
Foto: Guvernul României
Ce spune doamna ministru al educației, Ligia Deca, este frumos și încurajator: sunt în discuție nu unu, ci trei scenarii de construire a grilei de salarizare în sistemul de învățământ și toate pornesc de la principiul că salariul profesorului debutant din învățământul preuniversitar și salariul asistentului universitar este egal cu salariul mediu brut pe economie, iar de acolo începând, se calculează celelalte salarii din grilă: „S-a agreat că se va merge pe trei scenarii de grile, una dintre aceste grile fiind cea lucrată deja la Ministerul Educației, împreună cu federațiile sindicale, la sfârșitul anului trecut-începutul acestui an. (…) Au existat discuții pe această temă. A rămas ca în analiza celor trei scenarii să fie stabilit acest salariu. S-a discutat, în linii mari, despre o echivalență cu anumite poziții din grila de la sănătate.” Doamna ministru schițează și un exemplu: „Cam aceasta a fost discuția, ca un profesor cu peste 25 de ani vechime, gradul 1, să aibă o echivalență cu o funcție din contextul grilei de la sănătate, cu un anumit tip de medic. Vă rog să-mi permiteți să nu intru în detalii, pentru că a rămas o chestiune care va fi analizată de către grupurile tehnice și va face parte dintre cele trei variante.”
Doamna ministrul al educației accentuează: „Ca principiu, așa cum Ordonanța de urgență 57 statuează, se pleacă de la salariul debutantului sau asistentului universitar, egal cu salariul mediu brut pe economie și nu vor fi afectate alte creșteri procentuale ale salariilor care sunt deja prevăzute în lege și aici mă refer, de exemplu, la gradația de merit sau la sporul de dirigenție.”
Discuțiile, deocamdată, sunt incipiente, însă de pe acum e de luat în seamă cu un anume frison ceea ce, la sfârșit de tot, doamna ministru spune, fie și ca o semnalare de moment: „Ceea ce trebuie să stabilim este modul în care acest nou sistem de salarizare din învățământ reușește să fie și sustenabil din punct de vedere financiar.”