Interviu cu prof. Cornel Noană, directorul Colegiului Național Unirea, din Focșani

Stimate domnule director Cornel Noană, ne întoarcem, iată, la Colegiul Național Unirea, din Focșani, după o perioadă de câțiva ani. Ce s‑a mai petrecut frumos și bun la CN Unirea, unul dintre cele mai prestigioase colegii din țară?  Ce realizări ați punctat în ultimii ani?

Evidența numerică ar spune că s‑au mai adăugat niște ani la o vârstă deja  respectabilă, dar ne place să credem că și acumulările valorice ale școlii au crescut corespunzător! Am sărbătorit, în ianuarie 2016, 150 de ani de existență, prilej de bilanțuri și creionări de  noi perspective și nu încetăm să credem că cele mai mari realizări ale unei școli de tradiție nu pot fi decât cele care urmează, după cum cei mai mulți ani sunt cei în care   vor dăinui nu numai școala, ci și valorile, principiile și responsabilitățile  pe care aceasta le insuflă generațiilor.

Poate părea banal, dar dacă afirmăm, așa, punctual, cum ne cereți, că rezultatele foarte bune la examenele naționale sunt certitudine, că numărul distincțiilor la concursurile și olimpiadelor naționale și internaționale este semnificativ (ultima disciplină intrată în galerie este Geografia, prin elevul Toma Adrian, medalie de aur la Olimpiada internațională de la Beijing), că absolvenții noștri sunt admiși, deopotrivă, la universități recunoscute pentru rigoarea admiterilor, atât din țară, cât și din străînătate… ei bine, aș zice că ne menținem nu neapărat un trend ascendent, ci, mai ales, o anumită altitudine a performanței, obligați fiind atât de așteptările elevilor noștri, cât și de conștiința profesională a colegilor mei.

Suntem la rubrica Școala Performanței, deci să vorbim despre performanțele elevilor, dar, evident, și ale cadrelor didactice de la Colegiul Național Unirea.

O să vă surprind sau poate că nu, dar pentru mine și pentru foarte mulți dintre colegii mei, adevărata performanță e dată nu de rezultatele obținute la olimpiade și concursuri, ci la ceea ce le rămâne după școală elevilor: un stil de muncă, o tehnică de proiectare a țintelor mai apropiate sau mai depărtate, o cultură generală solidă și, nu în ultimul rând, un set de valori care să le ghideze întreaga viață.

Totuși, domnule director Cornel Noană, concret vorbind, ce reprezintă performanța pentru Colegiul Național Unirea? Este CN Unirea o pepinieră de performeri?

Evident că performanțele, în accepțiunea lor clasică, nu pot lipsi nici din preocupările noastre, nici din cele ale elevilor și ele apar pentru că la CNU se întâlnesc elevii cei mai buni cu profesori care pot și sunt dispuși să‑i ajute în demersurile lor. Nu facem însă din obținerea lor un scop în sine, încercând să nu ne ascundem în spatele lor (există acest pericol  peste tot unde există rezultate la vârf). Încercăm mereu să‑i facem pe elevi să‑și găsească cea mai bună variantă a lor!

Dacă ne referim la traseul profesional al absolvenților noștri, putem spune, fără a greși, că CNU este o pepinieră de performeri!

Care sunt domeniile în care excelează elevii de la CN Unirea? Cât de dinamică, de flexibilă este oferta școlară, astăzi, într‑o lume în care totul se schimbă rapid, se upgradează aproape de la o zi la alta? 

Nu există mari fluctuații în oferta noastră școlară, fiind aproape la fel ca în toate școlile de acest nivel din țară, dar cred că ne caracterizează tendința permanentă de a fi conectați la aplicabilitatea cunoștințelor teoretice în domenii de interes. Aș exemplifica prin existența preocupării de a introduce robotica printre activitățile extracurriculare (menționez că o echipă a liceului a reprezentat România la WRO în Thailanda) sau prin încercarea programelor „Laboratorul în valiză“ sau „Școală fără ghiozdan“ de a demonstra că putem folosi IT‑ul și telefoanele în procesul didactic, asta într‑o perioadă în care foarte multă lume cere interzicerea telefoanelor mobile în școală. E ca și cum am interzice  calculatoarele, căci unele telefoane sunt chiar mai performante decât acestea.

Unde îi regăsim pe absolvenții Colegiului Național Unirea, din Focșani? Către ce zone se îndreaptă acești tineri?

Îmi place să cred că, într‑o primă etapă, ei devin studenți ai unor universități prestigioase din țară și nu numai, traseul profesional fiind, din informațiile pe care le avem, foarte bine conturat și cu realizări marcante într‑un peisaj destul de sărac…

Vorbim despre performanță, despre  licee de top. Cum comentați faptul că la trei colegii de vârf din Brașov elevii cu medii sub 8 sunt obligați să se mute la alte școli?

Alianța Colegiilor Centenare, prin Colegiul director din care fac și eu parte, și‑a exprimat un punct de vedere în urma consultărilor pe care mi‑l asum în întregime!

Ne întoarcem la absolvenți pentru a vă întreba care este portretul absolventului Colegiului Național Unirea, acum, în 2019?

Tocmai s‑a organizat la Focșani „Gala uniriștilor all times“ și au fost prezenți absolvenți ai liceului chiar din 1953, deci aș caracteriza absolvenții din toate promoțiile dacă aș putea… Nu pot lipsi însă din orice enumerare responsabilitatea, perseverența, entuziasmul și implicarea, onestitatea și, neapărat, îndrăzneala de a‑și fixa obiective înalte și priceperea de a le atinge.

Și o ultimă întrebare, credeți că la atingerea acestui nivel înalt la care se află CN Unirea a participat și faptul că face parte din Alianța Colegiilor Centenare?

ACC e mai mult decât o organizație, ea este, de fapt, o stare de spirit a învățământului performant peste secole, creator de elite intelectuale. Cu siguranță că apartenența la ACC înseamnă emulație, schimburi utile de experiență și dorința de a fi mereu mai bun decât cei de ieri.

Interviu realizat de Marcela GHEORGHIU

Distribuie acest articol!