14 susMotivația pentru carieră la cadrele didactice poate fi explicată prin relația motivație-cogniție. Menținerea și îmbunătățirea acesteia se poate obține prin dezvoltare personală. Una din manierele de realizare a acesteia este formarea la cadrele didactice a convingerii puterii dobândite la nivel psihologic. Prin excelență, profesia didactică presupune permanenta formare și dezvoltare a cadrului didactic, astfel încât acesta să îi poată oferi celui pe care îl învață o perspectivă comprehensivă asupra domeniului pe care îl predă. Cadrul didactic din orice specializare se angajează astfel într-un proces de formare care îi va dezvolta cariera periodic până la finalul acesteia.
Dezvoltarea profesională prin participarea la cursurile de perfecționare este necesară pentru ca profesorul să poată oferi o imagine asupra lumii științifice contemporane și să își însușească maniere eficiente de interacțiune cu elevii.
Pe perioada carierei didactice, unul din cele mai importante aspecte este menținerea motivației pentru dezvoltarea profesională în cadrul carierei didactice deoarece tot mai mulți profesori aleg să se reorienteze profesional. Faptul că menținerea motivației pentru cariera didactică a devenit o problemă în rândul ca­drelor didactice a fost evidențiată prin studii de spe­cialitate.
Situația nu este bună, mulți profesori dorind să se reorienteze profesional. Analiza succeselor și eșecurilor va determina profesorul să considere că răspunsul elevilor nu este dependent de nivelul său de implicare în activitatea cu aceștia. În concluzie posibilitatea de succes este scăzută, și aceasta se dato­rează șansei nu capacităților personale ale profe­sorului. Motivația intrinsecă a profesorului pentru cariera aleasă va scădea deoarece nu mai găsește satisfacție în programarea și organizarea activității cu elevii. Obiectivele pentru care inițial profesorul a ales cariera didactică nu mai sunt valorizate ca la început și toate acestea au impact asupra motivației cadrului didactic pentru profesie.
Cadrul didactic trebuie să fie apreciat, motivat, să aibă acces la cunoaștere, să beneficieze de un mediu optim în desfășurarea activității profesionale. Toate acestea duc la creșterea dorinței de dezvoltare profesională. După cum bine știm sistemul educa­țional românesc are o serie de probleme, probleme ce se revarsă asupra cadrelor didactice pentru că acestea trebuie să fie performante, să ofere copiilor o edu­cație de calitate chiar dacă nu dispune de resursele necesare, chiar dacă nu este recompensat în mod corect pentru munca depusă. Mai mult decât atât, acesta trebuie să se perfecționeze pentru că așa impun standardele: fiecare cadru didactic trebuie să acu­muleze 90 de credite transferabile în 5 ani școlari. Astfel că multe cadre didactice ajung să simtă totul ca pe o povară și să participe la cursuri de perfecționare doar pentru credite, nu și pentru dezvoltare profe­sională.
Menținerea motivației cadrelor didactice pentru profesie a devenit un deziderat din ce în ce mai dificil, din cauza diversificării problemelor cu care aceștia se confruntă mai ales în relaționarea cu elevii dar și cu sistemul educațional.
Prof. înv. preș. Matrona Mirea LAZĂR

Distribuie acest articol!