De șase ani, proiectul Merito aduce în fața publicului și în lumina reflectoarelor scenei profesori care găsesc modalități creative de a implica elevii în lecție, care lucrează cu pasiunile și aptitudinile elevilor, care cresc nivelul elevilor cu două-trei puncte, care angrenează comunitatea locală în creșterea calității educației în școală. Până acum, 67 de cadre didactice au pășit pe scenă. Cei 12 profesori premiați anul acesta au fost selectați și în funcție de gradul de inovație la clasă și în afara acesteia în ultimul an și de măsura în care își împărtășesc practicile cu alte cadre didactice.
Ideea proiectului Merito a luat naștere în timpul summit-ului Romanian Business Leaders (RBL) din 2015, din nevoia de a crea contexte în care dascălii să fie apreciați, să lucreze împreună și să-și împărtășească experiența pentru învățarea altor profesori. Misiunea asumată de la început a proiectului a fost de a transforma meseria de profesor în România, în sensul de a o profesionaliza, de a o face din nou dezirabilă pentru tineri și apreciată în societate.
„Vrem să îi descoperim pe profesorii valoroși din România. Nu le-am mulțumit destul pentru rolul pe care îl joacă în societate: ei sunt formatori de oameni. E momentul să îndreptăm acest lucru – să le arătăm recunoștința noastră, respectul nostru, pentru că sunt parte din elita profesioniștilor României. Numai cu o educație de bună și înaltă calitate putem să fim o țară respectată, apreciată și stăpână pe viitorul ei“, spunea atunci, la început, Măriuca Talpeș, inițiatoarea ideii și cofondator Bitdefender.
Din 2016, RBL caută opt profiluri de profesori Merito: profesori care găsesc modalități creative de a implica elevii în lecție; profesori de la țară care lucrează cu pasiune în condiții dificile; profesori care pregătesc elevi olimpici; educatori care oferă acces la educație timpurie de calitate; profesori care lucrează cu pasiunile și aptitudinile elevilor; profesori care cresc nivelul elevilor cu două-trei puncte în școli modeste sau în condiții defavorabile; profesori care angrenează comunitatea locală în creșterea calității educației în școală; directori dedicați culturii organizaționale a școlii, care promovează și duc mai departe valori și bune practici educaționale.
Până în prezent, 67 de cadre didactice au urcat pe scena Galei Merito, în cele șase ediții anuale. Au fost aplaudate de publicul din sală (profesori, oameni din business) și de cel de acasă, care a urmărit transmisiunea online, și au primit mesaje video de mulțumire din partea foștilor elevi. Profesorii Merito au fost recompensați cu câte 1.500 de euro, un trofeu și o diplomă. Din 2018, galele de premiere se desfășoară sub Înaltul Patronaj al Președintelui României, iar trei profesori Merito au fost decorați cu Ordinul „Meritul pentru Învățământ“ în Grad de Cavaler, de către Președintele României.
Unul dintre obiectivele principale ale proiectului este ca, până în 2035, România să ajungă în Top 10 sisteme de educație din Europa. În acest sens, în 2018 a fost demarat un proces de scalare a proiectului la nivel național: profesorii din comunitate au pornit atunci primele ateliere-pilot, cu obiective de învățare și transformare pentru cadrele didactice din zonele lor. Au avut loc ateliere de training, întâlniri de schimb de bune practici, procese de coaching, mentorat și tutorat cu și pentru profesori și urmăresc creșterea calității educației la clasă.
Adaptarea profesorilor Merito la provocările anului pandemic 2020
Anul 2020 a fost provocator pentru toată lumea, unul dintre cele mai încercate domenii fiind cel al educației. Profesorii Merito nu doar că au făcut eforturi să le facă procesul de învățare online sau hibrid cât mai ușor elevilor lor, dar și-au oferit ajutorul și către comunitățile din care fac parte. Peste 35 dintre profesorii din comunitate au susținut 50 de ore de învățare a noțiunilor necesare continuării orelor online, în lipsa unor programe publice coerente de formare digitală a profesorilor. De aceste metode de bune practici de remediere, predare și evaluare au beneficiat peste 10.000 de profesori, din care 4.500 activează în mediul rural.
Profesorii Merito au continuat munca de a răspândi educația de calitate. De exemplu, elevii Cozianei Zaharia au creat tutoriale pentru profesori; Elisabeta Păcuraru și Daniela Ceredeev au strâns aproximativ 5.000 de euro cu care și-au echipat cei 60 de elevi de la clasă cu tablete, acces la internet și cărți; Alina Hoară a realizat un ghid cu cunoștințele necesare elevilor și a lansat o rețea de sprijin și mentorat pentru 50 de învățătoare din mediul rural din jud. Sibiu; Antoneta Împușcatu a realizat lecții de fizică și chimie „fiecare cu ce are pe acasă“ (cu factura electrică sau varza roșie) pentru 100 de elevi din mediul rural; Ana-Maria Rusu a dezvoltat o serie de activități muzicale educative pe care părinții le pot face acasă cu copiii sau profesorii online cu elevii, accesate de 5.000 de beneficiari și a desfășurat activități remediale pentru 20 de copii de la Asociația Casa Bună; Cristina Dudan a transmis din Munții Făgăraș, de la 1.700 de metri altitudine, o lecție de biologie în direct, vizionată de peste 1.000 de elevi și profesori din mediul rural, cu conținut interdisciplinar.
În anul pandemic 2020, profesorii Merito au avut 202 intervenții online și au susținut peste 250 de ore de învățare pentru cadre didactice. De aceste intervenții au beneficiat peste 17.000 de profesori, peste 1.000 de elevi și aproape 1.400 de părinți și oameni de afaceri.
Profesorii Merito 2021
Cei 12 profesori premiați anul acesta au fost selectați din peste 600 de recomandări, venite din partea elevilor, părinților, absolvenților și a comunităților locale din toată țara. Procesul de selecție, realizat de un juriu compus din membri ai comunității Romanian Business Leaders, a durat aproape un an și a presupus criterii suplimentare de selecție. Juriul a ținut cont de gradul de inovație la clasă și în afara acesteia în ultimul an, de măsura în care profesorii își împărtășesc practicile cu alte cadre didactice, de impactul pe care îl au în comunitatea în care activează sau pentru beneficiari din zone dezavantajate și în cultura de învățare și colaborare a școlii.
de Oana Racheleanu – jurnalistă
Articolul integral poate fi citit în revista Tribuna Învățământului nr. 22 / octombrie 2021