „Viitorul Digital”, proiectul s-a derulat pe parcursul întregului an școlar 2022-2023 în școlile din cele trei municipii, asigurând unui număr de 880 copii din clasa pregătitoare seturi de materiale educaționale în format tipărit și digital. Au fost implicați în proiect peste 40 de profesori și 4 mentori.

Proiectul a fost implementat cu sprijinul Ambasadei Republicii Federale a Germaniei în România si cu ajutorul Camerei de Comerț și Industrie Româno – Germană (AHK Romania) de către Editura Art Klett, care a dezvoltat setul educațional ”Școala colorată” în parteneriat cu National Geographic. Pe lângă componenta tipărită scrisă de autori români și pe lângă conținutul educațional de la furnizori multimedia de specialitate precum National Geographic, Twig și Lifelique, a fost furnizat un training complet pentru profesorii de clasă pregătitoare.

”Ne bucurăm că această inițiativă noastră a găsit susținere din partea autorităților locale, a instituțiilor de învățământ, a cadrelor didactice. Noi toți credem în adoptarea unui act de educație digital, interactiv, atractiv pentru copii și suntem încântați că această inițiativă a găsit ecouri favorabile pe plan local și că astăzi suntem în măsură să le mulțumim primarilor, directorilor de școli și profesorilor pentru deschidere și viziune. Acest demers contribuie la dezvoltarea educației digitale din România, sprijinind astfel dezvoltarea unei societăți și unei țări adaptate la cerințele viitorului”, a declarat E.S. Dr. Peer Gebauer, Ambasadorul Republicii Federale Germania în România.

”AHK România a fost întotdeauna un promotor activ al digitalizării și inovației. Acestea reprezintă condiția sine qua non pentru o dezvoltare sănătoasă a societății și bunăstarea orașelor și a cetățenilor acestora. Odată cu pandemia, digitalizarea s-a transformat dintr-un deziderat într-un imperativ și cel mai eficient mijloc de implementare a unui concept la scară largă, de a schimba mentalitățile, este cu siguranță școala. Felicităm Art Klett pentru inițiativă și pe primarii municipalităților implicate în proiect pentru viziunea și decizia durabilă de a investi în viitorul comunității, în copii!”, a declarat dr. Ilinca Pandele, Membru al Comitetului Executiv AHK.

Potrivit lui Rok Kvaternik, directorul Ernst Klett Publishers pentru Europa de Est și Țările Baltice, ”proiectul- pilot Viitorul Digital a avut un scop clar și ambițios și anume acela de a dezvolta și de a pune la punct un model cuprinzător de digitalizare a educației în diverse medii educaționale din România, pentru a stabili un punct de referință general pentru orice inițiative viitoare de digitalizare în întreaga țară, în cele din urmă beneficiind toți profesorii și elevii români”.

Programul-pilot a inclus și cinci webinare – cu lecții demonstrative – câte unul pentru fiecare modul, instruire pentru participanți în utilizarea dispozitivelor electronice în sălile de clasă, respectiv metode de predare integrată, două sesiuni de instruire pentru mentori și trei ateliere organizate de către aceștia.

Conceptul „Școala colorată” oferă toate resursele necesare desfășurării activității la clasă, atât în varianta tipărită, cât și în varianta digitală, precum cărți de activități pentru clasă și acasă, caiet de auto-evaluare, calendarul ilustrat, cardurile ilustrative, materialele autocolante motivaționale, filmulețele, jocurile, cântecele și exerciții digitale. „Școala colorată” asigură o învățare atractivă și eficientă, prin integrarea resurselor tipărite cu cele digitale. Platforma digitală oferă filmulețe, exerciții și jocuri digitale intuitive, ce mențin atenția și interesul elevilor.

Și totuși, materialele de învățare nu sunt suficiente. Instructorii au un rol esențial – de aceea, marți, placheta Profesorul Digital al Anului a fost acordată doamnei Mariana Brebenariu, profesor pentru învățământul primar, din Reșița, care a contribuit în mod esențial la succesul acestui proiect. Placheta a fost oferită de către Dr. Ilinca Pandele, Membru al Comitetului Executiv AHK.

”Materialele digitale ne-au ajutat la îmbunătățirea abilităților de predare, întregul proces de învățare devenind mai interesant. Aceste materiale interactive completează în mod firesc studiul la clasă și îi încurajează pe elevi să aibă o atitudine pozitivă față de învățare”, a explicat Denisa Clinciu, profesor pentru învățământul primar, Buzău, mentor în cadrul programului Viitorul digital.

Proiectul ”Viitorul Digital” va rula în fază de pilot și pe parcursul anului școlar care tocmai a început, pentru a permite îmbunătățiti și pentru a-l pregăti de extindere și în alte arii, în viitor.

 

***

 

Contact pentru mai multe informații și comentarii adiționale:

 

Informații de context:

Competențele digitale sunt esențiale pentru succesul studenților la toate nivelurile și, în consecință, pentru dezvoltarea societății. Analizând schimbările care au avut loc în primul rând în țările ai căror copii obțin cele mai bune rezultate la testele internaționale de cunoștințe funcționale, s-a observat că acele țări care investesc în echipamente pentru sălile de clasă, în conținut digital și în formarea profesorilor obțin cele mai bune rezultate. Un factor-cheie în toate acestea este rolul profesorilor calificați.

Abordarea integrării conținutului digital în procesul educațional a variat de-a lungul timpului și de la o țară la alta. În practică, așa-numitul model de învățare integrată, acceptat pe scară largă de profesori, elevi și părinți, s-a dovedit în cele din urmă a fi cel mai eficient model de digitalizare a educației. În cadrul acestui model, materialele de învățare tipărite și materialele de învățare digitale aferente coexistă, combinând abordările tradiționale cu beneficiile tehnologiei moderne. Acest lucru se întâmplă pe mai multe niveluri: prin instrumente care facilitează învățarea, precum și prin conținut multimedia și interactiv care îi atrage și motivează și mai mult pe elevi, oferă vizualizări ușor de înțeles ale fenomenelor și le permite copiilor să manipuleze obiecte sau chiar să viziteze virtual locuri îndepărtate, fără a părăsi sala de clasă.

Spre deosebire de edițiile tipărite, datorită tehnologiei, elevii care folosesc edițiile digitale își pot verifica și consolida în mod continuu cunoștințele prin rezolvarea unor sarcini interactive și teste, pot vedea imediat dacă răspunsurile și soluțiile lor sunt corecte și pot primi indicații utile pe care materialele tipărite nu le oferă, în special atunci când își consolidează cunoștințele acasă.