Elevii şi preşcolarii din 50 de unităţi de învăţământ preuniversitar de stat vor beneficia de o masă caldă sau de un pachet alimentar în perioada desfăşurării activităţii didactice în anul şcolar 2016-2017, după ce Guvernul a aprobat, prin ordonanţă de urgenţă, un Program-pilot care are scopul să contribuie la prevenirea şi combaterea abandonului şcolar. Măsura luată de Guvern face parte din Pachetul naţional anti-sărăcie.
Masa caldă sau pachetul alimentar vor fi asigurate pentru elevii şi preşcolarii care participă la activităţile didactice în cele 50 de unităţi şcolare în limita a 7 lei pe zi pentru fiecare beneficiar şi va înlocui programele „Laptele şi cornul” şi „Fructe în şcoli”. Suma necesară implementării acestui program-pilot este de 34,674 milioane lei, iar finanţarea va fi asigurată de la bugetul de stat. Autorităţile locale care implementează programul au posibilitatea să suplimenteze finanţarea din venituri proprii ale bugetelor locale. Autorităţile locale care nu sunt incluse în program pot stabili aplicarea lui în şcoli sau grădiniţe în condiţiile asigurării finanţării din venituri proprii.
Produsele alimentare distribuite elevilor şi preşcolarilor vor respecta cerinţele de conformitate prevăzute în regulamentele europene. Direcţiile judeţene de sănătate publică, respectiv cea a municipiului Bucureşti vor verifica respectarea normelor şi condiţiilor igienico-sanitare şi a alimentaţiei sănătoase în distribuţia alimentelor. De asemenea, la cererea scrisă a părinţilor, din considerente de natură medicală, culturală sau religioasă, pachetele alimentare şi masa caldă pot fi înlocuite cu produse alimentare adecvate situaţiei elevilor şi preşcolarilor.
Procedura de atribuire a contractelor de furnizare/servicii a pachetelor alimentare sau mesei calde se organizează la nivelul fiecărei unităţi administrativ-teritoriale.
La închiderea programului-pilot, la finalul anului şcolar 2016-2017, în urma analizei Ministerului Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice, pe baza rezultatelor obţinute şi interpretate lunar pe parcursul derulării proiectului, prin Hotărâre a Guvernului se va decide oportunitatea extinderii acestui program la nivel naţional, precum şi a modalităţii de implementare.
În programul-pilot au fost selectate 50 de unităţi de învăţământ preuniversitar cu grade de complexitate şi particularităţi educaţionale diferite, dispuse echilibrat la nivel naţional, în medii rezidenţiale diverse: urban (mare, mic, central, periferic)/rural (mare, mic, accesibil, greu accesibil, izolat).
O primă categorie din unităţile selectate include şcoli şi grădiniţe situate în medii geografice izolate sau greu accesibile – deltă, munte, câmpie (zonă depopulată/zonă greu accesibilă din cauza condiţiilor naturale), în medii sociale defavorizate (comunităţi cu grad mare de vulnerabilitate – populaţie rromă, copii cu părinţi plecaţi la muncă în străinătate şi supuşi unor forme de abandon parental, copii supuşi unor forme de abuz parental prin muncă, abandonului şcolii, cutume şi mentalităţi restrictive, în defavoarea minorului), în medii economice sărace.
În cea de-a doua categorie, cu rol de incluziune socială, sunt incluse liceele şi colegiile pedagogice, unităţi de învăţământ complexe, care reunesc elevi din toate ciclurile de învăţământ: preşcolar, primar, gimnazial şi liceal. Aceste unităţi de învăţământ au şi un procent ridicat de elevi proveniţi din mediul rural.
În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a ordonanţei de urgenţă adoptate, Ministerele Sănătăţii şi Educaţiei vor elabora norme de aplicare, care se vor adopta prin Hotărâre. (Biroul de Comunicare al MENCS)