Premise psihoeducaționale pentru creșterea calității vieții

Elena ANGHEL STĂNILĂ conferențiar universitar

În ziua de azi, foarte mulți adolescenți și adulți își doresc să obțină succesul în toate planurile vieții lor: personal, familial, profesional. Din această perspectivă, tot mai mulți părinți își înscriu copiii încă dintr-o perioadă timpurie a vieții la tot felul de programe formative, educative sau de dezvoltare personală. O bună parte dintre acești părinți, conștienți fiind de puterea propriului exemplu în modelarea personalității copiilor lor, parcurg o serie de programe de optimizare personală, parentală/ familială și profesională. Își structurează obiective și se străduiesc să le atingă pentru a obține o stare de satisfacție și împlinire și proiectează aceleași așteptări la nivelul copiilor lor. Își doresc o viață frumoasă pentru ei, fiii și fiicele lor, deopotrivă. Secretul satisfacerii unei astfel de dorințe este unul singur: combinația reușită între cunoașterea de sine, puterea minții de a-ți modela obiective în acord cu nevoile individuale și munca susținută. Dezvoltarea și învățarea pe tot parcursul vieții sunt cele care asigură, alături de combinația perfectă a celor trei elemente mai sus specificate, succesul adaptării la etapele schimbătoare ale vieții.

Din această perspectivă, putem spune astăzi că orientarea, consilierea și dezvoltarea carierei sunt obiective ce se impun cu necesitate a fi în atenție pe tot parcursul vieții, începând de la cele mai fragede vârste. Ele presupun formarea și îmbogățirea continuă a imaginii de sine, a stimei de sine și a încrederii în forțele proprii, dezvoltarea abilităților de a fi în contact cu propriile emoții și nevoi și a deprinderii de a acționa pentru satisfacerea lor. Proiectarea unor obiective pe termen scurt sau lung, a unor planuri de realizare a acestora și formarea unor deprinderi de a acționa pentru îndeplinirea lor sunt obiceiuri care ar trebui deprinse din fragedă pruncie. Capacitățile de informare și explorare a lumii înconjurătoare, de relaționare și empatizare cu cei din jur se pot dezvolta de foarte timpuriu și se pot optimiza pe tot parcursul vieții permițând în felul acesta o adaptare sănătoasă a omului la mediu, adică o viață plină de satisfacții și împliniri pe toate planurile.

Astăzi, în funcție de aspirațiile, aptitudinile și interesele vocaționale, fiecare persoană poate avea acces pe piața muncii oriunde în lume. A devenit astfel cu atât mai important ca ea să știe ce i-ar putea aduce satisfacții și împlinire în plan personal și profesional și să aibă acele deprinderi de a căuta și de a alege un job în orice colț al lumii, să știe să se facă vizibil pe piața muncii în acord cu trebuințele sale individuale, să susțină și să finalizeze cu succes un interviu pentru angajare sau să aibă cunoștințe și deprinderi pentru lansarea pe piață a propriilor idei de afaceri, adică să devină antreprenor.

Aproape fiecare persoană este afectată astăzi de schimbările de pe piața muncii. Firmele se reorganizează, unele posturi se desființează, în timp ce altele se creează. Inovațiile tehnologice schimbă felul în care oamenii își desfășoară activitatea profesională. Societatea actuală, bazată pe informație, necesită ca din ce în ce mai mulți oameni să fie capabili să învețe pe tot parcursul vieții. Gândirea logică, învățarea, capacitatea de schimbare sunt esențiale pentru a atinge succesul în orice loc de muncă.

Uneori, faptul că omul rămâne la fel sau, mai bine zis, se schimbă prea lent, poate însemna, de fapt, că acel om regresează. Lucrurile se schimbă astăzi atât de repede încât lipsa de conectare profundă la realitate poate aduce nenumărate neplăceri individului și familiei sale. Este esențial ca fiecare să știe să își evalueze mereu situația, opțiunile și pe sine și să-și revizuiască din când în când traiectoria profesională. Numai așa poate lua măsuri pentru a se putea menține pe drumul pe care dorește să-l urmeze.

De asemenea, cu timpul se schimbă prioritățile personale, situația și stilul de viață. Schimbările din planul relațiilor, transformările fizice și psihice, cele din planul sănătății și uneori schimbările de domiciliu necesită o reevaluare a țelurilor și priorităților fiecărui om. Dacă acesta are capacitatea de a înțelege activitatea de a munci ca fiind ceva natural și firesc și învață cum să-și modeleze cariera, va lua decizii care îi vor putea permite să-și ajusteze cariera și viața pentru a obține satisfacție personală și profesională în mod continuu.

Așadar, activitatea consilierului sau consultantului în carieră nu mai este astăzi redusă doar la o anumită etapă a vieții, debutul în profesie și doar la o testare și depistare a unor calități, aptitudini și interese vocaționale. Ea are în atenție o multitudine de aspecte ale vieții clientului său:

  • identificarea ariilor de interes/preferințe din sfera ocupațiilor;
  • identificarea resurselor personale și a vulnerabilităților în raport cu anumite domenii de interes de pe piața muncii;
  • cunoașterea valorilor personale, aptitudinilor, abilităților și tipului de motivație pentru un anumit sector al pieții muncii;
  • conturarea pozitivă și realistă a imaginii de sine;
  • identificarea, în cazul celor deja angajați, a cauzelor insatisfacției sau lipsei de progres profesional;
  • cunoașterea blocajelor personale și stereotipurilor existente în luarea deciziilor din domeniul ocupațional al clienților;
  • identificarea alternativelor ocupaționale complementare structurii lor de interese, aptitudini și caracteristici dominante de personalitate;
  • informarea în legătură cu procesul de orientare pe piața muncii și cunoașterea strategiilor de căutare a unui loc de muncă;
  • găsirea filierei de educație și formare profesională în consens cu proiectele și resursele clienților cu privire la carieră în contexte concrete de viață;
  • dobândirea de competențe în gestionarea rolurilor profesionale cu cele familiale, personale, comunitare, de petrecere a timpului liber;
  • realizarea marketingului personal;
  • angajarea sau desfășurarea activităților antreprenoriale;
  • maturizarea decizională și a autonomiei în planificarea dezvoltării carierei.

Consilierea carierei semnifică astăzi procesul de compatibilizare maximă între resursele, aspirațiile și interesele personale ale unei persoane și oferta reală din domeniul educației, formării și integrării socio-profesionale. Se realizează de-a lungul întregii vieți și este o abordare holistică deoarece privește individul sub toate aspectele semnificative ale vieții și toate rolurile asumate în școală, profesie, familie, viață socială sau comunitară, timp liber etc. În astfel de condiții, consilierea necesită întâlnirea între specialistul bine informat și bine format, recunoscut academic, și persoana care dorește să-și optimizeze viața sub toate aspectele sale cu scopul atingerii unui echilibru personal.

Continuarea articolului poate fi citită în numarul doi, serie nouă, al revistei Tribuna Învăţământului, ediția tiparită. Revista poate fi achiziționată  aici.