Propunere de programă școlară: elemente de educație pentru drepturile la locul de muncăIncluderea la nivel de programă școlară a unor elemente de educație privind drepturile la locul de muncă, pentru informarea minimală a elevilor și studenților înainte de intrarea pe piața muncii, reprezintă scopul proiectului proiectului „Elevi activi = viitori cetățeni activi și lucrători respectați”, derulat de Asociația Politeia, în parteneriat cu Colegiul Național Gheorghe Lazăr București, Inspectoratul Școlar Județean Ialomița, Inspectoratul Școlar Județean Ilfov, Liceul Tehnologic Pamfil Șeicaru Ciorogârla și Sindicatul IT Timișoara (SITT), cu sprijinul financiar oferit de Active Citizens Fund România, program finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021.

Din proiect face parte studiul „Tinerii și piața muncii din România. Provocări, așteptări și cunoașterea drepturilor la locul de muncă”, lansat de Asociația Politeia. Studiul, realizat în perioada iunie-iulie 2022 pe un eșantion de 1500 de persoane cu vârsta între 16 și 34 de ani, analizează dificultățile cu care se confruntă tinerii pe piața muncii și nivelul de informare despre drepturile lor la locul de muncă. Studiul relevă în principal:

– cele mai importante aspecte în alegerea unui loc de muncă sunt indicate de către tineri beneficiile financiare, stabilitatea locului de muncă (contract de muncă pe perioada nedeterminată), posibilitatea de avansare în carieră, flexibilitatea programului

– satisfacția tinerilor cu locul de muncă scade cu cât cresc în vârstă și în experiență în muncă – persoanele peste 25 de ani sunt mai nemulțumite decât cele sub 25 de ani
– cele mai întâlnite probleme întâmpinate la locul de muncă sunt stresul și lucruri care țin de structura economiei din România – nivelul salarial scăzut raportat la munca depusă și dificultatea avansării/promovării
– 59% dintre respondenți spun că sunt informați cu privire la drepturile de care beneficiază ca angajați

– tinerii se informează mai mult de pe internet pe aceste teme și cel mai puțin de la școală sau de la sindicate

– cel mai scăzut grad de informare ține de posibilitatea de a intra într-un sindicat, iar cunoștințele privind rolul sindicatelor sunt mai degrabă superficiale – lipsa de cunoștințe privind drepturile ca angajat și rolul sindicatelor provine și din neincluderea acestor teme în programele școlare din învățământul preuniversitar, tinerii apreciind că este necesară discutarea acestor aspecte în școli într-o mai mare măsură

– alte subiecte despre care cei intervievați susțin că sunt mai puțin informați sunt felul în care se stabilesc beneficiile salariale, egalitatea de tratament la locul de muncă
Mihai Vasile, președintele Asociației Politeia, expert în politici publice: „Studiul pe care îl prezentăm astăzi ne arată clar o realitate pe care o bănuiam: există o nevoie importantă de informare privind drepturile la locul de muncă. Această informare, pentru a avea efect în viața celor care devin pentru prima dată angajați, trebuie să aibă loc cât mai devreme. Fără a încărca programa școlară, poate în cadrul disciplinelor existente, aceste noțiuni trebuie să își găsească loc. Am remarcat faptul că, în ciuda retoricii anti-sindicale din discursul public din România, imaginea sindicatelor este bună în rândul tinerilor. Așadar, interesul și deschiderea există, trebuie doar să facem pași mai hotărâți pentru a le oferi tinerilor informațiile de care depinde viitorul lor, mai ales în contextul în care condițiile de muncă par să devină din ce în ce mai grele, iar costul unui trai decent este tot mai puțin acoperit de salariile oferite pe piața muncii din România.”

Studiu_Asociat_ia_Politeia

Distribuie acest articol!