PROBLEMELE CRONICE ALE ÎNVĂȚĂMÂNTULUI ROMÂNESC CRIZA MANUALELOR SE PERPETUEAZĂ ȘI ÎN NOUL AN ȘCOLAR

Scandalul manualelor școlare, care izbucnește în fiecare an, în debutul școlii, pentru a se stinge invariabil ori de la sine, prin sfânta uitare, ori grație unor cârpeli ulterioare, care, întinzându-se pe luni de zile, au îngreunat, în compromisuri în ultimii ani, primul semestru de școală, a atins anul acesta cote halucinante. Gravitatea situației este uriașă, chiar dacă nimeni dintre cei implicați refuză să-i recunoască proporțiile.
​Copiii din clasele I, a II-a și a VI-a au început școala cu mult lăudatele manuale unice, scoase de o editură unică, aflată în custodia Ministerului Educației. Vorbim despre manuale pline de greșeli, fără variante digitale – celebrele suporturi electronice în jurul cărora s-a făcut atâta tam-tam cu cinci-șase ani în urmă, manual într-un sigur volum, cum semnalează hotnews, și pline de greșeli impardonabile. O bătaie de joc ce a costat ministerul aproape 30 de milioane de lei. Graba în care s-a pornit la tipărirea manualelor pentru anul școlar 2018-2019, către finalul lunii iunie, ar putea fi o explicație (destul de subțire)  pentru enormitățile care au apărut în acestea.
Anul trecut, mass-media a vorbit pe larg despre decizia Ministerului Educației de a lucra cu o editură unică și de a scoate manualele unice, ca înainte de 1989. Nu exista o bază legală, iar ordonanța de urgență prin care MEN transforma Editura Didactică și Pedagogică din regie în societate pe acțiuni a fost, așa cum bine știm, declarată neconstituțională de către Curtea Constituțională a României, în primăvara acestui an. Rezultatul este cel pe care îl vedem acum.
 
Ploaie de greșeli în manualele EDP
În manualele de Matematică pentru clasa a VI-a au fost găsite erori ştiinţifice, exprimări neclare, greşeli gramaticale. Spre exemplu, la unul din cele două manuale, una din două pagini este cu eroare, constată cei de la Capital, care au inventariat cele mai importante greșeli.
Manualele de Limba română de clasa a VI-a sunt și ele pline de greșeli. În ambele, în multe situații nu s-a respectat programa. Iar gafele se țin lanț. Potrivit unei scheme, reiese că limba vorbită este subiectivă, iar cea scrisă este obiectivă. În manualul de Geografie de clasa a VI (care a și fost retras, în vederea retipăririi), Teleormanul este în locul Drobetei-Turnu Severin, Marea Moartă se află pe locul pe care ar trebui să fie Marea Roșie, regiunea industrială Ruhr apare scrisă Rhur. Fără comentarii… Manualul de Istorie conține, și acesta, erori inacceptabile – definiții greșite, date istorice eronate ș.a.m.d. În manualul de Biologie, tot de clasa a VI-a, inima și ficatul sunt așezate greșit în corp, în vreme ce lungimea vaselor de sânge este când de 160.000, când 96.000 de kilometri. Mai mult, manualul conține foarte multe greșeli gramaticale.
 Manualele, lăudate în deschiderea anului școlar
 Ne întrebăm dacă unii dintre acești autori nu au cumva copii în clasa a VI-a sau I. Cum se uită în ochii acestora și cum nu intră în pământ de rușine? Ce le vor explica propriilor copii care se vor uita uluiți la propriii părinți și neputincioși la manualele de pe bancă?
Rușinea și responsabilitatea sunt, de altfel, concepte din ce în ce mai rar întâlnite la noi, iar politicienii noștri le-au scos de multă vreme din vocabular. În prima zi de școală, ministrul Valentin Popa a ignorat, pur și simplu, catastrofa. Departe de a-și face mea culpa în fața elevilor, părinților și a cadrelor didactice, acesta s-a lăudat cu faptul că „elevii claselor I-VI beneficiază, din acest an şcolar, de manuale noi“ și că „elevii vor avea manuale noi pentru 26 de discipline la care nu au existat manuscrise în ultimii 20 de ani“.
 Scandalul manualelor greșite de EDP, în Parlamentul României

Scandalul a explodat  în Parlament, când directorul Editurii Didactice și Pedagogice, Maria Nistor, a fost audiată în Comisia de învățământ a Camerei Deputaților. Aceasta a spus că evaluatorii și autorii manualelor greșite vor fi dați în judecată. În plus, așteaptă și scuze din partea acestora. „Vom acționa în judecată atât Centrul Național de Evaluare și Examinare, cât și autorii. De acolo mă aștept la niște daune morale, pentru că au greșit cu abordarea pe care au avut-o în raport cu EDP. La Geografie, e imperios necesară retipărirea, ar fi imperios necesar și ca autorii și evaluatorii să își ceară scuze alături de EDP în privința redactării, la celelalte manuale se va face o mică erată“, a conchis Maria Nistor, directorul EDP.
De asemenea, într-un comunicat postat pe site-ul editurii se precizează: „Spre deosebire de anii anteriori, când Ministerul Educaţiei Naţionale nu avea drept de erată asupra manualelor pe care le achiziţiona, acum, orice poate fi corectat. Tocmai de aceea, în prima parte a săptămânii viitoare, va apărea varianta digitală corectată, incluzând şi atenţionări cu privire la formatul letric. În acest an, există deja tipărite 1.600.000 de exemplare pentru clasa a VI-a, iar conducerea Ministerului Educaţiei Naţionale, precum şi cea a Centrului Naţional de Evaluare şi Examinare şi cea a Societăţii Editura Didactică şi Pedagogică S.A. îşi exprimă încrederea că erorile regretabile, de tipul celor din manualul de Geografie, nu sunt recurente“.
În consecință, pentru elevi începe încă un an sub semnul nesiguranței. Se pare că, într-adevăr, nu interesează pe nimeni cum va decurge noul an școlar. Ca întotdeauna, cei implicați încearcă să dea vina unii pe alții. Editura Didactică și Pedagogică amenință cu procese și cere daune morale autorilor, ca și când nu sub umbrela ei ar fi fost tipărite. Editurile care au pierdut enorm în urma monopolizării de către minister a industriei manualelor arată indignați cu degetul. Dincolo de toate acestea, rămâne însă tristețea și un sentiment de lehamite că suntem incapabili să însănătoșim acest sistem de învățământ greu încercat. Se vorbește, de ani și ani de zile, despre o educație de calitate, despre o școală ca afară. De ani de zile croim și răscroim planuri și strategii naționale pentru educație. Dar cum să facem o școală demnă de mileniul în care ne aflăm, când copiilor li se pun pe bancă astfel de manuale, când sunt nevoiți să învețe după compendii încropite în grabă sau când își primesc manualele după câteva luni de la începerea școlii? Se pare că interesul copilului este ultimul aspect care îi preocupă pe cei puși să le construiască traseul educațional în viață. Probabil că pentru mulți, foarte mulți dintre politicienii noștrii, greșelile din noile manuale școlare nu reprezintă un capăt de țară.  Pentru părinți, pentru elevi și pentru cadrele didactice, ele sunt însă incalificabile. În cele din urmă, nici nu ne interesează cine se face vinovat. Ceea ce ne interesează și ne revoltă este că toți se fac vinovați pentru modul superficial în care au tratat îndatorirea de a le asigura copiilor manuale școlare de calitate la începutul anului școlar.
Vom vedea ce se va întâmpla în continuare, dar ideea că elevii vor avea manuale noi pentru 26 de discipline la care nu au existat manuscrise în ultimii 20 de ani ne dă, cumva, fiori pe șira spinării.
Marcela GHEORGHIU