România participă la Studiul Internațional privind Procesul de Predare-Învățare/Teaching and Learning International Survey – TALIS 2024, dezvoltat de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică – OCDE. Hotărârea de guvern în acest sens a fost adoptată. Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație din cadrul Ministerului Educației a fost desemnat Centru Național TALIS.
Guvernul subliniază că „participarea României la Studiul TALIS 2024 face parte din procesul de aderare a României la OCDE, acesta fiind un obiectiv major al politicii externe române încă din anul 2004. România și-a depus oficial candidatura la OCDE în aprilie 2004, și-a reafirmat intenția de a deveni membru al organizației în noiembrie 2012 și a reînnoit candidatura și în 2016 și 2017. Consiliul Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică a decis, în data de 25 ianuarie 2022, deschiderea negocierilor de aderare cu țara noastră. De asemenea, prin participarea României la TALIS 2024 se urmărește continuarea promovării imaginii externe a României”.
Studiul TALIS este definit ca „o succesiune de studii internaționale comparative, inițiate de către OCDE, cu scopul de a oferi indicatori internaționali robuști și de a susține politicile educaționale relevante privind profesorii și procesul de predare-învățare din școlile aflate la nivelul ISCED 2. Pregătirea și administrarea acestuia se realizează în perioada 2022-2025”.
Etapele studiului TALIS 2024:
– stabilirea contractorului internațional și stabilirea responsabilităților și a protocoalelor de comunicare între consorțiu și țările participante
– realizarea primei întâlniri a Grupului de experți pentru elaborarea instrumentelor
– realizarea pretestării
– realizarea studiului principal
– lansarea raportului internațional, urmat de raportul național
Pregătirea pretestării se desfășoară în perioada 2022-2023. Pretestarea se deruleze în 2023. Studiul principal se desfășoară în două runde: pentru emisfera sudică, în perioada octombrie-noiembrie 2023; pentru emisfera nordică, în perioada februarie-aprilie 2024.
Importanța participării României la studiul TALIS 2024
Participarea României la TALIS 2024 este importantă din perspectiva analizei sistemice, pentru a putea recupera lipsa informațiilor directe privind dezvoltarea profesională a profesorilor, practicile de instruire/formare, convingerile și atitudinile cadrelor didactice, evaluarea profesorilor și feedback-ul, leadership-ul școlii etc. TALIS oferă un instrument validat internațional, care permite țărilor să privească profesia de cadru didactic așa cum este ea exercitată în fiecare țară. Analiza este realizată din perspectiva oferită de modul în care ea este profesată în celelalte țări participante la studiu sau în lumina în care în aceste țări se demonstrează că se poate practica.