Contextul în care funcționează Liceul
Pedagogic Anastasia Popescu, specificul
comunității școlare, cerințele elevilor și ale părinților, profilul profesional
al personalului didactic determină o permanentă preocupare la nivel managerial
pentru identificarea unor soluții optime, menite să susțină strategiile de
dezvoltare instituțională într-un context cât mai deschis către sistemele de
educație europeană.
Preocupați permanent de creșterea calității procesului de predare-învățare-evaluare, am stabilit câteva obiective a căror realizare am considerat că va conduce la îmbunătățirea punctelor slabe identificate: lipsa de experiență a cadrelor didactice în domeniul utilizării metodelor și instrumentelor specifice educației nonformale, respectiv absența din portofoliul profesorilor a metodelor menite să valorifice competențele de comunicare în limbile franceză, engleză și germană ale elevilor și să le asigure transferabilitatea în situații concrete de viață. Rezultatul acestor preocupări a fost proiectul EDUCAȚIE+, finanțat de Comisia Europeană prin Programul ERASMUS+ KA1. Proiectul este centrat pe dezvoltarea profesională a personalului didactic, astfel încât să susțină incluziunea și dezvoltarea elevilor la potențialul lor maxim, precum și dezvoltarea capacității instituției de a face față unor provocări educaționale cât mai variate și orientate spre nou.
Impactul proiectului EDUCAȚIE+ la nivelul culturii organizaționale s-a materializat în formarea unei echipe „resursă“ care susține, implementează și promovează metode și abordări noi în studiul limbilor străine, în reorientarea viziunii manageriale către integrarea metodelor specifice educației nonformale în activitățile de zi cu zi și în diversificarea ofertei CDS prin introducerea a trei cursuri opționale CLIL parțial, începând cu anul școlar 2018-2019: „Music through the eyes and ears of children“ (clasa VI-a Prințul Radu), „Journey to the depths of the Earth – The wonders on the surface“ (clasa a IV-a Domnița Maria) „Handball is a lot of fun“ (clasa I Prințul Nicolae).
CLIL (Content and Language Integrated Learning) este o abordare didactică cu dublă focalizare, în care o limbă modernă este folosită pentru predarea conținuturilor disciplinelor nonlingvistice precum: Științele, Matematica, Muzica, Educația fizică sau Geografia, promovând simultan învățarea acelei limbi.
Stabilirea acestui obiectiv în cadrul proiectului derivă din faptul că una dintre direcțiile de dezvoltare a Liceului Pedagogic Anastasia Popescu este învățarea limbilor engleză, franceză și germană, în paralel și intensiv, încă de la grădiniță. Această opțiune este justificată de rezultatele cercetărilor în domeniu care au demonstrat receptivitatea copiilor, mai ales a celor de vârste fragede, față de învățarea limbilor străine și de faptul că abordarea CLIL poate oferi modalități variate pentru dezvoltarea cunoștințelor și competențelor de comunicare ale elevilor, într-o limbă străină.
Metodologia CLIL poate fi adoptată atât de profesorii de limbi străine (folosind predarea interdisciplinară a conținuturilor), cât și de profesorii altor discipline, care deţin competenţe de comunicare de nivel B2, cel puţin.
Un alt obiectiv al proiectului EDUCAȚIE+ se referă la creșterea capacității profesorilor din școală de a utiliza metode și instrumente specifice educației nonformale, în cadrul activităților curriculare, extracurriculare și de evaluare. Experiența acumulată prin participarea la cursul „Non-formal education at school. Methods and tools to empower students motivation and learning“ a influențat pozitiv calitatea managementului activităților curriculare și extracurriculare, prin redefinirea strategiilor de lucru în acest domeniu.
În calitate de director, competențele dobândite m-au ajutat să monitorizez și să evaluez modul în care profesorii utilizează strategii de învățare care facilitează dezvoltarea gândirii critice a elevilor și capacitatea acestora de a aplica și transfera cunoștințele în cadrul unor proiecte tematice.
Participarea la acest curs a fost foarte productivă, dat fiind faptul că, în timpul discuţiilor informale cu colegii, a prins contur ideea unui nou proiect în cadrul Programului Erasmus+ KA 229, Parteneriate de schimb interşcolar, proiectul STEM en action, care a fost aprobat spre finanţare pentru perioada 2018-2020. Acest proiect pune în valoare cunoştinţele dobândite de noi, profesorii participanţi, la cursul menţionat mai sus şi îşi propune să susțină și să introducă în practica educativă a școlilor partenere abordări noi privind învățarea integrată a științelor și a artelor, având ca „numitor comun“ Matematica şi integrarea TIC și a unor metode nonformale care vor facilita înțelegerea noțiunilor științifice, prin transferul de cunoștințe de la un domeniu de studiu la altul.
Consider că cele două proiecte ERASMUS+ vor constitui exemple de bună practică, deoarece, prin obiectivele pe care le propun, vor avea un impact pozitiv asupra calității mediului educațional din școală, iar rezultatele vor putea fi utilizate în alte contexte, de către alţi profesori, în alte clase, în alte şcoli sau în alte organizaţii.
Profesorii vor dobândi competențe de predare a disciplinelor nonlingvistice în limba engleză (CLIL), fapt care va îmbunătăți calitatea predării-învățării limbilor moderne și va îmbogăți oferta educațională a școlii. De asemenea, creșterea capacității profesorilor de a utiliza metode și instrumente specifice educației nonformale, în cadrul activităților curriculare, extracurriculare și de evaluare, va determina crearea unui mediu mai dinamic în dezvoltarea școlii și creșterea capacității elevilor și profesorilor de a acționa în contextul unei lumi din ce în ce mai globalizate.
Prof. Sanda GHIOALDĂ,
directorul Liceului Pedagogic Ortodox Anastasia Popescu,
sectorul 2, București