Interviu cu prof. Dumitru Damian, inspector general al ISJ Tulcea
Domnule inspector general, ne aflăm în etapa de foc, și la propriu, dar și la figurat, a examenelor naționale (spun ne aflăm, deoarece urmează cea de-a doua sesiune a BAC-ului). Sunteți mulțumit de cum au decurs acestea până acum?
Examenele naționale – sesiunea iunie-iulie 2014 – s-au desfășurat în județul Tulcea încadrându-se în prevederile metodologice, fără a se semnala disfuncții. Progresul este ilustrat prin procentul de promovabilitate mai ridicat decât în anii precedenți, obținut atât la evaluarea națională, cât și bacalaureat, astfel:
Din totalul de 1.660 de candidați înscriși la evaluarea națională au fost prezenți 1.621, obținându-se un procent de promovare de 62,86%;
Din 1.507 candidați înscriși la examenul de bacalaureat, s-au prezentat 1.346, obținându-se o promovare de 61%. Referindu-ne la promoția 2014, procentul de promovare a fost de 68,43% (763 de promovați din 1.115 candidați prezenți).
La nivel național s-a constatat faptul că un procent semnificativ de absolvenți atât de clasa a VIII-a, cât și de clasa a XII-a a preferat să nu se prezinte. Care este situația în județul dvs. și cât de normală vi se pare această situație?
Aproximativ 25% din elevii claselor a VIII-a, respectiv a XII-a, a XIII-a nu s-au prezentat la examenele finale. O parte importantă dintre aceștia este în situație de corigență/neîncheiată, urmând a se hotărî după promovare. O altă parte cu preponderență dintre absolvenții cursului liceal seral a ales să nu se înscrie în prima sesiune de bacalaureat pentru a-și îmbunătăți pregătirea pentru sesiunile următoare.
Atât evaluările naționale, cât și examenul de bacalaureat, dar și cel de definitivat s-au soldat și anul acesta cu scandaluri. Care a fost situația în jud. Tulcea? Cât de bine au înțeles cadrele didactice (și elevii, deopotrivă) că toleranța 0 la fraudă nu este o figură de stil?
Examenele naționale s-au desfășurat fără abateri din partea candidaților sau a cadrelor didactice. Nu s-au semnalat cazuri de fraudă și toți cei implicați au înțeles să respecte regulile, asigurându-se cadrul legal și obiectiv în desfășurarea acestor activități.
Cum stați, de asemenea, la capitolul personal didactic calificat? De acest aspect, știm cu toții, depinde mult calitatea actului educațional.
Ponderea personalului didactic necalificat a fost în anul precedent de aproximativ 7% și sperăm ca în anul școlar viitor să o menținem la circa 5%. Aceasta în condițiile în care la examenul de titularizare pe posturile didactice vacante, din 179 candidați, 149 au obținut note mai mari de 5, însemnând 83,24%. Cu drept de a opta pentru un post titularizabil s-au înscris 92 de candidați care au obținut note între 7 și 10. Din păcate, doar 28 de cadre didactice s-au titularizat în sesiunea desfășurată conform calendarului mișcării personalului didactic, 89 au preferat să opteze pentru un post de suplinitor pe o perioadă determinată.
Examenul pentru definitivare în învățământ a cuprins 48 de candidați, din care 28 l-au promovat (58,33%). O parte din cei respinși însă vor pierde postul didactic ocupat, conform prevederilor legale.
Ce face Inspectoratul Școlar Județean Tulcea pentru calitatea actului educațional într-o epocă în care se pune un tot mai mare accent pe autodepășire și învățare pe tot parcursul vieții?
Calitatea actului educațional este prioritate la nivelul învățământului tulcean, ca de altfel și a celui la nivel național. Ne propunem în continuare cuprinderea unui număr cât mai mare de cadre didactice în programe de formare, de preferat prin proiecte europene și programe acreditate, care să cuprindă o arie variată de module, atât pe specialitate, cât și în domeniul metodic, psihologic și pedagogic. Aceste ultime aspecte impun o abordare foarte serioasă și consecventă în rândul cadrelor didactice, în condițiile în care beneficiarii actului didactic – elevii – sunt supuși unor influențe de multe ori nocive, provenind atât din mediul familial, cât și din societatea civilă. De asemenea, în același context, vom insista pe activitățile de consiliere școlară și orientare în alegerea carierei desfășurate în unitățile de învățământ, implicând și unitățile conexe, respectiv Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională, cu care derulăm, de altfel, o foarte bună colaborare.
Promovăm în continuare un învățământ formativ, punând accent pe latura practic-aplicativă, pe formarea de competențe și abilități care să-i pregătească pe tineri, să-i ajute să se adapteze la o societate dinamică, în permanentă schimbare!
Cum stăm la capitolul învățământ de performanță? Vă pun această `ntrebare deoarece, la nivel internațional, olimpicii noștri se umplu de medalii.
Cu toții dorim să obținem performanță în educarea și instruirea elevilor și nu întotdeauna obținem rezultatele așteptate. Spunem aceasta deoarece an de an ne propunem să depășim performanțele anterioare. Am obținut în acest an școlar 52 de premii și mențiuni la olimpiadele și concursurile școlare naționale și internaționale (7 premii și mențiuni la etapa internațională a olimpiadei de limbă rusă, maternă și modernă). Sigur că ne dorim mai mult, vrem performanțe la toate disciplinele. În acest scop, ne-ar fi de mare sprijin centrele de excelență, la care a trebuit să renunțăm din motive financiare. Eforturile se concentrează spre identificarea de surse de finanțare pentru reînființarea acestora.
Trebuie să apreciem efortul cadrelor didactice care depun o muncă suplimentară pentru a pregăti elevii capabili de performanță fiind stimulați doar de dăruirea pentru profesie, fără a aștepta alte recompense!…
Deși suntem în miez de vară și de vacanțe, anul școlar următor se prefigurează deja. Care sunt cele mai importante direcții pe care veți acționa? Ce măsuri urgente urmează să luați pentru învățământul tulcean?
Pentru viitorul apropiat și mai îndepărtat ne propunem măsuri și acțiuni care să îmbunătățească condițiile de pregătire și de instruire a elevilor, să creeze ambientul optim pentru obținerea performanței, să asigure cadrelor didactice logistica necesară realizării acestora. Ne gândim la o infrastructură care să asigure dotarea tehnico-materială corespunzătoare a unităților școlare, condiții igienico-sanitare care să mențină sănătatea elevilor și personalului din școlile noastre la un alt standard, o încadrare cu personal didactic care să ofere tuturor elevilor șanse egale de pregătire. Pentru aceasta ne propunem utilizarea eficientă a resurselor existente, dar și accesarea de proiecte europene care să ofere suportul material și financiar pentru realizarea acestor obiective.
Avem în vedere patru proiecte POSDRU în care suntem fie beneficiari, fie parteneri ai altor inspectorate școlare, al căror obiect este formarea și dezvoltarea de competențe-cheie pentru optimizarea pregătirii elevilor în vederea obținerii unor rezultate superioare la examenele naționale; creșterea numărului de copii/tineri reintegrați în sistemul de învățământ care finalizează cel puțin ciclul primar de școlaritate și susținerea preșcolarilor și elevilor proveniți din comunități dezavantajate din județele Tulcea și Brăila, prin operațiuni integrate, pentru reducerea abandonului școlar și a riscului de părăsire timpurie a școlii.
De asemenea, s-au proiectat și sunt în curs de derulare prin finanțare guvernamentală trei campusuri școlare, localizate la Colegiul Agricol Nicolae Cornățeanu, din Tulcea, Liceul Tehnologic Topolog – pentru zona rurală înconjurătoare, și Liceul Teoretic Jean Bart, din Sulina – pentru zona Deltei Dunării.
În câteva cuvinte, domnule inspector general, care este opinia dvs. despre OUG 49, care modifică masiv Legea 1/2011, intrată în istorie ca Legea Funeriu?
Prevederile OUG 49 care modifică Legea Educației Naționale, Legea nr. 1/2011, răspund unor propuneri și solicitări ale cadrelor didactice în urma unor întâlniri cu reprezentanți ai MEN, desfășurate inclusiv în județul Tulcea. Acestea au ca scop să completeze sau să modifice unele prevederi ale Legii educației, fiind în avantajul creșterii calității educației, dar și democratizării sistemului de învățământ, vizând transformarea în realitate a sintagmei „școala românească este o școală a comunității”!
Interviu realizat de Marcela GHEORGHIU