Remus Pricopie, rectorul SNSPA: „Profesorul îl ajută pe elev să progreseze, chiar și în condițiile izolării sociale”

FLORIN ANTONESCU

O videoconferință internațională de experți în educație găzduită de Esteban Bullrich, senator, fost ministru al educației în Argentina și Vikas Pota, fondator și CEO al organizației Mission Education din Marea Britanie, a dezbătut provocările cu care se confruntă educaţia globală în cotextul crizei generate de noul coronavirus, când închiderea școlilor afectează peste 1,3 miliarde de elevi din întreaga lume și a vizat să identifice soluțiile pentru depășirea stării actuale. România a fost reprezentată de prof. univ. dr. Remus Pricopie, rectorul Școlii Naționale de Studii Politice și Administrative (SNSPA), fost ministru al educației naționale.

Grupul de experți este format din actuali și foşti miniştri ai educației din Africa de Sud, Argentina, Brazilia, Corea de Sud, Grecia, Noua Zeelandă, Rusia, Paraguay, România, din reprezentanți ai Băncii Mondiale și OECD, manageri de companii multinaționale din Marea Britanie, SUA, Brazilia, Turcia, Africa de Sud, Elveția, Danemarca. Participanții la reuniune au analizat și au atras atenția că în situația impusă în acest moment, „accesul limitat la educație al copiilor care provin din mediile dezavantajate socio-economic va avea efecte pe termen lung”. Criza actuală, s-a subliniat, „arată cât de inflexibile și neadaptate la noile tehnologii sunt sistemele de educație din anumite state. Totodată, există diferențe mari între țări, chiar și în interiorul acestora, între diverse regiuni sau între mediul urban și mediul rural, în materie de alfabetizare digitală și acces la resurse digitale. Este nevoie de conturarea unor soluții pe termen lung, pentru asigurarea resurselor necesare celor care învață acasă și pentru a evita abandonul şcolar, în special acolo unde programele și platformele de învățare la distanță nu pot fi implementate”.

Pornind de la acest context, a accentuat prof. univ. dr. Remus Pricopie, „cu siguranță, viitorul apropiat va aduce modificări majore în modul în care este privit procesul de educație, ceea ce, evident, va determina modificări legislative și reforme profunde, astfel încât componenta digitală a procesului de învățare să devină o constantă și nu o opțiune.” Rectorul SNSPA a reiterat cerința nu numai de a investi în infrastructura digitală educațională, ci și de a recunoaște rolul profesorului în procesul de învățare, indiferent dacă vorbim de învățarea clasică, în școală sau de ghidarea procesului de educație în mediul virtual: „Criza demonstrează, înca o dată, că educația nu se poate face fără să existe un arhitect al procesului de învățare, la nivelul fiecarei clase, iar acest arhitect nu este ministrul educației, nu este primarul, care are responsabilitatea infrastructurii școlare, nu este inspectorul școlar, nu este directorul școlii, ci profesorul, cel care, cu dedicație și profesionalism, alimentează curiozitatea fiecarui elev în parte și îl ajuta să progreseze, chiar și în condițiile izolării sociale, determinate de pandemia Covid-19. Prin urmare, orice investiție în profesori este o investiție în copiii noștri și în viitorul țării.”