Proiectul CRED - Schimbare în educație și intervenții sistemice concrete

Dincolo de descrierea sa în terminologia specifică (obiective / activități / resurse / rezultate), proiectul „Curriculum Relevant, Educație Deschisă pentru toți“ – CRED, SMIS 118327 (www.educred.ro), al cărui beneficiar este Ministerul Educației, urmărește să ofere un sprijin concret în arii esențiale pentru sistemul românesc de educație de nivel primar și gimnazial: aplicarea noului curriculum, dezvoltarea competențelor cadrelor didactice, dezvoltarea de resurse metodologice, inclusiv resurse educaționale deschise.

În strânsă legătură cu obiectivul general al proiectului, prevenirea părăsirii timpurii a școlii prin măsuri sistemice de aplicare inovativă și sustenabilă a noului curriculum național și creșterea accesului la experiențe de învățare de calitate ale elevilor din învățământul preuniversitar primar și gimnazial, proiectul CRED implică cinci arii principale de intervenție:

1. Dezvoltarea cadrului de politici privind Curriculumul național;

2. Crearea și dezvoltarea de resurse educaționale de sprijin pentru aplicarea noului curriculum, inclusiv digitale/deschise;

3. Formarea continuă a unui grup-țintă de 55.000 de cadre didactice (profesori din învățământul primar și gimnazial), cu prioritate pentru cadrele didactice care predau în mediul rural;

4. Pilotarea unor strategii de sprijin a elevilor din grupuri vulnerabile: 2.500 de elevi selectați din unități școlare din județele Iași, Bihor și Municipiul București;

5. Cercetarea științifică utilizată ca element autoreglator pe parcursul proiectului.

„Curriculum Relevant, Educație Deschisă pentru toți“ – CRED, cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020 și având ca perioadă de implementare noiembrie 2017 – august 2022, se subsumează Strategiei Europa 2020, prin susținerea implementării unor măsuri din Strategia privind Reducerea Părăsirii Timpurii a Școlii. Ministerul Educației, ca lider de parteneriat, implementează acest proiect la nivel național cu 12 instituții publice partenere:

  • Centrul Național pentru Politici și Evaluare în Educație (prin Unitatea de Cercetare în Educație);
  • 8 Case ale Corpului Didactic, câte una din fiecare regiune de dezvoltare: Brașov, Buzău, Botoșani, București, Cluj, Olt, Timiș, Teleorman;
  • 3 Inspectorate Școlare: Inspectoratul Școlar Ju­dețean Bihor, Inspectoratul Școlar Județean Iași și Inspectoratul Școlar al Municipiului București.

Aria de intervenție 1: Dezvoltarea cadrului de politici în domeniul Curriculumului Național

Documentul „Repere pentru proiectarea, actualizarea și evaluarea Curriculumului Național-Cadrul de referință al Curriculumului național“, aprobat prin OMEC nr. 3239/05.02.2021, reprezintă unul dintre cele mai importante rezultate ale proiectului „Curriculum Relevant, Educație Deschisă pentru toți“ – CRED. Acest document de politică educațională promovează aspecte inovatoare la nivelul sistemului românesc de educație, prin faptul că:

  • formulează setul de finalități ale sistemului educațional centrat pe competențe-cheie, care includ profilurile de formare specifice fiecărui nivel de învățământ, în concordanță cu prevederile Legii educației nr. 1/2011;
  • organizează întregul sistem educațional preuniversitar, de la educația timpurie până la învățământul post-obligatoriu, pe o filozofie educațională ­explicită, pe un sistem unitar de valori și principii;
  • reafirmă centrarea pe elev, pe interesele și pe nevoile sale de învățare și ia în considerare provocările și evoluțiile specifice sistemelor de educație contemporane;
  • formulează, în mod explicit, opțiunea pentru un sistem educațional centrat pe formarea de competențe și descrie implicațiile acestei abordări asupra predării-învățării, a resurselor educaționale, a evaluării rezultatelor școlare, a formării și a managementului resurselor umane;
  • promovează flexibilitatea, prin or­ganizări instituționale variate, în procesul de implementare.

Necesitatea de a avea un Cadru de referință este recunoscută la nivel internațional, orice curriculum având nevoie de o fundamentare solidă. Documentul valorifică recomandările UNESCO/Biroului Internațional al Educației – BIE, OECD, UNICEF, Băncii Mondiale. Un cadru de referință definește ce urmărim ca rezultate ale învățării și clarifică diferitele condiții de implementare a schimbărilor curriculare la nivel de sistem și la nivel de școală. Cadrul de referință sprijină fiecare profesor să înțeleagă în detaliu abordarea învățării din perspectiva formării de competențe și implicațiile concrete pentru activitatea sa la clasă.

Un alt document de politici important pentru sistemul educațional este noua Metodologie privind Dezvoltarea Curriculumului la Decizia Școlii (CDȘ). Prin dezvoltarea noii metodologii, aprobată prin OMEC nr. 3238/05.02.2021, proiectul CRED contribuie la:

  • un cadru unitar de reglementare la nivel național cu privire la regimul Curriculumului la Decizia Școlii;
  • definirea principiilor și reperelor de propunere și de alegere a Curriculumului la Decizia Școlii;
  • repunerea deciziei elevului și a fa­­miliei acestuia în centrul întregului proces de alegere a disciplinelor opționale, oferind școlilor reperele necesare pentru a organiza în mod riguros acest proces;
  • stabilirea tipurilor de opționale care pot fi incluse în Curriculumul la De­­cizia Școlii;
  • definirea procedurilor de constituire a ofertei și de alegere a Curriculumului la Decizia Școlii, de elaborare și de avizare a programelor, cât și a celor de monitorizare și evaluare la nivelul fiecărei unități de învățământ.

Metodologiile pentru Programul „A Doua Șansă“, pentru nivelul de învățământ primar și secundar, alt rezultat semnificativ al proiectului „Curriculum Relevant, Educație Deschisă pentru toți“ – CRED, sunt aprobate prin Ordinul Ministrului Educației nr. 3062/25 ianuarie 2022, publicat în Monitorul Oficial al României, partea I, nr. 127/08.02.2022. În prezent sunt în lucru planurile-cadru și programele școlare aferente, din perspectiva corelării cu prevederile Curriculumului național centrat pe competențe-cheie.

Aria de intervenție 2: Crearea și dezvoltarea de resurse educaționale de sprijin pentru aplicarea noului curriculum

În cadrul proiectului CRED se află în etape înaintate de realizare 18 ghiduri metodologice care acoperă toate disciplinele prevăzute în noul plan-cadru de învățământ pentru primar și gimnaziu și 1 ghid pentru educație nonformală.

Până în prezent, din cele peste 3.300 de Resurse Educaționale Deschise (RED) realizate de către cei 82 experți din #TeamRED, toți profesori pentru învățământul primar și gimnazial, mai mult de 2.400 sunt publicate pe cele două canale de Youtube (Primar EDUCRED și ­EDUCRED Gimnaziu) și pe site-ul digital.educred.ro.

Materialele sunt dezvoltate în format video, pdf, word și vizează activitățile de predare-învățare-evaluare, având în ve­dere că sunt gândite ca resurse suport, ce pot fi integrate în activitatea de predare la clasă și/sau pot fi utilizate în activitatea de învățare individuală a elevilor. Dis­tribuția pe clase a celor 3.300 de resurse realizate până în prezent se regăsește în figura de mai jos.

Peste 100 de materiale video, realizate de experții RED în CRED, sunt tutoriale care explică pas cu pas modul de utilizare a unor platforme, aplicații, softuri, instrumente educaționale, toate menite să sprijine profesorii atât în ceea ce privește utilizarea unor mijloace și metode de predare, cât și în propria activitate. Pentru a produce efecte atât la nivel individual (profesori și elevi), cât și la nivel de sistem, resursele educaționale deschise realizate în cadrul proiectului sunt deja utilizate la clasă în activitatea cu elevi aflați în risc de abandon școlar, în 25 de școli-pilot din județele Iași, Bihor și zona periurbană a Municipiului București. În acest mod, feedback-ul se întoarce rapid la „sursă“, experții RED ținând seamă, în creațiile ulterioare, de informațiile primite.

Tot în cadrul proiectului au fost elaborate 20 de proiecte de discipline opționale integrate care, asemeni resurselor educaționale digitale, reprezintă surse de inspirație în activitățile didactice cu elevii de la nivelul celor 25 de școli anterior menționate.

de Merima Carmen PETROVICI – manager de proiect

Articolul integral poate fi citit în Tribuna Învățământului, nr. 27 – martie 2022

Distribuie acest articol!