Şcoala Gimnazială Mihail Sadoveanu, Fălticeni
Proiectul şcolii, „Eu şi ceilalţi în lumea NOASTRĂ“, s-a desfăşurat în perioada 18-26 noiembrie 2017. Au participat 300 de elevi, părinţi ai acestora, cadre didactice. Dintre activităţi, amintim:
- „O lume mai bună“ – Explicarea noţiunilor de toleranţă, egalitate, dreptate, cumpătare, respect, recunoştinţă, echilibru, voinţă ; joc de rol „Norişori şi floricele“ – copiii au înţeles că norişorii aduc ploaia atât de necesară roadelor bogate şi plantelor – clasa a II-a C, prof. Filip Elena-Gabriela.
- „Mesagerii păcii şi prieteniei“ – Elevi din clasele pregătitoare împreună cu elevii clasei a VIII-a B au confecţionat porumbei din hârtie şi au scris mesaje de pace şi prietenie pe care le-au împărţit elevilor din şcoală. O parte din mesaje vor fi trimise şi copiilor din alte ţări – prof. Anechiforesei Lăcrămioara (consilier şcolar).
- „Faţă în faţă“ – Dezbatere cu elevii şi părinţii lor. La activitate a participat şi doamna psiholog Anechiforesei Lăcrămioara, care, alături de diriginta clasei, prof. Olaru Cornelia, a dirijat discuţiile pornind de la întrebările: „Care este lumea mea?“, „În ce măsură depinde de mine să fac lumea mea mai frumoasă şi mai bună?“, „Cum pot schimba aspectele neplăcute din lumea mea?“. Activitatea s-a desfăşurat sub forma unui joc de descoperire a cuvintelor-cheie ce ar putea schimba în bine „lumea mea de la şcoală“, „lumea mea de acasă“, „lumea mea de pe Facebook“, „lumea mea înconjurătoare“. Copiii au conştientizat importanţa respectului, a prieteniei şi bunătăţii în relaţiile din cadrul colectivului şi a familiei, necesitatea de a se implica mai mult în activităţi de ajutorare şi voluntariat, nevoia de a fi mai responsabili în acţiuni de protejare a mediului – clasa a V-a B.
- „Îl accept pe cel de lângă mine“ – Activitatea a avut drept scop cunoaşterea şi respectarea valorilor democratice, armonizarea şi exersarea propriului sistem de valori în acord cu cel social, formarea conduitei participării la viaţa socială. La început, a fost vizionat spotul TV ,, Pentru diversitate. Împotriva discriminării“, realizat de Uniunea Europeană şi MTV, care ilustrează tema diversităţii şi a egalităţii într-o multitudine de chipuri umane din toate părţile lumii. După o discuţie frontală, elevii au concluzionat că, oricât am fi de diferiţi, suntem egali şi trebuie să acceptăm cu toţii această diversitate. Ulterior, ei au primit un chestionar pe aceeaşi temă (chestionar privind discriminarea multiplă). Discutând problemele ridicate din chestionar, elevii s-au referit în mod special la discriminarea etnică. Pe flipchart, prin metoda Ciorchinelui, s-au stabilit cauzele şi consecinţele conflictului etnic, elevii propunând soluţii pentru combaterea acestuia. În continuare, pentru a da un exemplu de discriminare, s-a apelat la fabula „Câinele şi căţelul“, de Grigore Alexandrescu, a cărei morală (,,Aceasta între noi adesea o vedem, /Şi numai cu cei mari egalitate vrem“) a fost comentată de elevi. Apoi elevii au fost împărţiţi în patru grupe. Fiecare grupă a avut drept sarcină realizarea unui poster cu reguli ce trebuie respectate pentru a fi mai toleranţi. După finalizarea posterelor, fiecare grupă şi-a ales câte un lider care să prezinte în faţa clasei regulile stabilite. Activitatea se încheie după ce toate grupele şi-au prezentat posterele. Elevii au fost răsplătiţi cu aprecieri verbale şi aplauze – clasa a VI-a B, prof. Anechiforesei Lăcrămioara.
- „Minorităţi minore“ – Prezentarea filmului proiectului realizat de Fundaţia Corona, proiect la care şcoala noastră a obţinut premiul III – clasele IV B, V A, VI B, VII A, VII C, VIII C, prof. Mihăilă Doina, prof. Marian Mihaela.
- „Cel mai bun afiş“ – Concurs de afişe realizate de elevi, în vederea participării la concursul „Educaţie Globală“ – prof. Chiruţă Simona, bibl. Stan Doriana.
- „ShoeBox“ – Pregătirea pentru Campania iniţiată de AREAS Suceava – activitate coordonată de Consiliul Şcolar al elevilor şcolii noastre.
- „Meseria mea pentru ceilalţi“ – Participare la proiectul Fundaţiei Terre des Hommes – „Ziua Ştafetei. Acum decid eu!“ – elevi din clasele VI A, VII A, VII C, VIII A, VIII B, VIII C – prof. Paşcovici Elena; mentori: ec. Zancu Mirela, asist. medical Alupoaicei Maria, prof. Stoleriu Cristina, prof. Mărian Mihaela, prof. Anechiforesei Lăcrămioara.
- „Cântecul meseriilor“ (moment artistic) – Clasa a II-a C, prof. Filip Elena.
- „Scandal în oala cu ciorbă“ (moment artistic) – Clasa a III-a A, prof. Loghin Felicia.
- „Hrana noastră depinde de noi toţi“ – Prezentarea obiectivelor globale ONU: 2, 3, 13, 14, 15; joc de rol şi discuţii despre necesitatea reducerii risipei de alimente, despre soluţii care să ajute la reducerea sărăciei în lume – clasele II C, VI B, prof. Filip Elena, Anechiforesei Lăcrămioara.
- „Fructele şi sănătatea noastră“ (activitate practică) – Clasele Preg. A şi Preg. B, I A, II C, III B, III C, IV B, VII B, prof. Lupu Ana, Ichim Mihaela, Dascălu Nicoleta, Filip Elena, Ţugui Magda, Gherman Roxana, Mărian Mihaela, Ştefănescu Gabriela.
Elena Paşcovici
Liceul Teoretic Constantin Şerban, Aleşd
Este un eveniment de sensibilizare la nivel european, care se desfăşoară anual în educaţia formală şi non-formală pe continent, având teme diferite în fiecare an. Scopul educaţiei globale este de a încuraja educatorii şi cursanţii să exploreze activităţile educaţionale pentru cetăţenia globală. Săptămâna Educaţiei Globale abordează aspecte legate de diversitate şi inegalitate la nivel local şi global şi încearcă să încurajeze; conştientizarea lumii extinse şi al rolului nostru de cetăţeni ai lumii; atitudini de respect pentru diversitate şi abilităţi de comunicare. Săptămâna Educaţiei Globale a devenit tradiţie în ţara noastră. În fiecare an, în şcoli se organizează activităţi în spiritul obiectivelor şi scopului stabilit, se propune familiarizarea elevilor, părinţilor şi cadrelor didactice cu principiile şi valorile educaţiei globale şi să creeze un cadru pentru înţelegerea drepturilor şi responsabilităţilor cetăţeniei europene. În cadrul acestui eveniment educaţional, elevii profesorii şi familiile elevilor sunt implicaţi în diverse activităţi pentru a înţelege ce înseamnă responsabilitatea privind toleranţa şi solidaritatea şi de a crea şi facilita realizarea unor parteneriate cu alţi actori educaţionali. În acest spirit, la Liceul Teoretic Constantin Şerban, din oraşul Aleşd, judeţul Bihor, în săptămâna 20-24 noiembrie sau desfăşurat activităţi având ca temă: „Lumea mea depinde de noi“. Pentru ca activităţile să aibă eficienţă maximă, iniţiatorii le-au dat şi o notă de atractivitate ludică. Sau desfăşurat trei activităţi care au antrenat întregul efectiv de elevi, din gimnaziu şi liceu – LUMEA MAGICĂ A CĂRŢILOR. Clasele de gimnaziu şi-au ales o carte sau o poveste şi în spiritul acesteia şi-au amenajat clasele apelând la creativitate şi inventivitate. Clasele de liceu au „adoptat“ câte două clase de gimnaziu, dând viaţă personajelor din cartea sau povestea aleasă de gimnazişti adoptaţi, într-o activitate festivă sub formă de concurs. În prezenţa a câtorva sute de elevi transformaţi în susţinători, în sala de gimnastică a liceului, în faţa unui juriu de „specialişti“ (elevi) s-au perindat personaje din poveşti în costumaţii cât mai sugestive folosind şi un limbaj adecvat. La acest spectacol festiv, clasamentul s-a făcut doar pentru clasele de liceu, iar pentru clasele gimnaziale juriul a făcut departajarea în funcţie de originalitate, autenticitate în ornarea claselor. PREMII LICEU: 1. Clasa XII B – cu „Popa Tanda“; 2. Clasa X B – cu „Un pedagog de şcoală nouă“; 3. Clasa XII A – cu „Baltagul“. PREMII GIMNAZIU: 1. Clasa VI E cu „Domnul Goe“; 2. VII D cu „Amintiri din copilărie“; 3. VII C – cu „Războiul stelelor“. 2. „ŞI TU FACI PARTE DIN LUMEA MEA”, o activitate impresionantă având ca scop strângerea de fonduri pentru eleva Mădălina Macovei, cls. a IX-a A, ţintuită în scaun cu rotile, care se deplasează cu un cărucior propulsat de o baterie, care s-a consumat după doi ani de funcţiune. Preţul bateriei este aproximativ cu preţul căruciorului, (cca. 4 mii lei). Reamintim faptul că şi căruciorul a fost donat de elevii şcolii tot cu ocazia unei activităţi caritabile. Vineri 24 noiembrie s-a organizat un cros la care sau înscris 275 de elevi care au alergat pentru Mădălina. Alături de elevi au alergat şi cadre didactice în frunte cu d-na Liliana Antonescu, directorul liceului. 3. „LUMEA MEA E ŞCOALA“ – În acelaşi scop caritabil s-a organizat un „anticariat“ cu cărţi aduse şi donate de elevi. Pe holurile şcolii s-a organizat o interesantă expoziţie de desene şi machete din şi despre şcoală.
Nicu RĂCUCIU