Recunoaștere prezidențială: „Profesorii sunt inima educației“

Recunoaștere prezidențială: „Profesorii sunt inima educației“
Foto: Administrația Prezidențială

„Profesorii sunt inima educației“, spune președintele Klaus Iohannis în mesajul  transmis la Transforming Education Summit, organizat la sediul Organizației Națiunilor Unite din New York, în marja sesiunii 77 a Adunării Generale a ONU; și continuă președintele în mesajul său: „Ca parte a reformelor recente, România s-a angajat să le asigure profesorilor din societatea noastră o pregătire inițială și continuă adecvată, salarii motivante și un statut profesional înalt. De asemenea, facem eforturi să oferim profesorilor o mai mare autonomie în organizarea activităților școlare. Participarea profesorilor la procesul decizional este esențială pentru implicarea lor în transformarea sistemelor noastre educaționale. În ultimul an, am inițiat în România un proces de reflecție asupra educației privind schimbările climatice și dezvoltarea durabilă. Acesta s-a transformat într-o viziune strategică concretă, integrând în procesul educațional filosofia Obiectivelor de Dezvoltare Durabilă. În această privință, tânăra generație este un aliat puternic! Rolul profesorilor rămâne însă esențial pentru a ne asigura că toți copiii dobândesc competențele necesare pentru a proteja resursele și frumusețea planetei noastre.“

Ce spune președintele ferm despre profesori, inima educației, reprezintă o recunoaștere fără echivoc a locului, rolului și rostului profesorului. Poate fi socotită o repunere în drepturi, cu atât mai mult de apreciat, cu cât e formulată în contextul persistent de ceva vreme al exprimărilor insistente (care se vor a fi și docte) cum că profesorul să nu se mai considere el „centrul clasei“, „atotștiutorul“, „deținătorul…“ (a ce?!), iar ceea ce se face în domeniul educației să nu vizeze altceva decât „interesul elevului“, „starea de bine a elevului“, interesul și starea de bine ale profesorului fiind considerate de la sine în afara discuției.

Iată, de data aceasta, de la nivel prezidențial, în context global, locul central și rolul vital în educației îi sunt reconoscute profesorului.

ONU admite că sistemele de învățământ nu sunt la înălțime

La același summit, secretarul general al ONU, Antonio Guterres, a recunoscut că sistemele de învățământ din statele lumii „nu sunt la înălțime“ și a accentuat: „Chiar și în țările dezvoltate, sistemele de învățământ adâncesc adesea inegalitățile în loc să le reducă, iar aceasta, din generație în generație. În loc să ne apropie, educația devine o sursă de mare diviziune.“ Secretarul general al ONU a atras atenția asupra mecanismelor de învățământ care „degradează elevii și societățile, favorizând învățarea prin memorare și cursa pentru cea mai bună notă“.
În opinia secretarului general al ONU, „într-o epocă a dezinformării galopante, a negării climatului și a atacurilor asupra drepturilor omului, avem nevoie de sisteme educaționale care să separe faptele de teoriile conspirației, să insufle respectul pentru știință și să ilustreze umanitatea în toată diversitatea ei“.