Analiza procesului de elaborare a deciziei pedagogice în perspectivă managerială valorifică un nou model de conducere socială. Această perspectivă marchează evoluția istorică a managementului: a) teleologică, prin saltul de la conducerea administrativă, birocratică (parcelară, standardizată, punctuală, reproductivă), tipică societății industrializate timpurii, la conducerea managerială, conceptuală (globală, optimă, strategică, inovatoare), afirmată în societatea postindustrială, informațională, bazată pe cunoaștere; b) metodologică, prin valorificarea interdisciplinară a modelelor de conducere afirmate în economie, sociologie, psihologie socială etc.
Procesul de decizie managerială în societatea postmodernă, informațională, bazată pe cunoaștere, angajează saltul de la abordarea administrativă, behavioristă a conducerii, centrată asupra relației stimul – răspuns, la dimensiunea constructivistă a conducerii, realizabilă în plan pedagogic pe parcursul unui traseu dinamic dezvoltat între: a) cerințele mediului exprimate la nivel:
a-1) obiectiv (prin funcția și structura de bază a educației);
a-2) subiectiv (prin finalitățile educației); a-3) normativ (prin axiome, legi, principii ale educației).
Modelul managerial afirmat istoric în ultimele decenii evidențiază existența mai multor etape necesare în procesul de elaborare a deciziei sociale, pe care o putem interpreta (și) din perspectivă pedagogică (vezi T.T. Paterson, Theorie du management, Gauthier-Villars, Paris, 1969, p. 24).
1) Receptarea informației. Poate fi realizată la diferite niveluri de referință, susținute gradual, progresiv, în termeni psihologici de percepție, reprezentare, cunoaștere logică/rațională/conceptuală; presupune o înțelegere a „stimulilor”, care trebuie receptați și interiorizați ca cerințe: a) obiective – exprimate prin funcția generală a educației (formarea-dezvoltarea personalității) și structura de bază a educației (corelația educator-educat); b) subiective, exprimate prin finalitățile educației (ideal, scopuri generale; obiective generale, specifice, concrete); c) normative, exprimate prin axiome, legi, principii ale educației/instruirii.
2) Identificarea problemei fundamentale. Poate fi realizată prin analiza globală, optimă, strategică, inovatoare a structurii de funcționare a educației, la nivel de model-ideal. Implică elaborarea proiectului pedagogic curricular realizabil într-un context determinat (sistem de învățământ, proces de învățământ, activități concrete, de educație/instruire/orientare/consiliere/cercetare pedagogică etc.); situații concrete condiționate de raporturile existente între activitatea concretă și resursele pedagogice (informaționale, umane, didactico-materiale, financiare) existente.
3) Alegerea unui mod de acțiune în context pedagogic determinat. Implică: a) elaborarea mesajului pedagogic optim/optimizat/optimizabil la nivelul interdependenței necesare permanent între informare – formare pozitivă (din perspectiva educatului); b) construcția permanentă a repertoriului comun (educator-educat), (auto)perfectibil în plan cognitiv, dar și noncognitiv (afectiv, motivațional, volitiv, caracterial).
4) Aplicarea și perfecționarea modului de acțiune prin strategii de dirijare a educației (care integrează diferite metode didactice, forme de organizare, stiluri manageriale) și de evaluare/autoevaluare (inițială, continuă, finală) a rezultatelor educației/instruirii etc. pe diferite circuite de conexiune inversă (externe și interne), raportabile permanent la un context intern și extern deschis.
Tipurile de decizie socială, determinate managerial, pot fi integrate într-un sistem adaptabil la specificul domeniului de referință. La baza lor este situată funcția managerială de organizare-planificare a activității de referință (pedagogică), desfășurată vertical, la nivel: a) politic – prin decizii de politică a educației; b) de programare – prin decizii care vizează elaborarea programelor școlare etc. c) de interpretare – prin decizii cu scop de reglare-autoreglare a activității; d) de operare rutinară – vezi decizii punctuale; e) de operare automatizată – prin decizii reproductive.
Prof. univ. dr. Sorin CRISTEA
Procesul de decizie managerială în societatea postmodernă, informațională, bazată pe cunoaștere, angajează saltul de la abordarea administrativă, behavioristă a conducerii, centrată asupra relației stimul – răspuns, la dimensiunea constructivistă a conducerii, realizabilă în plan pedagogic pe parcursul unui traseu dinamic dezvoltat între: a) cerințele mediului exprimate la nivel:
a-1) obiectiv (prin funcția și structura de bază a educației);
a-2) subiectiv (prin finalitățile educației); a-3) normativ (prin axiome, legi, principii ale educației).
Modelul managerial afirmat istoric în ultimele decenii evidențiază existența mai multor etape necesare în procesul de elaborare a deciziei sociale, pe care o putem interpreta (și) din perspectivă pedagogică (vezi T.T. Paterson, Theorie du management, Gauthier-Villars, Paris, 1969, p. 24).
1) Receptarea informației. Poate fi realizată la diferite niveluri de referință, susținute gradual, progresiv, în termeni psihologici de percepție, reprezentare, cunoaștere logică/rațională/conceptuală; presupune o înțelegere a „stimulilor”, care trebuie receptați și interiorizați ca cerințe: a) obiective – exprimate prin funcția generală a educației (formarea-dezvoltarea personalității) și structura de bază a educației (corelația educator-educat); b) subiective, exprimate prin finalitățile educației (ideal, scopuri generale; obiective generale, specifice, concrete); c) normative, exprimate prin axiome, legi, principii ale educației/instruirii.
2) Identificarea problemei fundamentale. Poate fi realizată prin analiza globală, optimă, strategică, inovatoare a structurii de funcționare a educației, la nivel de model-ideal. Implică elaborarea proiectului pedagogic curricular realizabil într-un context determinat (sistem de învățământ, proces de învățământ, activități concrete, de educație/instruire/orientare/consiliere/cercetare pedagogică etc.); situații concrete condiționate de raporturile existente între activitatea concretă și resursele pedagogice (informaționale, umane, didactico-materiale, financiare) existente.
3) Alegerea unui mod de acțiune în context pedagogic determinat. Implică: a) elaborarea mesajului pedagogic optim/optimizat/optimizabil la nivelul interdependenței necesare permanent între informare – formare pozitivă (din perspectiva educatului); b) construcția permanentă a repertoriului comun (educator-educat), (auto)perfectibil în plan cognitiv, dar și noncognitiv (afectiv, motivațional, volitiv, caracterial).
4) Aplicarea și perfecționarea modului de acțiune prin strategii de dirijare a educației (care integrează diferite metode didactice, forme de organizare, stiluri manageriale) și de evaluare/autoevaluare (inițială, continuă, finală) a rezultatelor educației/instruirii etc. pe diferite circuite de conexiune inversă (externe și interne), raportabile permanent la un context intern și extern deschis.
Tipurile de decizie socială, determinate managerial, pot fi integrate într-un sistem adaptabil la specificul domeniului de referință. La baza lor este situată funcția managerială de organizare-planificare a activității de referință (pedagogică), desfășurată vertical, la nivel: a) politic – prin decizii de politică a educației; b) de programare – prin decizii care vizează elaborarea programelor școlare etc. c) de interpretare – prin decizii cu scop de reglare-autoreglare a activității; d) de operare rutinară – vezi decizii punctuale; e) de operare automatizată – prin decizii reproductive.
Prof. univ. dr. Sorin CRISTEA