Iulian Cristache, președintele FNAP: „Ar fi fost necesare niște măsuri tranzitorii, ca modificările să nu se facă peste noapte”
Patru variante de plan-cadru pentru gimnaziu a gândit, până în momentul de față, Ministerul Educației și Cercetării. Vorbim despre tăieri semnificative de ore și eliminări de materii, unele dintre ele – muzică, desen, latină – importante pentru fundamentarea culturii generale. Până la începutul noului an școlar, Ministerul Educației și Cercetării este nevoit să pună în aplicare legea votată în Parlament care prevede un număr de ore pe săptămână la gimnaziu ce impune tăieri și de câte cinci ore.
Iulian Cristache, președintele Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți (FNAP) vorbește despre schimbările care urmează să intre în vigoare odată cu începutul noului anului școlar, despre cât sunt de bine-venite, de inspirate sau mai puțin inspirate, despre când și cum ar trebui ele implementate ca elevii să aibă de câștigat.
Cum vor afecta anii terminali schimbările preconizate?
La anii terminali, nu numai la gimnaziu, ci și la liceu, în special la clasa a XII-a (dar și la a XI-a), am optat pentru niște planuri-cadru care să se axeze, în principal, pe disciplinele de examen. Aceasta a fost prima mare dorință pe care noi, părinții, ne-am exprimat-o. De asemenea, tot în anii terminali, în clasele a VIII-a și a XII-a, religia ar trebui să treacă în curriculumul la decizia școlii, să nu mai facă parte din trunchiul comun.
Cum apreciați renunțarea la mai multe ore și discipline, ceea ce generează discuții?
Variantele sunt discutabile, deoarece a trebuit să se renunțe la șase-șapte ore, a trebuit să se țină seama și de normele profesorilor, încât toată lumea să fie mulțumită și să nu dispară un număr mare de catedre. Deși legea spune că educația este centrată pe elev, pe undeva îi înțeleg pe profesori, pentru că nu este normal să îți bați joc de câteva zeci de mii de cadre didactice, care ar dispărea odată cu orele tăiate.
Totuși, faptul că elevii și părinții se plâng de numărul mare de ore din gimnaziu?
Într-adevăr, la clasele a VII-a și a VIII-a, 33, respectiv 34 de ore erau foarte multe. Numai că ar fi fost nevoie de niște măsuri tranzitorii, astfel încât modificările să nu se facă peste noapte.
De la ce nivel ar trebui implementate schimbările?
Teoretic, ele trebuie implementate de la început de ciclu de învățământ – clasă pregătitoare, clasa a V-a, clasa a IX-a. Actualele clase a VIII-a și a XII-a nu au cum să intre în anul școlar 2020-2021 cu noile planuri-cadru.
În funcție de ce criterii au fost gândite variantele de planuri-cadru?
Au fost construite împreună cu specialiștii de la Institutul de Științe ale Educației, ținând seama de competențele specifice, de competențele cheie, de activitățile copiilor, astfel încât la finalul clasei a VIII-a, să avem o primă evaluare care să vină în sprijinul lor, urmând ca la finalul liceului, elevii să poată susține examenul de bacalaureat.
Care este varianta de planuri-cadru agreată de FNAP?
Nu mă pot pronunța acum. Noi am făcut niște modificări în unele dintre ele și nu ne-am dorit să intrăm prea mult în procesul educațional. Copiii pot să spun că nu sunt pregătiți cum se cuvine în anii terminali, înaintea examenelor. Este nevoie ca disciplinele de examen să aibă un număr mai mare de ore. Pe noi, părinții, ne interesează să fie corelat numărul de ore cu programa școlară și cu competențele specific și cu competențele cheie. Numai specialiștii de la Institutul de Științe ale Educației știu cât se poate tăia din planurile-cadru actuale, încât programa să fie parcursă și procesul educațional să nu fie alterat.
Către care dintre cele patru variante ar înclina balanța Ministerului Educației?
Încă nu știm. Ministerul ni le-a pus la dispoziție. Urmează să venim fiecare partener consultat cu niște adrese și așteptăm să ne întâlnim pentru a discuta.
Pentru că mai este puțin până la începutul noului an școlar, când vom afla varianta corpusului de planuri-cadru asupra căreia s-a căzut de acord?
Teoretic, nu știu. Oricum, nu ar trebui să întârziem prea mult. Din câte se prefigurează, nu vor intra în vigoare acum toate planurile-cadru, ci numai cele de la clasa a V-a și cele de la clasa pregătitoare.
Interviu realizat de Marcela GHEORGHIU