Profesioniștii în pedagogie cer instituirea ocupației de profesor pentru educația timpurie

Profesioniștii în pedagogie cer instituirea ocupației de profesor pentru educația timpurie

În contextul dezbaterilor privind legislația educației, cu particularizare în ceea ce privește subiectul formării în profesia didactică, Asociația Română de Cercetare în Educație (ARCE), ca organizație profesional-științifică afiliată European Educational Research Association. (EERA), ce reunește profesori și cercetători în domeniul științelor educației din întreaga țară, prezintă o serie de aprecieri și propuneri.

Reafirmând că ARCE are misiunea principală „de a sprijini și de a crește rolul și statutul cercetării educaționale în mediul academic românesc și de a contribui la fundamentarea pe evidențe a politicilor și practicilor educaționale din România”, Consiliul ARCE subliniază că „exprimă următoarele poziții, fundamentate pe analiză și documentare științifică:

  1. Cariera didactică și, implicit, calificarea pentru aceasta, indiferent de nivelul educațional la care este practicată, impune absolvirea unui program de studii de nivel universitar. Aceasta este atât recomandarea Comisiei Europene (vezi, de exemplu, Council conclusions on European teachers and trainers for the future (2020/C 193/04), cât și concluzia numeroaselor studii și cercetări despre profesia didactică. Începând cu educația timpurie și terminând cu învățământul superior, responsabilitatea profesorilor este una imensă, cerințele și exigențele sunt tot mai complexe și, pentru a putea face față cu succes tuturor acestor provocări, este nevoie de un nivel cât mai înalt de educație și formare. Echitatea în sistemul național de educație nu poate fi asigurată dacă una și aceiași profesie este practicată de absolvenți cu niveluri educaționale diferite și, deci, cu statut și drepturi diferite.
  2. Având în vedere importanța crucială a achizițiilor în învățare și dezvoltare din copilăria timpurie, cât și intențiile autorităților de a consolida instituțiile de educație pentru intervalul de vârstă 0-3 ani, considerăm absolut necesară introducerea unei noi calificări de nivel universitar (licență) în Educație timpurie, însoțită de ocupația Profesor pentru educația timpurie. Acest nou program de licență, cu standarde deja aprobate la nivelul ARACIS, poate oferi absolvenților deschidere către profesia didactică pentru nivelurile ante-preșcolar și preșcolar, fiind complementar și simetric cu actuala licență în Pedagogia învățământului preșcolar și primar, care oferă calificarea pentru nivelurile preșcolar și primar.
  3. Științele educației / Pedagogia, alături de didactica domeniilor și de pregătirea științifică în diverse discipline, sunt esențiale, atât pentru formarea inițială, cât și pentru formarea continuă a profesorilor. Formarea continuă și promovarea în cariera didactică (gradele didactice) sunt procese care nu își pot îndeplini funcțiile fără prezența explicită a pedagogiei în structura programelor de învățare continuă și a examenelor de promovare în profesie. Expertiza în științele educației/pedagogie se regăsește în instituțiile de învățământ superior care au programe de studiu în acest domeniu (inclusiv programele de formare a profesorilor).

ARCE, asumând responsabil poziția de asociație profesional-științifică, invită decidenții și ceilalți stakeholderi implicați în definitivarea celor două proiecte ale legilor educației, să își întemeieze opțiunile pe dovezi științifice, pe evidențe clare, în beneficiul bunei funcționări a sistemului, dar mai ales în beneficiul creșterii calității învățării în instituțiile de învățământ din România.

ARCE își exprimă, ca de fiecare dată, întreaga disponibilitate de a oferi puncte de vedere/soluții/opțiuni de politică educațională fundamentate pe date de cercetare și analiză științifică”.

Semnează președintele Consiliul Director al ARCE, prof.dr. Lucian Ciolan (Universitatea din București) și membrii prof.dr. Romiță Iucu (Universitatea din București), prof.dr. Anca Nedelcu (Universitatea din București), prof.dr. Carmen Crețu (Universitatea Al.I.Cuza, Iași), prof.dr. Nicoleta Laura Popa (Universitatea Al.I.Cuza, Iași), prof.dr. Ion Albulescu (Universitatea Babeș-Bolyay, Cluj-Napoca), conf.dr. Cătălin Glava (Universitatea Babeș-Bolyay, Cluj-Napoca), prof.dr. Bocoș Mușata Dacia (Universitatea Babeș-Bolyay, Cluj-Napoca), conf.dr. Marian Ilie (Universitatea de Vest, Timișoara), conf.dr. Claudia Borca (Universitatea de Vest, Timișoara), prof.dr. Ciprian Ceobanu, secretar general (Universitatea Al.I.Cuza, Iași), lect.dr. Mihaela Stîngu, trezorier (Universitatea din București), drd. Daniel Iancu, reprezentantul cercetătorilor emergenți (Universitatea de Vest, Timișoara)