A fost publicat în Monitorul Oficial noul Regulament de organizare și funcționare al unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP). Regulile se aplică din anul școlar 2024-2025, care începe pentru profesori la 1 septembrie și pentru elevi la 9 septembrie.
Printre noutățile conținute de ROFUIP 2024 se numără introducerea notei la purtare în fiecare modul, prevederile despre concursul separat de admitere în clasa a IX-a, câte un profesor responsabil cu proiectele europene în fiecare școală, cursuri de educație parentală și cursuri online sau hibrid pentru elevii aflați în situații excepționale.
De asemenea, noul regulament, care va intra în vigoare începând chiar din această toamnă, mai prevede diminuarea notei la purtare pentru absențele nemotivate.
Concret, începând cu anul școlar 2024-2025, elevii vor primi în anul școlar cinci note la purtare pentru fiecare modul, iar la final se va face media acestora, care va fi scăzută cu un punct pentru fiecare 20 de absențe nemotivate.
Astfel, elevii care au medie la purtare mai mică decât opt în anul școlar anterior nu pot fi admiși în unitățile de învățământ cu profil militar, teologic și pedagogic, prevede noul statut al elevilor.
De asemenea, a fost publicat în Monitorul Oficial și Statutul Elevului 2024. Printre noutăți se numără amenajarea așa-zisei săli de detenție, interzicerea telefoanelor mobile în timpul orelor și tipul de sancțiuni care vor fi aplicate elevilor în noul an școlar. Astfel, potrivit noului Statut, începând din anul școlar 2024-2025, elevii care deranjează orele vor putea fi mutați într-o altă sală, sub supravegherea obligatorie a unui cadru didactic sau a unui cadru didactic auxiliar.
Tot din anul școlar 2024-2025, elevii vor putea fi sancționați cu retragerea temporară sau pe durata întregului an școlar a burselor. De asemenea, se micșorează numărul de absențe de la care poate fi scăzută nota la purtare. Astfel, aceasta va scădea cu un punct pentru fiecare 20 de absențe nemotivate pe an, în loc de 40 de absențe, cum propusese inițial Ministerul Educației în proiectul de statut.