Profesorii, în ceață

Ministerul Educației și Cercetării anunță că Executivul a aprobat prin hotărâre de guvern „suplimentarea cu 750 de posturi a necesarului pentru personalul din unitățile de învățământ preuniversitar de stat” și explică: „Reglementarea stabilită de Executiv are ca scop asigurarea dreptului la educație al elevilor, în contextul în care, noul an școlar a început în condițiile prevăzute de starea de alertă. Mai exact, organizarea activităților didactice pe durata stării de alertă presupune dispunerea unor măsuri stricte de igienă și distanțare socială, fapt care determină micșorarea efectivului de elevi la clasă și creșterea numărului de clase, implicit a numărului de posturi”.

Suplimentarea este de apreciat, numai că și informația asupra ei, și explicația sar peste ceea ce le-ar face cu adevărat utile: sar peste a spune că cele 750 de posturi suplimentare sunt pentru personal nedidactic şi didactic auxiliar, or „micșorarea efectivului de elevi la clasă și creșterea numărului de clase, implicit a numărului de posturi” necesită posturi suplimentare în primul rând pentru personal didactic. Motivul este elementar: elevii fiind răspândiți în mai multe clase decât până acum, e nevoie de cineva care să-i învețe carte în acele clase. În discuție fiind numai posturi de personal nedidactic și didactic auxiliar, e de presupus că „creșterea numărului de clase” vizează numai aspectul fizic, în sensul că elevii sunt răsfirați în mai multe clase și atunci e nevoie de cineva care, într-o anume tradiție a școlii noastre, când din cine știe ce motiv „n-are cine să intre la clasă”, trebuie cineva „să stea cu ei”, „să se uite la ei”, „să aibă grijă”, să etc.

De asemenea, scapă clarității modul administrative în care se realizează suplimentarea, dacă, potrivit aceleiași informări ministeriale, „în anul 2020, cheltuielile bugetare se vor face cu încadrarea în bugetul aprobat Ministerului Educației și Cercetării”. Oricum, încurajatoare se arată informația vizionară că „în viitorii ani financiari, cheltuielile bugetare se vor realiza cu încadrarea în fondurile aprobate prin legile bugetare anuale”.

În rest, Ministerul Educației și Cercetării reiterează că „în calitate de autoritate de stat, în conformitate cu prevederile art. 32 din Constituția României, republicată, și-a îndeplinit obligațiile ce-i revin, prin punerea în aplicare a cadrului legal și prin asigurarea exercitării dreptului fundamental la educație, în condițiile stării de urgență și ale stării de alertă. În acest sens, a fost emisă OUG nr. 141/2020 privind instituirea unor măsuri pentru buna funcționare a sistemului de învățământ și pentru modificarea și completarea Legii educației naționale nr. 1/2011, precum și ordinul comun MEC/MS nr. 5487/1494/2020 pentru aprobarea măsurilor de organizare a activității în cadrul unităților/instituțiilor de învățământ în condiții de siguranță epidemiologică pentru prevenirea îmbolnăvirilor cu virusul SARS-CoV-2, prin care au fost instituite măsuri specifice de protecție a elevilor și a personalului din învățământ, pentru ca activitatea didactică să se poată desfășura în condiții de siguranță sanitară”.

Distribuie acest articol!