Profesorul nostru e vlogger

87

Profesorul nostru e vlogger

Pe vloggeri îi urmăm virtual, cum ar veni, cu turma (ori îi urmăm cu turma virtuală) sau îi repudiem, pentru că-i socotim contributori la smintirea celor care trebuie educați, nu smintiți. Fiindcă sunt vizibili și audibili, au devenit eligibili după criteriul notorietății, cum se caută azi și au început să fie poftiți în categoria celor buni să se exprime și în afara ariilor lor de ocupație, de pricepere și uneori de capacități. Sunt chemați și la școală, exact spus, la treburi ce țin de școală, dar și aici, tot pentru dat cu părerea și pentru că se-ntinde impresia că asta dă bine. La școala ca atare, deocamdată sunt chemați ipotetic, prilej cu care câte cineva îi crede buni să creeze şcoală alternativă în care fiecare să înveţe ce-i place, altcineva îi consideră aducători de ceva în plus în măsura în care nu doar vorbesc, ci și sunt creatori de conţinut, adică fac animaţii și grafice, când, de fapt, animația, grafica etc. tocmai conținut nu reprezintă, ci formă (dar astea cu termenii tot prin școală se pun la punct).

Vorba e că vloggerii sunt de luat așa cum sunt și de la aceasta pornind, pot fi de folos învățăturii, școlii. O face între alții soluția propusă de un specialist al companiei Aten, expusă în cele ce urmează:

„Captarea atenției elevilor la școală în era digitală reprezintă o mare provocare pentru cadrele didactice. Copiii par a fi mai neastâmpărați, cu fiecare generație nouă, iar lipsa lor de atenție se reflectă în notele obținute la examenele importante care le vor călăuzi viitorul. O fi vina elevilor, a părinților sau a Internetului pentru cele întâmplate? Mulți vor răspunde cu da la toate trei, însă adevăratul vinovat poate fi sistemul educațional învechit care reacționează târziu la evoluția firească a tehnologiei de care suntem înconjurați. Puși în fața unei migrări forțate în mediul online din cauza pandemiei, dascălii se confruntă cu cea mai mare provocare din carieră. Lecțiile de pe platforme precum Zoom*, Skype* sau Microsoft Teams* (nume ce pot aparține altor companii) vor rămâne standardul pentru perioada ce va urma, iar profesorii, mulți dintre cei care au ocolit digitalizarea până acum, trebuie să găsească un mod de predare eficient pentru binele elevilor de pretutindeni.

O explicație și o soluție a problematicii actuale propune Sorin Oprescu, Field Application Engineer în compania Aten și gazdă a prezentării Teacher 2.0 din cadrul expoziției virtuale Aten On! care a început luni, 28 septembrie și este disponibilă online până la finalul lunii octombrie. Sorin a evidențiat capacitatea de învățare și de adaptare mult mai avansată a copiilor față de adulți, când vine vorba de tehnologie modernă. Astfel, un copil căruia i se oferă acces la Internet își găsește drumul mult mai ușor decât îndrumătorii săi mai în vârstă. Asta se traduce prin faptul că în cadrul lecțiilor online, învățătorii neinițiați în ale netului se ridică cu greu la nivelul așteptărilor elevilor care sunt obișnuiți cu standardele creatorilor de conținut profesionist de pe rețelele de socializare. În final, cei mici sunt plictisiți și nu dau randament, iar cei mari pierd timp de predare încercând să recentreze atenția asupra lecției. În acest scenariu, ambele părți pierd. Ne dorim ca timpul și efortul atât ale profesorilor, cât și ale elevilor, să fie optim utilizate.

O soluție de viitor

Rezolvarea pentru această provocare actuală a educației este ușor de desprins. E necesară o modernizare a stilului de predare în mediul online. Profesorii ar putea să ia lecții de la cei mai buni vloggeri pentru a dezvolta un mod de prezentare mai captivant, iar Aten este aici pentru a facilita tranziția pe partea tehnică. Un prim pas pentru o prezentare care atrage atenția îl reprezintă echipamentul folosit. Camerele video integrate în laptop, deși suficiente, sunt cu mult inferioare camerelor de filmat tradiționale. O prezentare ținută folosind echipament cu fidelitate scăzută a imaginii și a sunetului este, puțin spus, inconfortabil de urmărit. Sorin, gazda prezentării, introduce o soluție accesibilă și de impact. Placa de captură Aten Camlive UC3020 reprezintă un mod de a transforma camera de filmat tradițională, cu port HDMI, în a doua cameră web a laptopului, pe care profesorul o poate folosi cu ușurință pe platformele digitale de predare (Google Classroom, Google Meet, Teams, Zoom etc.). Aceasta are dimensiuni reduse și dispune de un port HDMI pentru intrare de date și un port USB C și USB-A prin adaptorul inclus în cutie pentru conectarea în calculator. Ea se poate conecta la orice periferic cu HDMI, precum camere video sau DSLR și va transmite o imagine mult mai calitativă camerei web integrate în laptopuri. Aten UC3020 se bucură de compatibilitate vastă și funcționează la rezoluții de până la 1080p, rulând 60 de cadre pe secundă. Desigur, placa transmite și sunet, iar conectarea unui microfon extern prin camera video va conduce la performanțe de excepție. Se poate conecta și echipament de laborator compatibil, precum microscoape digitale pentru orele de biologie.

Primele școli care implementează în prezent această soluție sunt din Cluj, ca urmare a unui parteneriat cu firma Select IT, o firmă clujeană. Cadrele didactice vor primi echipamente și instruirea necesară, iar rezultatele vor vorbi în curând de la sine. După Cluj, și alte orașe moderne din țară vor urma. Planul este ca în cel mai scurt timp posibil să se creeze un nou standard pentru învățământ online și la noi în țară. După acomodarea cu acest echipament, se poate trece la următorul pas prin integrarea soluțiilor complexe, precum Aten StreamLive UC9020, o stație de editat în timp real a fluxului de imagine. Cu ajutorul acesteia, este posibil să se creeze un mediu de învățare cu adevărat unic pentru fiecare profesor în parte și mult mai atrăgător pentru elevi. Printre capabilitățile UC9020 se numără personalizarea fundalurilor, tranziția cadrelor și adăugarea altor efecte demne de o producție de televiziune: picture-in-picture, split-screen, imagini în medalion etc.

Compania Aten, furnizor de soluții de conectivitate AV/IT și sisteme complete de administrare, demonstrează astfel că digitalizarea învățământului se poate face într-un mod plăcut și simplu. Vă invităm să urmăriți până la finalul lunii octombrie 2020 prezentarea completă în limba engleza a lui Sorin Oprescu înregistrându-va la link: https://www.ATEN.com/virtual-expo/. Află informații unice de la Aten On! despre diferite piețe și regiuni, care te vor ajuta să găsești noi oportunități într-o lume digitală.

Top of Form

Înființată  în anul 1979, Aten International Co., Ltd. (TWSE: 6277), este cel mai mare furnizor de echipamente de conectivitate AV/IT și soluții de administrare. Incluzând soluții KVM, soluții A/V profesionale și soluții inteligente de alimentare,  gama de produse Aten conectează, administrează și optimizează echipamentele electronice din mediile corporate, guvernamental, educație, media și transporturi. Aten deține peste 570 de brevete înregistrate la nivel internațional și o echipă de cercetare ce asigură un flux constant de soluții inovatoare, de unde rezultă un portofoliu cuprinzător de produse disponibile la nivel mondial. Cu sediul în Taiwan, Aten International Co., Ltd. s-a extins și are astăzi subsidiare în China, Japonia, Coreea de Sud, Belgia, Australia, SUA, Regatul Unit, Rusia, Turcia, Polonia, India și România – cu centre de cercetare în Taiwan, China și Canada”.