Primul test național de alfabetizare matematică din România

Primul test național de alfabetizare matematică din RomâniaPentru „evaluarea capacităților elevilor din clasele I-XII de a raționa matematic și de a rezolva probleme din viața reală folosind numerația”, Asociația pentru Valori în Educație (AVE) și platforma de teste digitale standardizate pentru elevii Brio®, cu sprijinul Apa Nova București, au lansat Testul Național de Alfabetizare Matematică (TNAM). Testul este disponibil gratuit, accesând linkul: https://brio.ro/info/literatie-numerica. Rezultatele colectate vor servi la realizarea primului raport național privind nivelul de alfabetizare matematică în rândul elevilor din România.

Testul Național de Alfabetizare Matematică este complex, „bazat pe un cadru de evaluare recunoscut internațional și care utilizează cea mai modernă teorie științifică din psihometrie. Acesta poate fi utilizat în scop diagnostic și pentru a fundamenta intervenții personalizate, dar și, în forma lui scurtă, în scop de screening”.

Dragoș Iliescu, fondator BRIO, expert internațional în psihometrie și colaborator al OECD: „Literația numerică (numită și «numerație») este esențială pentru a descrie capacitatea unei persoane de a analiza și a înțelege realitatea, manipulând simboluri matematice și informație cuantificabilă. Această formă de literație, în ciuda importanței ei, este măsurată doar pasager în România și doar pentru fundamentarea de politici publice, precum proiectele de evaluare educațională comparativă PISA și TIMSS – iar atunci doar la anumite niveluri, clar definite, de școlaritate (de exemplu, în cazul PISA la 15 ani, nivelul claselor a VIII-a și a IX-a). Până la acest moment, nu a existat în România un test care să poată fi utilizat de elevi, părinți și mai ales de profesori, pentru a face o diagnoză coerentă a nivelului de literație matematică în rândul elevilor din România, cu scop de evaluare individuală, și mai ales care să fie operabil la orice nivel de școlaritate, adică indiferent de clasa elevului.”

Silvia Toth, director de programe educaționale, AVE: „La AVE, noi credem că profesorii au nevoie de instrumente moderne de măsurare pentru a-și calibra cât mai corect intervențiile la clasă. Stabilirea nivelului de literație matematică este esențială dacă ne dorim să intervenim în funcție de nevoi și să măsurăm progresul elevilor. Competența matematică este parte dintre cele opt competențe-cheie identificate de Consiliul Uniunii Europene ca fiind necesare pentru împlinirea personală, o viață sănătoasă și sustenabilă, angajabilitate, implicarea civică și incluziunea socială. De aceea, este important să sprijinim elevii să înregistreze un progres vizibil în timpul școlii. Testul Național de Alfabetizare Matematică este o resursă valoroasă, un instrument de care avem nevoie ca parte din soluția scalabilă la una dintre provocările din educație.”

Irina Munteanu, promotor al educației de calitate din partea Apa Nova București: „Educația este fundamentul unei societăți prospere și inovatoare, iar Apa Nova București își asumă rolul de catalizator în acest demers. Investițiile noastre în programe educaționale diversificate reflectă angajamentul față de educarea și formarea tinerelor generații, contribuind activ la creșterea calității educaționale în comunitățile noastre. Testul Național de Alfabetizare Matematică lansat astăzi, reprezintă un pas esențial în îmbunătățirea competențelor matematice ale elevilor din țara noastră. Suntem mândri să sprijinim această inițiativă, care nu doar evaluează, ci și susține formarea unei generații capabile să facă față provocărilor moderne, asigurându-le un viitor promițător.”

Inițiatorii subliniază că „Testul de Numerație, modelat după National Assessment of Educational Progress (NAEP) utilizat în Statele Unite, a fost adaptat cu meticulozitate la contextul educațional din România. Special pentru acest test, a fost dezvoltată o bancă solidă de câteva sute de itemi standardizați, adaptați pentru diferite etape educaționale. Acești itemi au fost revizuiți riguros și includ ilustrații de suport, realizate cu Inteligența Artificială, pentru a facilita o mai bună înțelegere în rândul elevilor.

Orice elev, cadru didactic, părinte sau factor de decizie în educație poate explora și utiliza acest instrument inovator. Prin acest proiect, BRIO și AVE, cu sprijinul Apa Nova București, speră să contribuie la cultivarea unei generații de tineri capabili să facă față provocărilor secolului XXI, din ce în ce mai conectate cu numerația”.